Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes GLC 220d (2015)

De hoekige en niet zo geweldig succesvolle Mercedes GLK is niet meer, deze GLC volgt hem op. Wij probeerden alvast de voor België meest relevante 220d-versie.

Mercedes GLC 220d (2015) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Mercedes-Benz GLC (X 253) 2015

Wat is dit?

Nog eens een echte SUV. Er komen later ook nog versies met (enkel) achterwielaandrijving, maar deze GLC is wel degelijk ontworpen als een 4Matic. Het is te zeggen, als een auto die desgewenst ook echt terreinvaardig is en zelfs van een offroad-pakket (andere bumpers voor geschiktere op- en afrijhoeken, extra bodembescherming, aangepaste banden en een resem 4x4-rijprogramma's) kan worden voorzien. Wat toch niet voor al zijn concurrenten geldt.

Mercedes-Benz GLC (X 253) 2015

Wat is er nieuw?

Om te beginnen dus die naam. Mercedes gooit heel zijn gamma SUV's en cross-overs overhoop. De GLA op basis van de A-Klasse kenden we al, de GLK wordt vervangen door deze nauw bij de C-Klasse aanleunende GLC, de ML is de GLE (met de E van E-Klasse) geworden en de GL begint binnenkort een nieuw leven als GLS. In het laatste geval zal dat gepaard gaan met een facelift, bij de GLC gaat het om een volledig nieuw model.

De dus ook van een nieuwe structuur voorziene auto is zo'n 50 kilo lichter dan de GLK, de wielbasis is nog eens 3,3 centimeter groter dan die van de C Klasse Break waar hij technisch tegenaan schuurt. Alle motoren worden overlangs ingebouwd, dat concept leent zich beter voor die vierwielaandrijving. De vermogensverdeling bedraagt in normale omstandigheden 45/55 (voor- en achteras).

Mercedes-Benz GLC (X 253) 2015

Wat zit er onder de motorkap?

Het aanbod zal mettertijd nog worden uitgebreid, onder meer met een (benzine)hybride 350e van een dikke 320 pk. Voorlopig zijn er drie motoren, een 250 gedoopte 2 liter op benzine en de 220d en 250d op diesel. De eerste is 170 pk en een fraaie 400 Nm sterk en wordt gekoppeld aan een negentrapsautomaat. De schakelovergangen zijn zo fluks en de reactietijden zo patent dat je zeker geen heimwee naar een klassieke manuele bak hebt, alleen als de automaat van derde naar twee terugkeert durft de koppelomvormer als eens te twijfelen.

Mercedes-Benz GLC (X 253) 2015

De 220d lijkt ons al ruimschoots te volstaan, hij maakt de 34 pk sterkere 250d eigenlijk een beetje overbodig. Dat extra vermogen voel je nauwelijks, de prestaties (zoals een top van 223 km/u) zijn vooral een beetje beter... op papier.

Mercedes-Benz GLC (X 253) 2015

Hoe aangenaam is het toeven binnenin?

Een interieur dat je al lijkt te kennen uit de C-Klasse, met ook hier dat als een tablet bovenop de middenklasse geplaatste infotainmentscherm. Je kan de zitruimte van de GLC op tal van manieren personaliseren met de Designo-opties. De materialen en de afwerking zijn top, minder mag je in dit soort auto ook niet verwachten. En er is meer plaats dan in een C Klasse Break.

Hoe rijdt de GLC 220d?

De GLC kan dus op plaatsen komen die een Audi Q5 en BMW X3 alleen vanop afstand kunnen zien. We hadden het al over het 4Matic-systeem en het optionele offroad-pakket, dat voorziet zelfs de mogelijkheid de koets nog eens met 5 centimeter te verhogen. Zelfs al zal ook deze GLC met zijn rubberen pootjes meestal braafjes op het asfalt blijven, hij kan wel dingen die andere premiumspelers in dit segment hem moeilijk zullen nadoen.

Mercedes-Benz GLC (X 253) 2015

De 220d lijkt ons dus de beste keuze, hij garandeert in elk geval een goed compromis tussen rijcomfort en dito -plezier en correcte verbruikscijfers. De auto komt standaard met variabele schokdemping en een Agility Control-onderstel, waarbij de chauffeur kan kiezen tussen Eco-, Comfort- en Sport-modi. Met een voorkeur voor de tweede stand. De auto kan ook met een pneumatische Air Body Control-ophanging worden geleverd, die verhoogt de terreincapaciteiten nog en zorgt op het asfalt voor een filtering met meer diepgang. Dan mag de schakelaar van ons ook in Sport of zelfs Sport+.

De GLC gaat pas laat over zijn neus schuiven en is 'omgekeerd' ook bijna niet in overstuur te krijgen, met dank aan de elektronica die met het vermogen continu tussen de voor- en achter- of tussen de linker- en rechterwielen jongleert. En natuurlijk zijn er, als het toch fout zou kunnen gaan, zowat alle veiligheidsystemen die we eerder al in de recentste berlines van het merk ontdekten.

Mercedes-Benz GLC (X 253) 2015

Wat moet dat kosten?

Redelijk veel, de 220d heeft in zijn basisuitvoering al een prijskaartje van 46.585 euro op zijn voorruit kleven.Wat nog een beetje meer is dan vergelijkbaar gerief bij de rechtstreekse concurrenten. De Mercedes maakt het goed met zijn wat grotere veelzijdigheid, maar je rijdt de showroom allicht niet uit zonder ook nog eens wat opties te hebben meegenomen.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Nog eens een echte SUV met een multidisciplinaire inborst. Zowat het beste in zijn segment, maar Mercedes laat er zich dus wel goed voor betalen.

Mercedes-Benz GLC (X 253) 2015

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

We hebben ze al vermeld, in de eerste plaats de Audi Q5 en de BMW X3. Plus misschien ook de eigenzinnige Lexus NX, maar die komt niet met een dieselmotor. Evengoed straffe kost is de Infiniti QX50, maar die mikt eigenlijk nog wat hoger.

En het cijfermateriaal?

Motor: 2143 cc, L4 (turbodiesel), 125/170 kW/pk bij 3400-4200 opm, 400 Nm bij 1400-2800 opm Transmissie: vierwielaandrijving, negentrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4656/1890/1639 mm Prestaties: 210 km/u, 0-100 km/u in 8,3 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 5,0 l/100 km (129 g/km) Prijs: 46.585 euro

 

 

Geschreven door op