Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 (2019)

Nog een Skoda waarvan de voornaam begint met de letter K. Een SUV dus, op basis van de VW T-Cross. AutoWereld doet de test met de Kamiq, aangedreven door de 115 pk sterke 1.0 TSI.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Als laatste van de ‘grote’ merken van de Volkswagen-groep komt Skoda met een compacte SUV. Met natuurlijk alle bekende troeven, zijnde een grote zit- en kofferruimte en nog wel wat meer praktische dingen. Kamiq is dus de naam, hij komt in het gamma van de Tsjechische (met Duitse bazen) autobouwer de middelgrote Karoq en de grote Kodiaq vervoegen. Namen die allemaal beginnen met een K en eindigen met een Q. Die van de Kamiq is ontleend aan de taal van de Groenlandse Inuit, er wordt de outfit mee omschreven die moet passen bij zowat alle levensomstandigheden. Ook heel barre, dus. Waarmee meteen ook de roeping van deze Skoda duidelijk is. Op papier dan toch.

  • De kleinste van de drie Skoda-SUV’s
  • Enkel voorwielaandrijving
  • Compacte benzinemotoren
  • Ook nog diesel
  • Loop 2020 ook op aardgas
  • Veel handige extra’s
  • Monte Carlo-uitrustingsniveau
  • Nog geen prijzen

De concurrentie:

  • Waar beginnen we? We gaan ze niet allemaal opnoemen, want het aanbod in dit segment lijkt haast elke week nog te groeien. Een van de pioniers is natuurlijk de speelse Nissan Juke, waarvan trouwens net de tweede generatie is voorgesteld. En het grote succesnummer is de Renault Captur, die evengoed net is vernieuwd. Bij Citroën is er de C3 Aircross, zustermerk DS heeft de 3 Crossback, Fiat de 500X, Ford de Ecosport en binnenkort ook Puma, Hyundai de Kona, Kia de Stonic en zo kunnen we nog wel even doorgaan. In eigen huis zijn er trouwens al de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross. En eigenlijk ook de Audi Q2, qua filosofie is dat hetzelfde type auto. Het wordt echt een moeilijke keuze, als je je zinnen op dit soort vierwieler hebt gezet.

De testomstandigheden:

  • “Braaf” asfalt, in het Franse Straatsburg en omgeving. Aan echt terreinrijden kan je je met deze auto natuurlijk niet wagen.

Leuke weetjes:

  • We vertelden het al, alle SUV’s en crossovers van Skoda beginnen met een K en eindigen met een Q.
  • Kamiq is Groenlandse Inuit-taal, het woord betekent zoiets als “gepaste kledij” voor alle omstandigheden.

Geschikt voor Groenland dus, deze Kamiq?

Nou, misschien toch niet echt. Ondanks zijn looks, is de Kamiq niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Alleen de, in vergelijking met de op zowat dezelfde basis rustende Scala, met 39 millimeter verhoogde bodemvrijheid maakt de auto iets meer geschikt voor een ritje over een minder vlakke weg. Maar een terreinwagen is het natuurlijk niet. Een echte SUV zelfs ook niet, wel een cross-over voor gebruik in en rond de stad. Het type auto waarvan de populariteit nog altijd toeneemt, zie het stukje over de concurrentie hierboven.

Geen grote ambities voor avonturen naast het asfalt, waarom zou je dan wel voor een Kamiq kiezen? Zijn sexy looks misschien?

Niet dus. Skoda’s zien er altijd eerder tot heel braaf uit, dat is niet anders voor deze Kamiq. Al heeft de voorpartij, met de lichtblokken in twee delen, wel iets. De dagrijlichten krijgen standaard al leds mee, je kan die tegen meerprijs ook voor de koplampen krijgen. Met als toemaatje dynamische richtingaanwijzers.

Komaan, waar scoort de Kamiq dan wel echt mee?

Uiteraard probeert deze Skoda te overtuigen met heel andere troeven dan eventuele terreincapaciteiten en een hip koetswerk. Om te beginnen en zelfs vooral in zijn alweer heel veelzijdige interieur. Naast de voor dergelijke auto’s kenmerkende hogere zitpositie, gaat het in de Kamiq dan vooral om de plaats achterin. En die is best wel indrukwekkend. Op de achterbank bedraagt de hoofdruimte 1.003 en de breedte op ellebooghoogte 1.425 millimeter, zelfs voor vrij grote volwassenen blijft het daar nog comfortabel zitten.

