Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / AC Schnitzer ACS5 Sport (2019) - tuningtest

AC Schnitzer transformeerde de reeds heftige BMW M5 Competition in deze nog wildere ACS5 Sport. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit ?

Er is altijd ruimte voor verbetering. Dus transformeerden de jongens van AC Schnitzer de BMW M5 Competition in deze ACS5 Sport. De demowagen waarmee wij een dagje aan de haal gaan, bundelt de zowat 35 updates die AC Schnitzer ontwikkelde voor de M5 en M5 Competition. Je hoeft ze niet allemaal aan te vinken, want ze vallen onafhankelijk van elkaar te bestellen. Omdat de ene klant enkel de krachtigere motorspecificatie prefereert, terwijl de volgende er louter sneller wil uitzien.

Onder de voorbumper van de ACS5 Sport hangt een tweedelige spoiler die de luchttoevoer naar de remmen en de radiator optimaliseert en de rijwind daadkrachtiger rond het koetswerk duwt. Onder de zijschorten van de M5 plaatst AC Schnitzer een nieuw element, dat de gemodificeerde frontpartij esthetisch verbindt met de herwerkte achterzijde.

De billen zijn het leukst om naar te kijken. Dan hebben we het niet over het subtiele spoilerlipje op de kofferklep of de beschermende sticker bovenop de achterbumper, maar over de uit cfrp vervaardigde diffusor die als een bavianenpoep naar achteren steekt. Centraal prijkt een led-mistlicht, waarvan het design aan dat van een F1-wagen doet denken.

Al zijn het de vier uit koolstofvezel opgetrokken einddempers die alle aandacht naar zich toezuigen. Ze maken deel van het op maat gemaakt uitlaatsysteem, dat de digitaal versterkte soundtrack van de M5 Competition als een K3-concert doet klinken.

BMW M5 Competiton AC Schnitzer ACS5 Sport

Wat verandert er?

Aan de versnellingsbak wordt niet geraakt. Net zoals de M5 schakelt de ACS5 Sport via een achttrapsautomaat met klassieke koppelomvormer. In vergelijking met de donor-BMW krijgt de Steptronic-transmissie hier wel een heleboel extra motorkoppel te verwerken. De Performance-upgrade die het motormanagement helemaal herschrijft, belooft een maximumkoppel van 850 Nm. Maar dat is een erg pessimistische schatting, geven ze bij AC Schnitzer knipogend toe. Onze testwagen zou 925 Nm naar de vier wielen sturen.

Maar omdat ze niet aan de officiële BMW-garantie willen tornen, houden ze zich veiligheidshalve toch wat in. Nu ja, dat intomen blijft relatief. Een blik op het prestatierapport zegt genoeg. Als we München mogen geloven, spurt de M5 in 3,4 seconden van 0 naar 100 en in 11,1 seconden van 0 naar 200 km/u. De Competition doet diezelfde sprintoefeningen in 3,3 en 10,8 seconden, de ACS5 Sport duikt respectievelijk net onder de 3 en ruim onder de 10 tellen. De Launch-controle en de vierwielaandrijving zorgen voor een propere start, maar verder maakt de V8-biturbo het verschil.

Zo knap het naakte cijfermateriaal, zo indrukwekkend de bijbehorende sensaties. Tot een 3.000 toeren hoor je het verschil, daarna voel je de biturbobenzine een extra tussenspurtje plaatsen. En de V8 blijft blazen, want de niet langer gelimiteerde topsnelheid bedraagt meer dan 340 km/u. De aerodynamische modificaties genereren extra downforce, zodat de stabiliteit nooit in het gedrang komt.

AC Schnitzer beperkt de onderstelaanpassingen tot het vervangen van de veren, waardoor het koetswerk van de BMW M5 weer wat dichter tegen het asfalt komt te liggen. Ze hadden graag met de ophanging aan de slag gegaan, zoals ze dat doen bij pakweg de M4. Maar de technische complexiteit van de adaptieve ophanging, de actief meesturende achteras en de variabele vierwielaandrijving fnuikten die ambitie. Ook van de remmen blijven ze af, daar de prestaties van de koolstofkeramische exemplaren mooi in lijn blijven van het toegenomen motorpotentieel. Andere pads behoren wel tot de mogelijkheden.

BMW M5 Competiton AC Schnitzer ACS5 Sport

Conclusie?

De vrees dat de ACS5 Sport zou rijden als een nog wat hardere, dus minder vergevingsgezinde M5 Competition, wordt al na enkele kilometers ontkracht. We vinden hem zelfs wal milder dan de wagen waarop hij gebaseerd is. Een bewuste keuze, aldus AC Schnitzer. Ze vinden de M5 Competition ook nodeloos extreem, toch in de manier waarom die zijn rol als pijlsnelle, maar comfortabele kilometervreter offert op het altaar van rondetijden.

De nieuwe veren brengen wat rust, de extra efficiëntie en het aangescherpte weggedrag komen op conto van de aerodynamische upgrades en de gesmede velgen, die het onafgeveerde gewicht verlagen. Aken zorgt voor evenwicht.

 

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Geschreven door op