Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / AUDI S1 SPORTBACK : Snoepgoed

Audi haalt alles uit de kast om de legendarische S1-badge eer aan te doen. Maar is dat alles ook genoeg?

Prijs
NB
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

Het Argentijnse truitje met rugnummer 10 hang je niet rond de schouders van de een of andere pottenstamper. Om in de voetsporen van Diego Maradonna te treden, heb je iemand van het kaliber van een Lionel Messi nodig. Maar het is niet altijd zo eenvoudig. Enkele jaren terug kwam BMW met een Motorsport-versie van de 1 Reeks aandraven, een auto die logischerwijs om het M1- logo schreeuwde. Maar München durfde niet, die typebenaming blijft voor eeuwig en altijd verbonden aan de sportwagen uit 1978. Daarom doopten ze het ding de 1M Coupé, omdat het kind toch een naam moest hebben. Hetzelfde verhaal bij Audi. Even terugspoelen naar september 2010, naar het Autosalon van Parijs. Ingolstadt zou een sportversie van de A1 op de beursvloer neerpoten, leunend op de technische fundamenten van de Seat Ibiza Cupra, de Skoda Fabia RS en de VW Polo GTI. Het S1-logo op de kont. Maar aan de vooravond van de wereldpremière begonnen de Duitsers te twijfelen. In de 185 pk sterke, aan een DSG-7 gekoppelde 1,4 liter-Twincharger zagen ze geen graten, het was de voorwielaandrijving die hen zure oprispingen bezorgde. De gelijknamige rallywagen maakte Quattro tot een begrip en gaf de Vorsprung dürch Technik-leuze van het geringde merk de nodige geloofwaardigheid. Die link moest gekoesterd worden. Dus verwijderden ze het embleempje te elfder ure en noemden ze de sportieve A1 de 1.4 TFSI 185. Omdat de marketingjongens en –meisjes niet zo snelsnel nog een ‘beter’ alternatief konden verzinnen. Intussen waren de ingenieurs wel bezig met een vierwielaangedreven A1, voorzien van een 2 liter-turbomotor. Aanvankelijk zou die de RS1- badge opgespeld krijgen, maar uiteindelijk debuteerde de auto als de A1 Quattro. Hij kreeg een tot 333 exemplaren gelimiteerde oplage en fungeerde uiteindelijk als basis voor de S1. Om maar te zeggen dat de wagen al een hele weg heeft afgelegd vooraleer de sleutel in onze handpalm viel.

In dit artikel : , , Audi, Audi A1

Geschreven door op

De concurrenten