Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Renault Espace Blue dCi 200 EDC (2019)

De Renault Espace heeft het een beetje moeilijk in SUV-land, misschien kan de nieuwe dieselmotor het tij doen keren. AutoWereld testte de dCi 200.

52.625 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een hele mond vol, de naam van onze testwagen. En dan zouden we er, voor de volledigheid, ook nog Initiale Paris aan moeten toevoegen. Maar vooral van belang is hier dat cijfer 200, het staat voor een nieuwe 2 liter-dieselmotor van – je raadt het al – 200 pk.

Renault heeft recent zijn topgamma nog eens herschikt. Om het via enkele ingrepen, aanpassingen en natuurlijk vooral verbeteringen nog beter te laten aansluiten bij de wensen en behoeften van de klanten, dixit de Fransen. Het gaat dan om de Koleos, de Talisman (en Grandtour-afgeleide) en natuurlijk ook de Espace. Voor de twee laatste modellen kwamen er bijvoorbeeld nieuwe motoren.

Wat verandert er?

De TCe 225 EDC GPF heeft, naast een “moeilijke” naam, ook een 1,8 liter-motor van… 224 pk. Voor de volledigheid, EDC staat voor een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en GDF voor roetfilter. Voor dieselrijders zijn er twee varianten van een nieuwe 2 liter: de Blue dCi 160 EDC levert 160 pk en de 200 dus 200 paarden. Die komen met een gerobotiseerde versnellingsbak met zes verhoudingen, voor de benzinemotor zijn dat er trouwens zeven.

De drie grootste modellen uit de Renault-catalogus kregen ook een hertekend radiatorrooster met een opvallender merklogo, kwestie van de familieband nog wat duidelijker te maken. Daar moeten de bijgewerkte lichtblokken en nieuwe velgen evengoed toe bijdragen, de Espace nam ook nog de haaienvinantenne van de Koleos over.

De hippe monovolume werd ook van een elektrische en handenvrije achterklep voorzien, we mogen verder nog een opgewaardeerd infotainment vermelden. En dat heet nog steeds R-Link.

Het klinkt allemaal wel goed, maar de hoofdreden voor onze nieuwe kennismaking met de Espace is dus die 2 liter-dieselmotor met (enkele) turbo met variabele geometrie. Niet compleet nieuw, maar afgeleid van de 175 pk sterke viercilinder in de Koleos. In de Espace vervangt hij de 1.6 van 160 pk, de 200 dCi is liefst 40 paarden sterker. Hij levert een koppel van 400 Nm, een winst van 60 Nm bij een ongewijzigd toerental van 1.750 opm. Goed voor een spurt naar 100 km/u in 9,1 seconden en een top van 215 km/u (10,1 seconden en 200 km/u voor de verdwenen 1.6 dCi).

Het kan echter ook nog iets bescheidener. Dezelfde 2 liter-diesel is er ook met 160 pk en 360 Nm, maar die versie is nauwelijks zuiniger. De motor voldoet natuurlijk al aan de Euro 6d-Temp-norm, het normverbruik bedraagt een voor dit soort auto heel keurige 5,3 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot 139 gram per kilometer (5,1 liter en 135 gram voor de versie met 160 pk). Het zijn NEDC-cijfers, voor de volledigheid.

Maar wat geeft het in de praktijk? Vooral dankzij het hoge koppel toont de motor zich soepel en gewillig en blijft de Espace ook wel een vinnige auto. Met dank ook aan de zestrapsautomaat die niet voordurend “op zoek” is naar de hoogste versnelling. Dat maakt dat het brandstofverbruik wel sterk afhankelijk is van de rijstijl. De Renault is een flinke brok auto en als je die echt snel in beweging wil krijgen, moet de motor ook flink aan het werk. Dat zorgt dan voor een nog vrij rauw dieselgeluid en een plots wel steviger verbruik. Tot 8 en zelfs meer liter als je het rechterpedaal regelmatig helemaal vloert. Topprestaties levert de auto trouwens niet, met de al vermelde 9,1 seconden voor de 0 tot 100 blaas je niemand meer van zijn sokken.

Conclusie?

Maar we hanteren wellicht verkeerde “criteria”, want de Espace heeft natuurlijk heel andere ambities dan sportieve. In het streven om een beetje minder monovolume en een beetje meer cross-over te worden is het vernuft van de vorige generaties wat verdwenen, maar de auto blijft een heel ruime, handige en comfortabele reiswagen. Met daarenboven een knap onderstel, dat dankzij de 4Control-vierwielsturing zelfs voor een zekere sportieve rijdynamiek zorgt.

De benzine-Espace moet 42.325 euro kosten, de dCi van 160 pk 42.250 euro en onze testwagen met 200 paarden 45.775 euro. Daar heb je een al correct uitgeruste Intens voor, aan de heel luxueuze Initiale Paris hangt een prijskaartje van 52.125 euro. Rechtstreekse rivalen heeft de auto eigenlijk niet meer, je “moet” hem dus vergelijken met de (middel)grote SUV’s van de concurrentie. Genre Skoda Kodiaq en Hyundai Santa Fe. Zij het dat er geen Espace met 4x4 is.

 

In dit artikel : Renault, Renault Espace

Geschreven door op