Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / WEGTEST: BMW M3 (2014)

Geschreven door Hans Dierckx op

De nieuwe BMW M3 dumpt zijn V8 en keert terug naar de goeie oude zes-in-lijn, zij het dan met twee turbo's. AutoWereld doet de test.

WEGTEST: BMW M3 (2014) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

WEGTEST: BMW M3 (2014)

Wat is dit?

Tja, als de naam 'M3' je niets zegt, dan heb je er weinig kaas van gegeten. In een notendop: de rapste aller 3 Reeksen. En dat betekent dat hij er enkel nog als vierdeurs is, want aangezien de Coupé en Cabrio vanaf nu 4 Reeks heten, krijgt hun Motorsport-afgeleide een M4-badge opgespeld. Verwarring is begrijpelijk.

Geen nood echter, de M3 en M4 zijn qua mechaniek helemaal identiek.

Wat is er nieuw?
In de eerste plaats de motor, uiteraard, waarover dadelijk meer. Verder neemt BMW de belangrijkste wapens uit het arsenaal van de vorige M3 mee naar deze generatie. Het actieve sperdifferentieel is standaard, net als een manuele zesbak, terwijl je als optie een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, carbonkeramische remmen en een adaptieve ophanging kan laten monteren.

Het spoor  en dus het koetswerk is breder en bij een nadere blik onder de auto zie je niets anders dan verstevigingswerken, met onder de motorkap een opvallende veerpootbrug uit koolstofvezel die volledig rondom de cilinderkop loopt. Ook de sedan krijgt nu trouwens een dak uit CFRP, idem dito voor de cardanas en nog enkele andere onderdelen, waardoor het gewicht van de M3 zakt tot 1.520 kilo.

WEGTEST: BMW M3 (2014)

Wat zit er onder de motorkap?
Aha, de meest controversiële verandering aan dit icoon: voor het eerst heeft de M3 een turbo. Twee stuks zelfs, die de gloednieuwe zes-in-lijn aanvuren tot een vermogen van 431 pk en een trekkracht van 550 Nm, reeds vanaf 1.850 opm. Met zo'n turbo vrees je voor de finesse van de gasrespons, traditioneel een sterk punt van dit icoon. Geen nood evenwel, de Duitsers hebben er wat op gevonden. In de Sport Plus-modus houden ze bijvoorbeeld de wastegate gesloten wanneer je van het gas gaat, waardoor de turbine aan 100.000 opm blijft draaien en je dus op elk moment boost beschikbaar hebt.

Het surplus aan trekkracht tegenover de oude 4.0-V8 maakt de auto bovendien een pak docieler, je hoeft niet meer zonodig hoge toerentallen op te zoeken om de vaart erin te houden. In theorie rijd je daardoor ook zuiniger, al hoef je je geen illusies te maken: geef de zespitter de sporen en de tank is leeg alvorens je 'ju' gezegd hebt.

Nog zo'n probleem van turbomotoren is het stofzuigergeluid. Ook wat dat betreft heeft BMW Motorsport de schade beperkt. Tuurlijk hebt je niet meer die zuiver atmosferische grol, de M3 heeft nu eerder dat typische, straaljagerachtige geraas, gemixt met het authentieke zes-in-lijn-geluid en af en toe een zucht en een plof bij het schakelen. In de sportieve modus openen de kleppen in de uitlaatlijn voor extra decibels, terwijl binnenin de luidsprekers een handje meehelpen om de beste noten van de motor extra in de verf te zetten, zoals in de M5. Inderdaad, een weinig eervolle oplossing voor dit huis van vertrouwen. Het klinkt echter zodanig natuurlijk dat je dat snel weer vergeten bent.

WEGTEST: BMW M3 (2014)

Hoe prettig is het toeven binnenin?
Net zoals in elke andere 3 Reeks, maar dan met je heupen in de greep van stevige sportstoelen, een wat atletischer stuur, hier en daar een likje carbon of een M-logo: niets verrassends, kortom.

