Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Wegtest: Mercedes S 63 AMG Coupé 4Matic (2014)

Met de AMG-versie van de gloednieuwe S-Klasse Coupé jaagt Mercedes op de scalp van de Bentley Continental GT en Ferrari’s FF. Een testverslag.

Wegtest: Mercedes S 63 AMG Coupé 4Matic (2014) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe/S63 AMG Coupe, Toskana 2014

Wat is dit?

De coupéversie van de Mercedes S-Klasse, bij de vorige generatie nog CL genoemd. Je hebt twee versies: de S 500 en deze S 63 AMG, vooralsnog enkel verkrijgbaar met 4Matic-vierwielaandrijving. De achterwielaangedreven versies volgen tegen het einde van dit jaar.

Een mooie verschijning, de S Coupé. Iets compacter en lichter dan zijn wat pompeuze voorganger en meer een model op zich, niet langer een wat lomp getekende S-variant.  Met prachtige details, zoals de optionele koplampen met Swarovski-decoratie. De sportieve AMG-versie onderscheidt zich van de S 500 Coupé via een agressiever getekende neuspartij met grotere ventilatieopeningen en een specifiek Twin Blade-radiatorrooster. Verder noteren we wulpser getekende zijschorten, gesmede 19-duimsvelgen en een prontere achterpartij, herkenbaar aan de diffusor en de rechthoekige einddempers.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe/S63 AMG Coupe, Toskana 2014

Wat is er nieuw?

Als coupéversie van de S-Klasse, leunt hij op de technische basis van de limousine. Al heeft Mercedes zo hard aan het onderstel gesleuteld, dat je van een heel andere auto moet spreken. Eentje propvol technische hoogstandjes.

Naast bekende snufjes zoals de Magic Sky Control en de Magic Body Control met Road Surface Scan-technologie, hebben we het dan over de zogeheten Curve Tilting-functie op de actieve ABC-ophanging. Die zorgt ervoor dat de wagen in bochten niet langer gaat hangen, maar leunen. Zoals een motorfiets, dus.

Jammer genoeg blijft die Curve Tilting voorbehouden aan de achterwielaangedreven S Coupés, die pas later dit jaar hun opwachting maken. We hebben er wel mee kunnen rijden, voor impressies van dit indrukwekkende systeem verwijzen we jullie graag door naar het uitgebreide testverslag in het augustusnummer van ons AutoWereld-magazine.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe/S63 AMG Coupe, Toskana 2014

Wat zit er onder de motorkap?

De S 63 AMG Coupé vertrouwt op de bekende 5,5 liter-V8 die twee turbo’s gebruikt om het vermogen op te krikken naar 585 pk. Het maximale koppel van 900 Nm piekt tussen de 2.250 en de 3.750 toeren per minuut.

Die power wordt naar alle vier de wielen gestuurd via de Speedshift MCT-transmissie met zeven verhoudingen, met naast de ecologische ook een sportieve en een manuele modus met schakelpeddels achter de stuurvelg. Het integrale 4Matic-systeem hanteert een variabele 33/67-split over de voor- en de achteras. Koolstofkeramische remmen komen als optie.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe/S63 AMG Coupe, Toskana 2014

Hoewel deze AMG-Mercedes bijna 2,1 ton op de weegschaal zet, zijn de prestaties best indrukwekkend. Zo sprint de S 63 in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en stoomt hij vlotjes door tot een top van 300 km/u, toch als je daarvoor bijbetaalt. Het normverbruik stokt op een aanvaardbare 10,3 liter per 100 kilometer, dat is een CO2-uitstoot van 242 g/km.

Intussen verzorgt het uitlaatsysteem met variabele flaps de soundtrack. Genieten geblazen, vooral omdat Mercedes claimt de stilste productiewagen ooit te hebben gemaakt. De aerospecialisten zijn erin geslaagd het windgeruis nagenoeg volledig te drukken.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Heel prettig, dankjewel. De heerlijke materialen, de hightech snufjes en de soms wat te prominente blingbling heeft het interieur gemeen met dat van de S-Klasse, maar de vormgeving legt heel andere accenten. De centrale bedieningsconsole met zowel een draaiknop als een touchpad vraagt wat gewenning, vooral omdat je over een haast ontelbaar aantal instelmogelijkheden beschikt. Maar eens het in je vingers zit, wil je niets anders meer.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe/S63 AMG Coupe, Toskana 2014

Het dashboard wordt gedomineerd door twee gigantische displays waarop alle informatie die je maar wenst een plaatsje krijgt. Bijzonder knap, al breekt het de vloeiende lijnen van het interieurontwerp wel een beetje. De AMG-aankleding overtuigt ook, van het dikke sportstuur met aluminium schakellepels tot de prinsheerlijke stoelen met optionele massagefunctionaliteiten. Een panoramadak komt als standaard, terwijl het Magic Sky Control-systeem waarmee je de transparantie regelt een optie is.

