Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / MERCEDES-AMG E 43 : Tussen man en wolf

Er is geen E-Klasse die vlotter op twee benen hinkt dan de 43 AMG. Is dit een E met een snelheidsverslaving of een AMG met overbeleefde manieren?

Prijs
NB
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

AMG begint de teneur van een sportorganisatie als BLOSO aan te hangen. Door een aberrante koetswerkvorm hebben de heren en dames in Affalterbach - jaja, er waden daar fraülein door de werkplaats die zich vakkundig over een achtcilinder buigen - zich nooit laten tegenhouden, getuige ook de rariteiten in de brochure genre GLA, GLC of de sportwagen non grata bij uitstek de G-Klasse, maar het bedrijf is ondertussen de mening toegedaan dat sport aan een breder publiek mag beantwoorden. De elite voorbij, als het ware. De lijn die dat moet bewerkstelligen is de 43 AMG. Geen acht maar zes cilinders. Geen maat- maar bandwerk. Geen voorhamer maar een klauwhamer.
Het is zeker niet de eerste keer dat AMG het vizier wat lager instelt. In het geval van deze E-Klasse brengt ons dat naar de E 36 AMG (laatst als W210 met dubbele ronde koplampen, midden jaren 90). Ironisch genoeg werd die zescilinder in schier nog exclusievere aantallen geproduceerd dan de achtcilinders. Het bronprincipe is echter sterk gelijkaardig aan de sedan op deze foto’s. Vertrok de youngtimer bij de E 320, waarop AMG hem met verse onderdelen te lijf ging, dan is de 43 eigenlijk een 400 met een balaclava op, al tasten de aanpassingen wel iets dieper dan bij de aangehaalde voorvader. En wat te denken over de recent nog verschenen 450 AMG-modellen? Dat is louter een naamzaak. Omdat Mercedes, achteraf bekeken, vond dat alle AMG’s een tweecijferige code moesten dragen, veranderde 450 simpelweg in 43. Technisch gaat het om dezelfde auto’s, alleen zal menig Mercedesofiel de kanttekening maken dat 43 AMG - die uit 1997 - een achtcilinder op de C-Klasse herdenkt. Correct. Wij onthouden vooral dat de moderne zescilinders die Affalterbach tot dusver op ons afstuurde weinig lol verloren, net door die toegankelijkere inborst. En met nu ook de talentrijke E-Klasse als basis zit AMG allicht weer een stapje dichter bij populaire sport.

Geschreven door op