Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Abarth 595C Scorpioneoro MTA (2021)

De Abarth 595 is er nu ook als Scorpioneoro, een eerbetoon aan de Autobianchi A112 Targa Oro uit 1979. AutoWereld doet de test.

29.790 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een eerbetoon aan de exclusieve Autobianchi A112 Targa Oro uit 1979: dat is de idee achter de Abarth 595 Scorpioneoro. Van die spirituele voorvader neemt deze in de herfst van 2020 voorgestelde speciale reeks de goudkleurige velgen en de zwarte koetswerklak over – je kunt de Scorpioneoro ook krijgen met matzwarte velgen en/of in het wit, blauw of grijs, maar dat zou zonde zijn, want dan gaat een groot deel van de unieke uitstraling verloren.

En uitstraling, die heeft de Abarth 595 Scorpioneoro met hopen. Aan de buitenkant is die présence verder nog te danken aan de goudkleurige striping en merknaam op de flanken, terwijl achteraan op de kofferklep de naam van deze versie in ‘handwriting’ prijkt. Binnenin krijg je onder meer specifieke tapijtjes en een naamplaatje achter de handrem, eveneens in goudkleur. De sportstoelen voorin dragen fier de naam van deze speciale reeks en de Italiaanse tricolore op hun geïntegreerde hoofdsteun.

Ook dat ziet er allemaal piekfijn uit, maar de stoelen zijn duidelijk bemeten op kleine Italiaantjes: voor een bestuurder van 1,80 meter vallen de zittingen te kort uit, en ook je schouders worden amper ondersteund. De rijhouding verraadt bovendien dat de roots van deze Abarth al uit 2007 stammen: de stoel is niet in de hoogte verstelbaar (enkel de helling van het zitkussen), en voor het stuur ontbreekt een diepteverstelling.

In totaal worden van de Abarth 595 Scorpioneoro 2.000 exemplaren gebouwd, verdeeld over de driedeurs en de C-versie met stoffen dak (zoals onze testauto). De meerprijs van deze speciale reeks ten opzichte van een 595 Turismo bedraagt 2.500 euro. Dat lijkt veel voor wat stickers, logo’s en gekleurde velgen (voor de rest is de uitrusting vergelijkbaar), maar wie deze geboren verleider eenmaal in de ogen gekeken heeft, zal dat er graag voor over hebben.

Test 2021 Abarth 595C Scorpioneoro MTA - Review AutoGids

Wat verandert er?

Is deze ‘gouden schorpioen’ nu net zo giftig als zijn vervaarlijke uitstraling doet vermoeden? Wel, dat blijkt allemaal mee te vallen. Om te beginnen is de Abarth 595 Scorpioneoro technisch niet zo radicaal als bijvoorbeeld de plankharde Competizione, maar is hij gebaseerd op de bravere Turismo. Daardoor is zijn ophanging nog enigszins comfortabel te noemen, al staat een goede koetswerkcontrole nog altijd centraal – dit is en blijft een Abarth natuurlijk.

Door die vrij goed ingetoomde rolneigingen groeit het vertrouwen aan het stuur al vlug. Vooral snellere bochten liggen dit Italiaantje perfect – die neemt hij met een verbluffende zelfverzekerdheid en in alle neutraliteit. Scherpe haarspeldbochten zijn daarentegen minder zijn ding, want daar wil de neuszware Abarth 595 Scorpioneoro vrij snel rechtdoor schuiven.

Ook onder de motorkap gaat de Abarth 595 Scorpioneoro niet all the way: terwijl de 1.4 T-Jet in de 595 Competizione en Esseesse 180 pk levert, houdt deze speciale reeks het bij de 165 pk van de 595 Turismo. Niet getreurd echter, want met een leeggewicht van slechts 1.045 kilogram heeft hij nog altijd meer dan voldoende punch achter de hand: 7,3 seconden volstaan in deze 595C om van 0 naar 100 te spurten. Hoewel deze viercilinder ook bij lage toeren best gewillig is, gaat het vuur pas écht branden tussen 3.500 en 5.000 toeren, waar de 1.4-turbo fel tekeergaat.

De optionele gerobotiseerde MTA-versnellingsbak (met enkele koppeling) ontgoochelt aanvankelijk door zijn ongepaste schakelovergangen, die niet de vloeiendheid hebben van een echte automaat of een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling. Maar zet de bak in manuele modus, en het wordt algauw verslavend om met de schakellepels aan het stuur te spelen. De 1.4-turbo klinkt overigens nog altijd erg tof, met een heerlijk rauw kantje. Best veel fun dus, in ruil voor een redelijk testverbruik van 7,5 l/100 km.

Test 2021 Abarth 595C Scorpioneoro MTA - Review AutoGids

Conclusie

Voor de grootste speelvogel of meest sportieve hot hatch in zijn segment hoef je bij Abarth niet aan te kloppen, maar de snelle Fiat 500’jes zijn wel verdraaid leuke karretjes én bijzonder fijne hebbedingen, met deze speciale reeks op kop. Want wat charme en uitstraling betreft, slaat deze Abarth 595 Scorpioneoro spijkers met koppen. Dit is James Dean in Rebel without a Cause: de bad boy die overal waar hij komt, gelijk alle harten steelt.

In dit artikel : Abarth, Abarth 500

Eindredacteur AutoGids