Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / WEGTEST: Volkswagen XL1 (2014)

Voor de allerzuinigste auto ter wereld moet je bij Volkswagen zijn. AutoWereld doet de test.

WEGTEST: Volkswagen XL1 (2014) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

WEGTEST: Volkswagen XL1 (2014)

Wat is dit?
De zuinigste auto ter wereld, toch als we volelektrische exemplaren buiten beschouwing laten. Volkswagen heeft zowat de hele trukendoos over deze XL1 uitgekieperd met de bedoeling een vierwieler te bouwen die minder dan 1 liter diesel per 100 kilometer verstookt. Het resultaat is deze unieke XL1, met een normverbruik van 0,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 21 g/km.

Wat is er nieuw?
Letterlijk alles. Omdat gewicht en luchtweerstand aartsvijanden zijn van zuinig rijden, hebben de Duitsers niet op een euro gekeken om beide waarden zo laag mogelijk te houden: 795 kilo en een Cx van 0,19.

Zo is de monocoque bijna helemaal uit CFRP opgetrokken, gebouwd door dezelfde leverancier die de passagierscel van de McLaren 12C bouwt. De ophanging is van aluminium, de remmen keramisch, de zijruiten polycarbonaat en de dwarsbalk achter het dashboard magnesium. Kwestie van al die inspanningen te laten renderen, moest ook de luxe thuis blijven. De geluidsisolatie is beperkt en de ruitjes open je met een klassieke zwengel. Er is geen cd-speler in de stereo, maar een airco wel.

Het frontale oppervlak is zo klein mogelijk gehouden, vandaar dat de twee inzittenden als in een Lotus Elise laag boven de grond scheren en vlak naast elkaar zitten (de passagier zit wel iets verder naar achteren om niet schouder-aan-schouder te zitten). En om de weerstand verder te beperken heeft VW de spiegels vervangen door camera’s en de achterwielen afgedekt onder kappen. Het resultaat is een aërodynamisch record voor een productiewagen.

WEGTEST: Volkswagen XL1 (2014)

Wat zit er onder de motorkap?
Twee dingen: een 0.8-tweecilinder-TDI (in grote lijnen een gehalveerde 1.6 TDI) van 48 pk in tandem met een 20 kW sterke elektromotor. Die liggen beide achter de cockpit en zetten hun trekkracht via een zeventraps-DSG over naar de achterwielen.

Dit is een plug-inhybride, de handleiding schrijft dus voor dat je voor elke rit de lithium-ionaccu’s oplaadt, waarmee je 50 kilometer ver zou moeten geraken als alles goed verloopt. Vervolgens kan je dan beroep doen op de TDI, die gevoed wordt door een dieseltank van 10 liter.

WEGTEST: Volkswagen XL1 (2014)

Hoe prettig is het toeven binnenin?
Prettig, toch als je je wil schikken naar het concept. Je moet immers leven met de spartaanse aankleding, de dunne kuipstoeltjes, de lage instap en de duidelijk hoorbare rij-, ronk- en rolgeluiden. Maar er zit wel schoonheid in die uitgepuurde aanpak, zoals de naakte koolstofvezel die overal zichtbaar is.

Dit is een compromisloze auto voor wie kickt op technologie. De offers moet je erbij nemen.

WEGTEST: Volkswagen XL1 (2014)

Hoe rijdt de XL1?
We noemden hem eerder al: zoals een Lotus Elise. Omdat Volkswagen voor deze spaarauto feitelijk de sportwagenarchitectuur van die geroemde Engelse lolbroek overnam, dus met laag zwaartepunt, middenmotor en achterwielaandrijving en zonder stuurbekrachtiging. Eigenlijk is dit een geweldig leuk ding om mee te rijden, omdat het zoveel gevoel schenkt en zo’n prettige balans heeft.

Maar dat is eerder mooi meegenomen, het punt is natuurlijk dat lage verbruik. Helaas was onze testrit te kort voor een deugdelijke meting, we moesten het doen met wat de boordcomputer ons vertelde: een testgemiddelde van 1,7 l/100 km.

Je bent je ook zeer bewust van wat er aan het gebeuren is. Je hoort de elektromotor zoemen als een turbine, wanneer de diesel in gang schiet gebeurt dat met een luide (maar niet onaangename) grol en de remmen piepen duidelijk hoorbaar. Het zijn immers keramische exemplaren en die geraken in dit soort auto nauwelijks opgewarmd.

De prestaties zijn matig, de XL1 doet 12,7 seconden over de 0-100 km/u.

Wat moet dat kosten?
Tja, dat hadden we nog niet verteld, maar dit ding is dus peperduur. VW gaat nauwelijks 300 exemplaren bouwen van dit quasi-experimentele voertuig en vraagt per stuk zo’n 110.000 euro. Een serieuze investering om te besparen op diesel.

WEGTEST: Volkswagen XL1 (2014)

Wat is het AutoWereld-oordeel?
Dis is een van de meest intrigerende auto’s waarmee we de afgelopen jaren reden. Omdat Volkswagen hier de compromisloze aanpak van een racewagen toepast om een tegengesteld concept, dat van een ultrazuinig vehikel. De missie is evenwel geslaagd, terwijl de rijbeleving uniek is en best prettig, net zoals bij een sportwagen.

Die compromisloze werkwijze en de hoge prijs reduceren de XL1 evenwel tot iets dat slechts een beperkt publiek kan aanspreken. Een publiek dat de zienswijze en de gebruikte technologie weet te waarderen en daarvoor desnoods zijn ruitjes manueel wil openen.

Feitelijk is dit eerder een curiosum dan een auto, het wordt pas echt relevant wanneer sommige van de gebruikte oplossingen hun weg vinden naar de Golfjes en Polo’tjes van deze wereld. In afwachting kan deze XL1 terecht zijn titel van allerzuinigste auto claimen.

Wie zijn de voornaamste concurrenten?
Plug-inhybrides zijn er tegenwoordig bij de vleet, al is geen enkele zo radicaal als deze XL1.

WEGTEST: Volkswagen XL1 (2014)

Motor: 800 cc, (L2, turbodiesel) + elektromotor, 35 kW/48 pk + 20 kW, 120 + 140 Nm Transmissie: achterwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling Afmetingen (l/b/h): 3888/1665/1153 mm Prestaties: 160 km/u, 0-100 km/u in 12,7 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 0,9 l/100 km (21 g/km) Testverbruik: 1,7 l/100 km Prijs: ca. 111.000 euro (februari 2014)

Foto's: Lennen Descamps

Geschreven door op