Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / WEGTEST: BMW X1 xDrive 25d (2015)

WEGTEST: BMW X1 xDrive 25d (2015) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De X1 verkocht zijn ziel door zijn achterwielaandrijving op te geven voor een voorwieltrekkersrol. Een hoofdzonde, zoveel is zeker, maar maakt hem dat dan ook slechter? AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

De X1 versie 2.0, die voortaan gebouwd staat op de fundamenten van de 2 Active Tourer en bijgevolg de aandrijving, zoals al gezegd, dus overlaat aan de voorwielen. Tenminste, als je opteert voor een sDrive-variant.

Onze 25d is er enkel als xDrive en heeft dus een (eveneens gloednieuwe, elektrohydraulisch bediende) multiplatenkoppeling op de achteras. Al hoort ook hier meteen een kanttekening bij: hoewel een 4X4 zijn het desondanks de voorste rubbers die het merendeel van de tijd de aandrijving verzorgen.

Wat is er nieuw?

Nagenoeg alles. De onderbouw dus, maar ook de motoren (die behoren voortaan allemaal tot de nieuwe EfficientDynamics-familie), het interieur en de looks. Gold de vorige X1 nog als gerokken break, dan schurkt de huidige generatie een stuk dichter aan bij de rest van de X-familie.

Zeker achteraan lijkt de kleinste der X'en wel een mini-X3. Een bijzonder inwisselbaar design dus, al vinden we dat in deze niet eens zo slecht. De X1 ziet er een pak gebalanceerder uit. Stoerder en ruiger ook, wat voor een SUV toch altijd mooi is meegenomen.

wegtest: BMW X1

Wat zit er onder de motorkap?

Zoals al gezegd een nagelnieuwe 2 liter-biturbodiesel van de EfficientDynamics-tak die in deze goed is voor 231 pk en 450 Nm. Meer dan genoeg dus om potig uit de hoek te komen. Van 0 naar 100 km/u duurt dan ook slechts 6,6 tellen, waarna de hoogpoter rustig doorsuist tot de teller 235 km/u aangeeft. Een rush die trouwens in alle sereniteit verloopt dankzij de op deze motorisatie standaard meegeleverde achttrapsautomaat.

Het spreekt voor zich dat ook een Euro 6-certificaat aanwezig is, net als een doorgedreven ecologisch management. Dat laatste zorgt voor een opgegeven gemiddelde van 5 liter per 100 km wat voor een rijdende hoogbouw als de X1 lang niet slecht is. De 132 g/km uitgestoten CO2 vinden we daarentegen maar matig.

wegtest: BMW X1

Hoe rijdt hij?

Bijzonder goed, jammer genoeg. Je kan dan ook fulmineren wat je wil over het verloochenen van roots en dies meer, eens je hebt gereden met de X1 (en bij uitbreiding de Active Tourer) dien je die kritiek van zijn stekels te ontdoen. Stellen dat de X1 ‘de rijdynamiek levert eigen aan het merk’, zoals BMW zijn instap-SUV probeert te verpatsen, vinden we een brug te ver, maar mits wat inzet duikt de crossover met de nodige panache de bocht in en zonder het minste drama weer uit.

Hij kreeg daarbij wel een helpende hand van de optionele variabele dempers, maar zelfs als je die uit hun Sport-setting haalt, blijft de ophanging overeind. Opmerkelijk is wel dat het stuurgevoel van het (eveneens bij te betalen) Variabel Sport Steer zich een pak nauwkeuriger toonde dan bij de onlangs geteste en eveneens nieuwe 340i. Om maar te zeggen dat je niets bent met achterwielaandrijving als je de communicatie met de voorwielen niet op punt krijgt.

wegtest: BMW X1

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Het grootste voordeel van die voorwielaangedreven onderbouw, is dat hij een pak meer binnenruimte levert. Vandaag is er dan ook plaats zat in de X1, wat een wereld van verschil is met het claustrofobische gevoel waar zijn voorganger ons steevast mee opzadelde. De cijfers liegen er dan ook niet om. In de lengte geeft BMW’s nieuwste nog 15 millimeter toe, maar dat verlies wordt ruimschoots gecompenseerd in de breedte (+ 23 millimeter) en in de hoogte (+ 53 millimeter).