WEGTEST: BMW M3 (2014)

Hoe rijdt de M3?
Echt goed, oh jawel. De lichtere bouw en het extra koppel maken er langs de ene kant een brutere machine van die zich met plezier laat verleiden tot gooi- en smijtwerk. Laat de verleiding echter voor wat ze is en ga op zoek naar de zuivere lijn, en je krijgt heel veel in de plaats.

Om te beginnen is de elektrische stuurinrichting een van de beste die BMW momenteel heeft, oneindig veel natuurlijker dan de ontgoochelende units van de meeste huidige modellen uit München. Je kan op de voortrein echt 'leunen' bij het aansnijden van de bocht, met vol vertrouwen door de duidelijke feedback. En dan is er dat actieve sperdifferentieel op de achteras, waarmee je al tijdens het insturen alweer op het gas kan. Het drukt je netjes naar de binnenkant van de bocht, desgevallend met een sympathiek stapje opzij van de kont, zonder dat je angstaanjagend wordt. Het klassieke weggedrag van een uitgebalanceerde achterwielaandrijver, kortom, maar dan met nog een extra dosis efficiëntie.

De adaptieve dempers verdienen ook een woord van lof. Het gebeurt zelden dat we zo'n gestuurde ophanging echt een meerwaarde vinden, al te vaak staan de gewrichten te houterig afgesteld. Deze hebben echter een ongelooflijke naturel, vooral in de zachtste stand houden ze de boel perfect in bedwang zonder echt beenhard te worden. Een mooi staaltje tuning.

Het meest hebben we ons gestoord aan de sturing van de gerobotiseerde zeventraps, die bij hard labeur teveel foute keuzes maakt. We laten ze meestal links liggen, maar in deze M3 begonnen we algauw met de peddels te schakelen. Of je bespaart een kleine 4.000 euro en, je neemt gewoon de manuele bak. Een nieuw exemplaar dat een heel pak soepeler schakelt, je kan net zo achteloos door de verzetten laveren als in pakweg een VW Golf. Bovendien wordt de meerderheid met gerobotiseerde bak besteld, waardoor de zeldzamere versies met drie pedalen wel eens een extraatje zou kunnen opleveren op de tweedehandsmarkt.

WEGTEST: BMW M3 (2014)

Wat moet dat kosten?
73.550 euro, oftewel 1.400 euro minder dan je voor een M4 dokt. Een smak geld, en dan kan je daar nog eens probleemloos een derde bovenop gooien na een gretige graai in de optielijst. Nu goed, M3's zijn nooit koopjes geweest, net zoals vergelijkbaar materiaal van Audi (RS4) of Mercedes (C 63 AMG).

WEGTEST: BMW M3 (2014)

Wat is het AutoWereld-oordeel?
Dat de M3 (en de M4) nog steeds dat heerlijk manische charisma heeft die zo in de bloedlijn ingebakken zit. Even vreesden we dat de turbo's het scherpe randje eruit zouden halen, maar hoewel het motorkarakter inderdaad anders is, blijft dit een straatracer die zich zelfs door een Porsche 911 niet gewonnen moet geven. Fijn om de bevestiging te krijgen dat BMW Motorsport als het erop aan komt nog steeds de betere scheurijzers uit de mouw schudt.

WEGTEST: BMW M3 (2014)

Wie zijn de voornaamste concurrenten?
We noemden al de RS4 en de toekomstige C 63 AMG en Lexus RC F, verder zien we net zo goed een Jaguar F-Type Coupé of Porsche 911 Carrera S of zelfs (waarom niet?) een Aston Martin V8 Vantage of Maserati Granturismo.

In eigen huis zit er overigens ook een kaper op de kust, want binnenkort krijgt ook de Gran Coupé-variant van de 4 Reeks een M-variant met dezelfde mechaniek.

Motor: 2979 cc, (zes-in-lijn, biturbo, benzine), 317 kW/431 pk bij 5500-7300 opm, 550 Nm bij 1850-5500 opm Transmissie: achterwielaandrijving, actief sperdifferentieel, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling Afmetingen (l/b/h): 4671/1877/1424 mm Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,1 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 8,3 l/100 km (194 g/km) Prijs: 77.350 euro (juni 2014)

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!