Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / CHRYSLER 300C TOURING 3.0 CRD : Inburgering

In Amerika is de Chrysler 300C een geweldige hit. Nu ook een diesel aan het gamma wordt toegevoegd, maakt deze imposante wagen een reële kans om ook aan deze kant van de plas flink wat kopers te vinden. Wij voelden de 3.0 CRD in Touring-versie aan de tand.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Big is beautiful!’ blijft een populaire slogan in het land van George W. Bush. Die leus geldt niet alleen voor de wolkenkrabbers en vliegdekschepen, ook het wagenpark blijft de overtreffende trap zoeken. De populaire sedans, SUV’s en trucks flirten in de VS nog steeds met koetswerklengtes van vijf meter of meer, wat in onze contreien overeenstemt met de gevelbreedte van een gemiddelde rijwoning of de omvang van een degelijke bestelwagen. Ook vandaag maken de Amerikaanse auto’s dus stevig indruk met hun voorkomen en is het downsizen naar Europese normen zelfs bijna stopgezet. Een logische beslissing, want het Amerikaanse publiek lust die kleine autootjes toch niet en ook de Europese kopers happen niet toe, aangezien die hun eigen of de Japanse producten prefereren. De echte Amerikaanse sleeën maken daarentegen hun comeback. Net als hun voorgangers uit de jaren ’50 en ’60 zijn het echte blikvangers, hebben ze een onmiskenbare charme en vormen zeker een alternatief voor de gereputeerde Duitse limousines. Jammer genoeg krijgen die Amerikaanse klassebakken hier met een enorme handicap af te rekenen. Ze worden aangedreven door (te) grote benzinemotoren die even dorstig zijn als Duitse voetbalsupporters én de overheid een aardig bedrag aan taksgelden opleveren. In Amerika is de Chrysler 300C met 5,7 liter- V8 nochtans een geweldige hit. Deze wagen werd in 2005 tot auto van het jaar verkozen en ook de V8 Hemi ging voor de derde keer op rij met de prijs van beste motor aan de haal. Dat model werd hier eveneens met de bekende zes-en achtcilinders gelanceerd, maar die konden bij ons uiteraard niet op dezelfde bijval rekenen. Chrysler kondigde echter van meet af aan dat er ook een diesel in het gamma zou komen. Die zou de wagen pas echt interessant maken voor de Europese markt. De band met zustermerk Mercedes kwam daarbij goed van pas. Voor zijn dieseldebuut kreeg de 300C meteen een gloednieuwe 3 liter-V6 met de laatste dieseltechnologie onder de motorkap. Het gaat om een afgeleide versie van de zescilinder-turbodiesel die het merk met de ster onlangs in zijn eigen gamma introduceerde en een uitstekende loopcultuur, sterke prestaties, een gunstig verbruik en aanvaardbare fiscale kosten kan voorleggen. Met de 3.0 CRD zet de 300C een belangrijke stap naar een geslaagde inburgering.

In dit artikel : Chrysler, Chrysler 300C

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

De concurrenten