Dat laatste laat meer plek voor een hogere (36 millimeter erbij vooraan en 64 millimeter voor de achterbank) en een rechtere zit, een nieuwe positie die op zijn beurt voorziet in meer schouder- en elleboogruimte. Kortom, waar je ook bijschuift in deze X1, aan plek voor je ledematen is geen tekort. En al helemaal niet als je de bij te betalen verschuifbare achterbank bestelt, die je 13 centimeter onderhandelingsmarge geeft tussen koffer- en zitruimte, en de verstelbare rugleuning van de achterste zitrij, die je bovenlichaam wat meer bewegingsvrijheid bezorgt.


wegtest: BMW X1


Gesproken over laadvolume, daar krijg je nu met een minimum van 505 liter 85 liter meer spullen in weggewerkt. Vouw je alles neer, dan stijgt die capaciteit eveneens tot een nieuwe recordwaarde van 1.550 liter. Ook in dat departement is deze X1 dus een grote jongen.


Eens gezeten valt meteen de nieuwe wind op die waaide door het interieur, eentje die, net als het exterieure design trouwens, eerder al dwarrelde door de buiken van de laatste lichting BMW’s. De standaard meegeleverde iDrive en eveneens af fabriek gemonteerde 6,5 duim grote infotainmentscherm ogen dan ook bijzonder vertrouwd, iets wat eveneens geldt voor de andere toetsen en hendels die het nieuwbakken interieur bevolken.


Toch voorzag BMW nog een aantal primeurs. Het op de voorruit geprojecteerde head-up display is er daar één van, net als het Driving Assistant Plus dat een karrenvracht aan veiligheidsitems (waaronder een adaptieve cruise control en de zelf sturende Traffic Jam Assistant) aan het sowieso al uitgebreide beschermingsarsenaal toevoegd.


wegtest: BMW X1


Wat moet dat kosten?

Zoals al aangehaald is zo goed als alles nieuw aan deze X1. Eén van de zaken die echter overeind bleef, is zijn stevige instapprijs. Met een startbedrag van 43.150 euro is de X1 xDrive 25d ook nu weer een behoorlijk dure jongen, eentje die bovendien nog redelijk kaal van de band rolt ook. Om het premiumgevoel te halen dat deze BMW je toch wil leveren, zit er dan ook niets anders op dan de optielijst in te duiken en die oorspronkelijke prijs gevoelig op te drijven.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De X1 is volwassen geworden en dat in elke zin van dat woord. Hij werd groter, ruimer, komt beter afgewerkt, rijdt comfortabeler en is ook nog eens een klets duurder dan voorheen. Anders dan de opgeschoten break die hij ooit was, mag de huidige generatie zich voortaan dan ook met nodige trots lid noemen van de X-familie. Dat de crossover dat blijkbaar alleen klaargespeeld kreeg door zijn achterwielaandrijving te offeren, is een bittere pil die, afgewogen tegen de vele voordelen, eigenlijk al bij al makkelijk wegslikt.

Wie zijn de voornaamste concurrenten?

Zoals gewoonlijk komen die ook nu weer uit Stuttgart en Ingolstadt, al weten we eigenlijk niet of de Mercedes GLA en Audi Q3 nog wel bestempeld kunnen worden als concurrentie? Ja, ze vallen in dezelfde prijscategorie en ja, ze jagen op hetzelfde klienteel, maar ze bieden lang niet de binnenruimte waar de BMW mee uitpakt. Eens kijken wat dat binnenkort geeft als we het trio de ring insturen.

wegtest: BMW X1

Motor: 1995 cc, L4 (biturbodiesel), 170 kW/231 pk bij 4400 opm, 450 Nm bij 1500-3000 opm Transmissie: vierwielaandrijving, achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4439/1821/1598 mm Prestaties: 235 km/u, 0-100 km/u in 6,6 sec. Normverbruik: 5,0 l/100 km CO2-uitstoot: 132 g/km Prijs: 43.150 euro