Ook de koffer is groot, het laadvolume varieert van 400 tot 1.395 liter (met neergeklapte achterbank). Zowat de beste cijfers in deze categorie. Tegen meerprijs kan je de voorste passagiersstoel ook krijgen met een neerklapbare rugleuning, dan kunnen er voorwerpen met een lengte tot 2,44 meter mee. Compartimenten en compartimentjes op diverse plaatsen in het interieur zorgen voor nog eens 26 liter extra bergruimte.

Wie Skoda zegt, zegt Simply Clever. Geldt dat ook voor dit kleintje?

Natuurlijk, anders zou het geen echte Skoda zijn. Ook de Kamiq komt dus met een serie handige extra’s, die zelfs vergelijkbare modellen van de zustermerken niet altijd “krijgen”. Zoals de deurbeschermers, met een stukje soepele kunststof dat tevoorschijn komt als je een portier opent en schade aan de lak van je eigen auto én die ernaast vermijdt.

Van de Scala komt de achterklep met Tip-to-Close-functie, er zachtjes aan trekken volstaat om ze te doen sluiten. Er is ook het typische parapluvak en de koffer is uitgerust met een uitneembare led-lamp, een stopcontact en een netje onder de hoedenplank. We vermelden ook nog de elektrisch wegklapbare trekhaak en onder de motorkap het ruitensproeierreservoir met geïntegreerde trechter. Aan de binnenkant van de tankklep steken een ijskrabber en een bandenslijtagemeter. Je moet er maar opkomen.

Is het ook gezellig zitten in de Kamiq?

Echt swingen doet het niet, voor een beetje frivoliteit of een wat originelere vormgeving moet je elders zijn. Maar de afwerking is naar goede Skoda-traditie heel correct. Het dashboard is bovenaan bekleed met zachte kunststof, langs de onderkant en in de bergvakjes is wel hardere plastic gebruikt. Logisch, de auto moet tegen een scherpe prijs in de markt kunnen worden gezet.

Een digitaal dashboard is er ook, zelfs met een Virtual Cockpit met vijf mogelijke weergaves. Daar dien je dan wel voor bij te betalen. Voor het centraal geplaatste infotainmentsysteem is er keuze uit aanraakschermen van 6,5 tot 9,2 duim.

De weg op, zorgt dat voor verrassingen?

Natuurlijk niet, dat hadden we ook niet verwacht. Nu, er is wel sprake van enige dynamiek. Er rust niet “overdreven” veel gewicht op de voortrein, de auto laat zich dan ook vrij neutraal door de bochten sturen. Ook het onderstel draagt bij tot dat correcte weggedrag. In vergelijking met de Scala, zijn de veren en schokdempers wat langer en is de voorste antirolstang ook iets stugger. En op optielijst kun je zelfs een Sport Chassis Control aanvinken.

Die heeft vier modi, waaronder een Sport-stand die de stugheid van de schokdempers, de respons van het elektromechanisch bekrachtigde stuur en deze van de motor en de versnellingsbak aanpast.

Maar echt sportieve ambities zijn er allicht niet?

Nee, zelfs niet voor de Monte Carlo-topversie. Die extra voornaam is een eerbetoon aan het rally-engagement van Skoda, maar in dit geval enkel een uitrustingsniveau met extra luxe en wat visuele sportieve accenten. Pk’s komen er niet bij.

Voorlopig konden we ook alleen de variant met de 1 liter-driecilinder van 115 pk proberen, topprestaties kun je daar dus niet van verwachten. Maar een slak is de Kamiq nu ook weer niet. Dezelfde motor komt er ook met een vermogen van slechts 95 pk, terwijl er ook een 1.5 met 150 pk (en cilinderuitschakeling) én een voor dit merk nog steeds onvermijdelijk lijkende 1,6 liter-diesel van 115 paarden zal worden aangeboden.

Nieuw voor een Skoda-SUV is de CNG-versie, die krijgt een 1.0 G-Tec op aardgas. Pas tegen tegen de lente van volgend jaar echter, verdere informatie geeft Skoda er dan ook nog niet over. Al kennen we al de 1.0 TGI-variant van de Arona, de Kamiq op aardgas zal allicht met dezelfde 90 pk en 160 Nm komen. En dus met vergelijkbare prestaties en verbruikscijfers kunnen uitpakken.

Het AutoWereld-verdict?

Deze compacte stads-SUV is een geslaagde en bovenal praktische auto. Veel meer rede dan emotie natuurlijk, dit soort vierwieler vervangt op heel wat opritten dan ook de compacte monovolume die er tot voor kort mogelijk stond. Skoda krijgt ondertussen wel echte VW-manieren. Als je over alle snufjes inzake comfort, connectiviteit en rijhulpsystemen wil beschikken, ben je een tijdje zoet met de heel lange optielijst.

 

Geschreven door op