Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / VOLKSWAGEN ARTEON 2.0 TDI 150 : Omhooggevallen

Huh, is dit de opvolger van de Phaeton? Nee hoor, gewoon een uitgerekte Passat met een vijfde deur. Of is de Arteon meer dan dat?

44.780 €
  • Score redactie 14.00/20

Overzicht :

Volkswagen windt er geen doekjes om dat het met de Arteon keet wil schoppen tussen de BMW 5 en Mercedes E. En de A6 van zustermerk Audi, uiteraard, maar liefst niet teveel. Een koekje van eigen deeg is dat, met hun 1 Reeks en A-Klasse zijn die Zuid-Duitse merken komen schnabbelen in de compactere klasse, nu willen de volumemerken herstelbetalingen. In de vorm van hogere winstmarges, een trend die we overal terugzien. Ford probeert het met de Vignale-uitvoering van de Mondeo, Opel biedt op zijn nieuwe Insignia een Exclusive-aankleding aan en Citroën probeert met DS zelfs een volledig submerk in de luxecategorie uit te bouwen. Een eenvoudig principe: als je minder eenheden verkoopt, moet je trachten een hogere prijs per stuk te krijgen. Nu zit VW dan nog in de comfortabelste positie. De Passat is met de vingers in de neus marktleider in zijn categorie, en het heeft dan ook nog de middelen een nieuweling bovenaan de hiërarchie te zetten. Deze Arteon dus, een uitgerokken en wat sportievere Passat. Dit is dus niet de opvolger van de Phaeton. Die tussen 2002 en 2016 geproduceerde limo moest een concurrent voor de S-Klasse en co worden, een ideetje van de immer ambitieuze Ferdinand Piëch, met alle bijhorende technologie (luchtvering, V10 en W12...). Hoewel kwalitatief uitstekend, werd de Volkswagen-badge te licht bevonden voor die prijscategorie, in al die tijd kregen ze nog geen 90.000 stuks verkocht. Dan was er ook nog de CC, een herstijlde Passat zeg maar, vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt maar ook bij ons te koop. Dat is de feitelijke voorvader van deze Arteon.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Arteon

Geschreven door op