Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Aston Martin Vantage AMR (2019)

De Aston Martin Vantage krijgt een manuele bak. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Aston Martin gaat er prat op dat het de laatste sportwagenbouwer zal zijn die een manuele versnellingsbak aanbiedt. Klein probleem: de jongste tijd had het alleen automaten in de aanbieding. Deze Vantage met handbak zet dat recht.

Een bijzonder exemplaar dan nog, vlak voor de achteras ligt immers een zevenbak met de eerste in dog-leg-positie, dus links onderaan het H-patroon. Een concept uit de racerij, vanuit de filosofie dat je die eerste toch amper van doen hebt en je met dat patroon veel vlotter schakelt tussen tweede en derde dan bij een normale manuele versnellingsbak.

Wat verandert er?

Het is meer dan zomaar een simpele versnellingsbakwissel, er moest ook één en ander hertekend worden om de zaken op elkaar af te stemmen. Om te beginnen de motor wat temmen. Om de koppeling niet té hard te geselen snoerde Aston de trekkracht van de Mercedes-V8 in met 60 newtonmeter, wat het totaal op 625 eenheden brengt. Het vermogen blijft wel op 510 pk. Het actieve differentieel achteraan werd vervangen door een klassieke sper, afkomstig uit de DBS. Beide ingrepen maken de auto 70 kilo lichter, waardoor ook de afstelling van de achterophanging hertekend moest worden.

Voor extra schakelcomfort zit er een (uitschakelbare) automatische toerentalbeheerder op die tussengas geeft waar nodig. Met die elektronica kan je ook plankgas acceleraties doen, zonder dat de motor in zijn begrenzer wordt gejaagd.

En of de Vantage nu een prettigere auto geworden is met een pook en een extra pedaal? Eigenlijk niet. Natuurlijk is het prettig om zelf in de schakeldoos te kunnen roeren, maar dan alleen als het in een strak en goed geleid rooster is, en da's hier niet het geval. Een krachtige motor vloeiend laten samenwerken met een handbak is geen simpele klus, wat hier blijkt. En dan wordt het ook een conceptueel nadeel, want met het vermogen van hedendaagse sportwagens zoals deze Vantage kan je sowieso al je concentratie gebruiken om er veilig mee van A naar B te geraken, en dan stellen we in dit geval toch vast dat de automaat de aangenamere de leefbaardere optie is. Dan zwijgen we nog over het feit dat die pook zelf niet de mooist geboetseerde is, en bovendien niet zo lekker in de hand ligt.

Die automaat is ook de goedkopere optie, want de Engelsen vermarkten deze AMR-versie aanvankelijk in een gelimiteerde oplage, met vijf vastgelegde configuraties. En die kosten een dikke 180.000 euro, oftewel een opleg van 30.000 duiten. Koolstofkeramische remmen zijn daarbij wel standaard. Vanaf volgend jaar is de manuele bak een optie op alle Vantages.

Conclusie?

Aston Martin toont dat het uit het juiste autohart gesneden is, door nog steeds een manuele bak te blijven aanbieden, wat haast uitgestorven was in dit soort auto's. Een ook met die zevenbak is de Vantage, met zijn loeiende V8, een beest van een sportwagen, en nog meer een karakterkist dan-ie al was.

Een verbetering is het echter niet, daarvoor is de schakeldoos nog iets te brutaal afgeregeld. Hou het dus maar op de automaat; dat we dat ooit over onze lippen zouden krijgen...

Geschreven door op