Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Abarth 695 70° Anniversario (2020)

Wie alle speciale edities van de Fiat 500 en zijn Abarth 595- en 695-afgeleiden nog uit het hoofd kent, mag het ons laten weten. Toch is deze 70° Anniversario een nogal uniek geval. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Als Fiat de 500 niet had heruitgevonden, het merk zou misschien al niet meer hebben bestaan. En van Abarth was er al helemaal geen sprake meer geweest, want dat submerk telt alleen nog afgeleiden van die nog steeds heel populaire Italiaanse stadswagen en de bij ons al uit de catalogus gehaalde en dan ook reeds zowat vergeten 124 Spider.

Er zijn een 595 en een 595C, de tweede is een halve cabrio. Het is te zeggen, het stoffen dak laat zich elektrisch opplooien. Net zoals Fiat dat doet voor de “brave” 500, brengt Abarth regelmatig speciale edities van de “stoute” 595. Die dan vaak 695 als voornaam krijgen. Keer op keer wel leuke hebbedingen, ze houden de belangstelling voor dit toch al wat oudere autootje levendig. Bij Fiat heeft men eerder dit jaar trouwens wel al een nieuwe en desgewenst ook volledig elektrische 500 voorgesteld, vroeg of laat vinden we die allicht ook in het Abarth-gamma terug.

Hét nieuws voor 2020 uit die hoek is echter de 695 Abarth 70° Anniversario, een verjaardagseditie en meteen ook zowat het leukste dat het in 2007 herboren merk al op vier wielen zette. Nu ja, de gekke 695 Biposto (zonder achterbank, zonder airco, zonder radio…) van enkele jaren geleden uitgezonderd. Maar dat was eigenlijk een racewagentje, niet of nauwelijks geschikt voor gebruik op de openbare weg.

Wat verandert er?

Voor de volledig- of toch duidelijkheid, de allereerste Abarth dateert van 1949 en die 70ste verjaardag werd dus vorig jaar al gevierd. Deze 70° Anniversario-variant werd dan ook in 2019 voorgesteld, al duurde het dus tot een flink eind in 2020 voor we er in België eentje voor een testrit te pakken kregen. Een van de 1.949 exemplaren trouwens, meer worden er niet van gebouwd.

Je kan de feestelijke Abarth wel een beetje zien als de opvolger van die 695 Biposto, ook al is hij een pak minder extreem. Uniek is hij des te meer, met de groene en Monza 1958 gedoopte lakkleur (naar de eerste 500 Abarth die dat jaar op het Italiaanse circuit verschillende snelheidsrecords vestigde), de grijze zijschorten en wielkastverbreders, de zwarte 17-duimsvelgen en rode Brembo-remzadels, de diverse stickers en logo’s (waaronder een leuke Abarth & C. uit de begindagen op de snoet) én natuurlijk vooral de Spoiler ad Assetto Variabile. Wat Italiaans is voor variabele achtervleugel. Juist ja, de strijkplank bovenop de achterklep laat zich manueel verstellen. Er zijn tussen hoeken van 0 tot 60 graden maar liefst 12 standen en je kan er (bij 200 km/u) tot maximaal 42 kilo aan downforce mee genereren.

In een vlakkere positie ondervindt de auto natuurlijk minder luchtweerstand, dan spurt je er in 6,7 seconden mee naar 100 km/u en haal je desgewenst een top van 225 km/u. Voor wie dat nog niet echt indrukwekkend vindt, het gaat hem hier wel dus nog altijd maar om een variant van de Fiat 500. Al heeft hij voorin dan wel de bij Abarth-fans welbekende 1,4 liter-turbomotor zitten, hier goed voor 180 pk en 250 Nm.

Je geniet van die prestaties in een sportief aangekleed interieur dat in de 70° Anniversario ook van nieuwe en met onder meer een Italiaans vlagje versierde Sabelt-kuipstoelen is voorzien. De zijdelingse steun is perfect, maar de zitpositie opvallend hoog. En we hebben er een tijdje naar gezocht, een hoogteverstelling (om in ons geval de bestuurderstoel te verlagen, dus) is er niet. Ook de versnellingspook met zijn metalen bol met het formaat van een golfbal staat hoog, een beetje zoals in een… bestelwagen. Het is voor een Abarth-debutant allemaal even wennen, maar blijkt een sportief gebruik uiteindelijk toch niet in de weg te staan. Met dank ook aan een compact en leuk ogend stuurwiel.

We hadden ons aan een heel harde 500 verwacht, maar de ook voor stadsgebruik geschikte Koni-dempers maken dat het comfort van een correct niveau blijft. In Sport-modus en met het mechanische sperdifferentieel geactiveerd, wordt de Abarth wel een bommetje. Dat hoor je ook, door de Active Record Monza-uitlaat met actieve klep met vier uitgangen.

Je moet de kleine turbomotor wel boven de 2.500 en nog beter zelfs boven de 3.000 toeren houden, als je er op een bochtig parcours echt de vaart wil inhouden. Wat geen straf is met de slechts van vijf verhoudingen voorziene manuele bak.

Dan geniet je ten volle van het vermogen, het chassis garandeert alle gewenste rijdynamiek en dito plezier. De relatief hoge koets helt wel wat over, maar toch zorgt deze vrolijke Abarth voor een zeker kartgevoel. De besturing is zelfs in Sport nog wat te licht naar onze smaak, maar gelukkig wel precies. En de Brembo-remmen kwijten zich prima van hun taak. Of die verstelbare achterspoiler meer dan een gadget is? Eigenlijk niet, tenzij je het effect van de verschillende standen echt eens zou willen uitproberen en dus vergelijken. Maar daar heb je dan wel een circuit voor nodig.

Conclusie

De bijna bangelijke Biposto kostte in 2014 meer dan 40.000 euro, voor deze 695 70° Anniversario bedraagt de catalogusprijs 33.990 euro. Dat is nog altijd veel geld voor een stadsmus, maar het betreft hier dus wel een behoorlijk exclusief en heel prettig “geval”. Want geloof ons, 180 pk zorgt in een leeg nog geen 1,1 ton wegend autootje zelfs anno 2020 best wel voor vuurwerk. Je moet alleen goed weten waar je dat wel (en waar beter niet) kan aansteken.

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12