Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volvo V60 Cross Country T5 AWD (2019)

Volvo breidt het gamma uit met een Cross Country-variant van de populaire V60. AutoWereld doet de test met de T5, in de sneeuw en bij een temperatuur van -28 graden.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Monovolumes lijken bijna dood en begraven, met dank aan SUV’s allerhande. Maar breaks zijn nog springlevend, voor sommige modellenreeksen zijn én blijven het zelfs de populairste varianten. Dat geldt zeker ook voor de 60 van Volvo, toch op ons continent.

Het bewijs, de S60-vierdeurs moet het vooral in de VS waarmaken. Terwijl de V60 dus een van sterkhouders uit het Europese aanbod is. Logisch dat Volvo er ook weer een Cross Country-variant van voorziet, dan wordt hij toch ook weer een beetje… SUV.

Kort samengevat:

  • Moet in België voor ca. 25% van V60-verkoop zorgen
  • Meteen beschikbaar als D3 en D4
  • Tegen de zomer ook T5
  • Geen hybride versie
  • 6,7 millimeter hoger dan gewone V60
  • Steeds met vierwielaandrijving
  • Steeds met Hill Descent Control

Geen groot nieuws dus, als je de “gewone” V60 al kent?

Dat klopt, maar het maakt de auto daarom niet minder interessant. In België is de V60 marktleider in zijn segment, hij is dus populairder dan de breakversies van de Audi A4, de BMW 3 Reeks en de Mercedes C-Klasse. Die trouwens allemaal een half maatje kleiner zijn, de V60 wordt immers ook verondersteld de aan een vervanging toezijnde V70 en XC70-klanten (voor wie de V90 echt te groot is) op te vangen. De V60 is in België goed zo’n 3.500 auto’s per jaar, de Belgische invoerder verwacht dat vanaf nu zowat een kwart ervan als Cross Country zal worden besteld. Toch wel een belangrijk model, dus.

Geen diesels meer, wel hybride varianten?

Net omgekeerd, ook al zal dat misschien verbazen. Volvo kondigt al een tijdje het einde van de diesels aan, maar in de V60 blijven ze toch nog verkrijgbaar. In de “Amerikaanse” S60 trouwens niet. De Cross Country komt als T5 natuurlijk ook met een benzinemotor, maar niet als hybride T8. Ja, ook Volvo’s drijfveren zijn soms niet zo makkelijk te doorgronden.

Goed, wat kunnen we dan wel voor goede dingen over die V60 Cross Country vertellen?

Dat hij ondanks een 6,7 centimeter grotere bodemvrijheid zelfs uiterlijk niet zo sterk verschilt van de gewone V60. Het recept is bekend, ook van concurrenten als de Audi A4 Avant Allroad en de Volkswagen Passat Alltrack. Wat extra kunststof hier en daar, die dus voor dat SUV-sfeertje moet zorgen.

Maar natuurlijk is ook die Cross Country, net als de gewone V60, een knappe verschijning. Zonder veel fantasietjes in het design, Volvo excelleert in elegante soberheid. Je moet trouwens goed kijken om snel het verschil met de grotere V90 te zien, de Zweden hebben zich voor die designstrategie duidelijk laten inspireren door de Duitse (premium)voorbeelden.

En zijn we nog altijd even enthousiast van het V60-interieur?

We hebben de binnenkant van de grote Volvo’s en dus ook die V60 al vaak bejubeld, we willen dat hier gerust nog eens doen. De stoelen zitten geweldig, de afwerking laat zich vergelijken met het beste gerief uit Duitsland en het infotainmentsysteem met het grote scherm is best wel subliem.

En toch, er is een “maar”. Waar de Duitse concurrentie voor heel wat belangrijke functies ook nog altijd klassieke toetsen of een draaiknop voorziet, moet je in de Volvo zowat alles via dat verticale aanraakscherm doen. Met vaak een extra “niveau” en dus ook een extra tikje voor je bent waar je moet zijn. Want we nog altijd geen gezonde evolutie vinden, al zal je daar in door jonger volk geschreven testverslagen zelden over oren klagen. Maar goed, we wilden het toch nog eens kwijt. Nog wat positieve commentaren: de zitruimte is ook achterin royaal en de koffer heeft een handige vorm.

De V van Volvo staat toch ook nog altijd voor veiligheid?

Natuurlijk, ook al zijn de Zweden terzake allang bijgebeend door de meeste van hun concurrrenten. Maar de uitrusting is indrukwekkend, de auto wordt zelfs verondersteld automatisch te stoppen voor de in Scandinavië wel eens “zonder kijken” overstekende elanden. Volvo staat ook al redelijk ver met het autonoom rijden, maar ook dat verhaal is inmiddels bekend.

Hoe rijdt de V60 Cross Country?

Wie nog niet eerder met een Volvo van de jongste generatie (XC60, S90, V90 of XC90) reed, zal alvast aangenaam verrast zijn door het niet langer overbekrachtigde stuur. De besturing is deze V60 is een pak directer en als je wil sportiever, hij laat zich mede dankzij de efficiënte voortrein een pak preciezer of als je wil scherper rijden. Comfortabel is hij ook, al kan je daar wel nog wat afbreuk aan doen door voor de grote 20-duimsvelgen te kiezen.

Maar een testrit met spijkerbanden op Zweedse wegen met een laagje ijs en zelfs sneeuw erop laat natuurlijk nog geen ook voor onze streken relevante conclusies toe. Waarvoor we dan ook graag verwijzen naar eerder (Belgisch) testwerk met de gewone V60. De Cross Country zorgt wel voor wat extra mogelijkheden naast het asfalt, al is het natuurlijk geen echte terreinwagen.

En wat kost de Cross Country extra?

In vergelijking met de gewone V60, bedoelen we natuurlijk. Met dezelfde motor, dezelfde Geartronic-achttrapsautomaat, dezelfde vierwielaandrijving en dezelfde (hogere Momentum-)uitrusting, is er een meerprijs van 1.700 euro. Wat de prijs van een D3-diesel van 150 pk naar 44.100 opvoert.

De D5 met 190 paarden kost 48.050 euro, voor onze in Zweden geteste T5 is er nog geen prijs. Maar die zal zeker nog een pak hoger liggen. Je moet voor deze Volvo dus flink wat geld neertellen, maar dat moet je voor zijn iets minder ruime Duitse concurrenten evengoed. Er was een tijd dat Volvo daar niet zo makkelijk mee wegkwam, tegenwoordig lijkt dat wel goed te lukken.

Het AutoWereld-oordeel?

Een knappe auto, maar dat is de gewone V60 natuurlijk ook. En de rechtstreekse Duitse concurrenten, die toch iets minder ruimte bieden, zijn dat evengoed. Je moet je dus alleen nog afvragen of je die Cross Country-extraatjes echt nodig hebt. Want voor die uitvoering is die instapprijs, door de dan meteen wat rijkere standaarduitrusting en de AWD, toch wel stevig.

Geschreven door op