Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Alfa Romeo Giulia GTAm (2021)

De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is er nu ook als GTAm, kort voor Gran Turismo Alleggerita modificata. AutoWereld doet de test, op en rond het testcircuit van Balocco.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Alfa Romeo Quadrifoglio, maar dan nog hefitger en nog sneller. En er zijn twee smaken: de GTA (kort voor Gran Turismo Alleggerita) en deze GTAm (met de m van modificata), die nog lichter is en nog meer downforce ontwikkelt. Voor het agressieve spoilerwerk kon de Italiaanse constructeur rekenen op de aerodynamische expertise van Sauber Engineering, het Zwitserse team dat de Formule 1-activiteiten van Alfa Romeo overziet. Let vooral op de voorspoiler en de enorme achtervleugel, die vervaardigd zijn uit koolstofvezel en manueel verstelbaar zijn. En op de aerodynamische in voorbumper geïntegreerde stroomlijnelementen en de herwetkte achterdiffusor met centraal gemonteerde uitlaatpijpen.

Dankzij het gulle gebruik van koolstofvezel (voorbumper, motorkap, dakconstructie, kuipstoelen), de uit polycarbonaat vervaardigde zijruiten en het schrappen van de achterbank weegt de Alfa Romeo Giulia GTAm nog 1.580 kilogram, ongeveer 100 kg minder dan de Quadrifoglio. Let ook op de AutoDelta-stickers op de flanken; kenners weten waarom.

De Alfa Romeo Giulia GTAm vertrouwt op de 2,9 liter-krachtbron van de Quadrifoglio, maar de V6-biturbo wint wel 30 pk. Niet alleen door een aangepast motormanagement, het blok maakt ook gebruik van andere drijfstangen, van een verbeterde koeling van de zuigers (door middel van oliesproeiers) en van geoptimaliseerde luchtstromen voor de warmtewisselaars. De GTAm is 540 pk en 600 Nm sterk, power die op de achterwielen gezet wordt via een achttrapsautomaat van ZF. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt slechts 3,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 300 km/u.

De liefde mag geld kosten: de hardcore Alfa Romeo Giulia GTA kost minstens 177.000 euro, deze nog extremere GTAm verkoopt zijn huid vanaf 182.000 euro. Maar je moet snel zijn, want bijna alle 500 voorziene exemplaren hebben inmiddels een eigenaar gevonden.

Test 2021 Alfa Romeo Giulia GTAm - Review AutoWereld

Wat verandert er?

De 2,9 liter-V6 van de Alfa Romeo Giulia GTAm beschikt over een specifiek vermogen van 187 pk/l en geeft je het altijd en overal het gevoel over onuitputtelijke krachtreserves te beschikken. Toch verrast het blok met zijn beschaafde karakter: hij vertoont nooit het minste schokje en herneemt bij lage toerentallen even vlot als een goede dikke turbodiesel dat zou doen. De enige marge voor progressie schuilt misschien in de versnellingsbak. De ZF-achttrapsautomaat met klassieke koppelomvormer toont zich soepel en meegaand in de rijmodus Normal, maar mist wat snedigheid bij een sportievere rijstijl. Vooral bij het terugschakelen, waar enkele uitlaatplofjes niet hadden misstaan.

Het stuur is aangenaam licht en voelt natuurlijk aan – helemaal iets anders dan de karikaturale afstelling van sommige Duitse auto’s. De stuurinrichting van deze Alfa Romeo Giulia GTAm wekt onmiddellijk vertrouwen dankzij haar uitstekende rechtuitstabiliteit, maar bovenal reageert ze zonder de minste inertie en met een respons die zeldzaam is voor een productieauto: de kleinste stuurinput vertaalt zich met chirurgische precisie in een bliksemsnelle richtingsverandering.

Tegelijkertijd geeft de voortrein blijk van een ongelooflijk potentieel: de vrijwel onbestaande rolneiging van het koetswerk en de grip van de Michelin Pilot Sport Cup 2-rubbers maken snelle en zuivere lastwissels mogelijk, met een onberispelijke gierbalans tussen de voor- en achterkant van het voertuig. Ongelooflijk efficiënt, maar het vergt allemaal wel enige gewenning. Uit gewoonte hebben we namelijk de neiging te veel in te sturen en onze handen onnodig op het stuur te verplaatsen, terwijl de Alfa Romeo Giulia GTAm fingerspitzengefühl en dosering vereist.

We staan vooral te kijken van het ophangingscomfort. De nieuwe veren en de speciaal afgestelde schokdempers van deze Alfa Romeo Giulia GTAm zorgen ondanks de grote 20-duimwielen voor een ongelooflijk zacht wegcontact, en in- en uitveerbewegingen worden – tot onze grote verbazing – niet plankhard afgeremd. Integendeel, je voelt het koetswerk zachtjes deinen over de golvingen van het wegdek. 

Test 2021 Alfa Romeo Giulia GTAm - Review AutoWereld

Conclusie

Het is lang geleden dat we nog zo enthousiast waren over een auto. De Alfa Romeo Giula GTAm is heerlijk om naar te kijken en fantastisch om mee te rijden, zowel door de week als in het weekend, zowel op een smalle bergweg als op een razendsnel racecircuit. En die motor... En die prijs....

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulia