Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Korte tests / Aston Martin Vantage Roadster (2020)

Valt er meer lol te trappen met de Aston Martin Vantage nu hij zich ook als dakloze Roadster presenteert? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De evidente cabrio van wat al 70 jaar lang een sleutelmodel is in de Aston Martin line-up: de Vantage. Anno 2020 wil dat vooral zeggen dat de onversneden sportiviteit van de coupé nog wat smakelijker wordt gepresenteerd gezien het blazerskwartet onder de bumper van de Roadster zich door minder isolatie moeten werken om gehoord te worden.  Het is zelfs zonder barrière als de Z-structuur van de canvastop zich achter de zetels plooit. Een operatie die in 6,7 seconden geklaard is. Een recordtijd, aldus Aston Martin. Wat ons betreft ook de modus waar we het meest naar zouden streven. Het plooimechanisme creëert in gesloten toestand namelijk een ietwat vreemde knik achterin die breekt met de symmetrie van het Vantage-concept. En gezien die sublieme looks minstens even hard charmeren als het gebrul van de V8...

Naar praktisch gemak geven we nog mee dat de ombouw tot Roadster ook knaagt aan het koffervolume. Dat is nu teruggebracht tot 200 liter of net genoeg voor een golftas en 'zijn accessoires'. Wat dat dan ook mag wezen. Binnenin geen verrassingen, daar bouwt de dakloze Vantage gewoon verder op de receptuur die de Britten in 2018 al uitschreven. Toen al heette dat design lichtjes gedateerd en dat is er twee jaar later dus niet op verbeterd. De digitale tellerpartij krijgt dus niet verdoezeld dat de knoppenboom op de middentunnel of het archaïsche infotainment uit een andere eeuw stammen. In het geval van de multimedia mag je dat trouwens letterlijk nemen, gezien het geleend werd van de vorige generatie Klasse's van Mercedes.

Nu, laat het echter heel duidelijk wezen dat we dat enkel visueel nadelig vonden. Naar ergonomie en gebruiksgemak toe toont het vooral dat het vroeger weldegelijk beter was. Of op z'n minst makkelijker. Bovendien zit alles zodanig exquis verpakt - we willen niet weten hoeveel koeien de kop hebben moeten leggen voor de bekleding van zetels, boordplank en deurpanelen - dat het interieur toch naar een zekere tijdloosheid wordt getild. Ondanks dus het ontbreken van echt modernisme.

Wat verandert er?

Ook als Roadster rijdt deze Vantage zoals je dat van een Aston Martin mag verwachten. En da's niet eens zo verwonderlijk. Het uit aluminium opgetrokken onderstel neemt de open versie immers een op een over van de gesloten coupé. Een platform dat op zijn beurt werd ontleend bij de DB11, zij het ingekort qua lengte en met een vast gemonteerd achterste subframe. Kwestie van het GT-gehalte van de grotere Aston Martin er voor de Vantages afdoende uitgefilterd te krijgen.

Die meer op sport gerichte insteek wordt trouwens ook geadopteerd voor de set-up van de dubbele wishbones voor- en de multilinkconstructie achteraan evenals dat fantastische actieve differentieel op de achteras. Een systeem met meerplatenkoppelingen, dat sper, afkomstig van specialist GKN. Mocht het ergens een belletje doen rinkelen: ook Lexus (RC F) en BMW (M3/M4) beroepen zich op die techniek. Het enige wat ophangingsgewijs lichtjes werd getweakt zijn het ESP en de actieve dempers achteraan. In eerste instantie om het meergewicht op te vangen, al zal Aston Martin evenmin rouwig zijn geweest om de bijkomende finesse in de controle van de kont.

Bijkomende, niet minder. Het maakt in deze dus niet uit of er gekozen is voor een vaste constructie dan wel een katoenen dakhemel, de Vantage anno 2020 serveert bochten altijd gefileert. Naar rijprogramma’s toe is er keuze uit Sport, Sport + en Track. Geen spoor van een zachtmoedigere GT-afstelling zoals in de DB11 dus. Modi die worden geselecteerd via twee knoppen op het stuur. Rechts voor de motorsettings, links voor de demperafstelling, waarbij zonder probleem het veercomfort overeind kan blijven terwijl de V8 ondertussen de laatste pk’s uit zijn zuigers probeert te persen. Een tweespalt (motormanagement in Track, veerpoten in Sport) waarin we de Vantage dan ook het meest gedegusteerd hebben. 

Omdat het frame dusdanig stijf is dat de Roadster zelfs in die iets meegaandere setting van de veerpoten nog altijd millimeterprecies te zetten valt, zonder dat je riskeert er een nier bij in te schieten. Terzelfdertijd levert ook die bij AMG geleende 4 liter het beste van zichzelf. En zo helemaal onbeteugeld is dat heel wat. 510 pk en 685 Nm puurt Aston Martin uit die biturbo, wat voldoende is voor een streep tot 100 km/u in 3,7 seconden. Hou je het gas op de stuit dan passeer je na iets meer dan een minuut de 300 km/u (de top ligt op 307 km/u). En ja, da’s een lik trager dan de Coupé (een tiende op de 0 tot 100 km/u en 5 km/u naar maximale vitesse om exact te zijn), al word die toegift ruimschoots gecompenseerd door de vileine blaf, het oorverdovend geknetter en de diep doordringende bas telkens de ZF-achttraps van verzet wisselt. Ongeacht of de bak dat zelf doet of jij dat commando geeft via die prachtige schakellepels achter het stuur

Conclusie?

De Vantage Roadster is het perfecte antidotum tegen de zielloosheid die vandaag het automobiele landschap beheerst. Om te beginnen qua looks - want o, wat is die Aston Martin mooi - en helemaal qua beleving. Snijdend door het vlerk, opgezweept door het gedonder van die nimmer aflatende V8 vinden die sensaties nu met de open top een vierde dimensie in de rijwind die bijkomend door de haren speelt. In dat samenspel smelten de onvolkomenheden van de Roadster dan ook instant onder de gloed van de kamerbrede glimlach die zich altijd maar weer presenteert.

Beelden: Dennis Noten

Verwante testen

Journalist AutoGids/AutoWereld