Het compactere koetswerk maakt de S Coupé wel kleiner dan zijn voorganger. De achterbank slikt nog steeds twee volwassen personen, maar door de hogere gordellijn voelt het nauwer aan. En de koffer krimpt. In de CL telde de bagageruimte nog 490 liter, in de S 63 AMG stel je het met 400 liter.

Hoe rijdt de S 63 AMG Coupé?

De grotere velgenmaat en het verlaagde sportonderstel knabbelen een beetje aan de sublieme GT-capaciteiten van de S500 Coupé, toch blijft het een gewelde luxecruiser waarin je niet op een 100 kilometer meer of minder kijkt. De V8-biturbo borrelt op de achtergrond, terwijl oneffenheden met de mantel der liefde bedekt worden. Met dank aan de Road Surface Scan-functie van het magistrale Magic Body Control-chassissysteem dat de weg leest met een stereocamera en dat de settings van de luchtvering en de actieve demping daarnaar regelt.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe/S63 AMG Coupe, Toskana 2014

Draai de ABC-ophanging van Comfort naar Sport en de transmissie van Efficient naar Sport en deze Mercedes toont zijn rauwe kant. De ophanging trekt zich strakker, de stuurinrichting reageert flukser, de uitlaat gaan grommen en de motor spant de spieren,  zodat deze AMG klaar is om de weg op te vreten. Dan vloer je het rechterpedaal en de hel breekt los. De kolos springt weg als een koerspaard en dartelt van bocht naar bocht als een jong veulen.

De ophanging reageert subliem en de rijdynamiek overtuigt, toch draait het allemaal rond die beresterke V8-motor. Geholpen door de tractie van de integrale 4Matic-aandrijving en de nieuwe software van de MCT-zevenversnellingsbak schopt het AMG-blok het opnieuw tot de ster van de show. De manier waarop de jongens uit Affalterbach hooliganeske prestaties koppelen aan technische verfijning, daar kan je enkel nederig voor buigen.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe/S63 AMG Coupe, Toskana 2014

Wat moet dat kosten?

Genoeg. Mercedes vraagt 130.922 euro voor de S500 Coupé 4Matic, de door ons geteste AMG-versie met 4Matic verwisselt van eigenaar voor 176.176 euro. De standaarduitrusting mag er zijn, de ingenieuze Intelligent Drive-veiligheidssystemen op kop. Ook de uitgebreide Command-toepassingen komen al standaard, eigenlijk moet je enkel opleggen voor speciale AMG Performance Studio-features zoals de koolstofkeramische remmen, de in carbon opgetrokken afdekplaat voor de motor of het AMG Driver's Package waarmee je de elektronische snelheidsbegrenzing van 250 naar 300 km/u duwt en waarin een AMG Driving Academy-training in vervat zit.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De CL was reeds een fantastisch auto, maar zijn gewrongen lijnenspel en groteske afmetingen verhinderden hem om echt te schitteren. De S Coupé verzet bakens, zowel esthetisch als technisch. Het verschil met zijn limousinebroer vergroot, zodat hij nu echt een eigen plaatsje binnen het Mercedes-gamma kan claimen. Een wagen waarvan de klasse afdruipt.

Toch als je de S500 Coupé beschouwt. In het dagelijkse leven zowat even snel als het brutalere AMG-derivaat, maar eleganter om naar te kijken en om mee te rijden. Maar ook als S 63 combineert hij het beste van verschillende werelden. Alleen al die V8-biturbo maakt de meerprijs eigenlijk waard.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

De S 63 AMG Coupé acteert op zo’n hoog niveau, zowel het vlak van comfort en dynamiek als op het gebied motor en technologie, dat Mercedes een Aston Martin Vanquish (of Rapide S), een Bentley Continental GT en zelfs een Ferrari FF recht in de ogen mag zien.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe/S63 AMG Coupe, Toskana 2014

Motor: 5461 cc, V8 (biturbobenzine), 430 kW/585 pk bij 5500 opm, 900 Nm bij 2250-3750 opm Transmissie: vierwielaandrijving, zeventrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 5044/1913/1422 Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 3,9 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 10,3 l/100 km (242 g/km) Prijs: 176.176 euro (juli 2014)