Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi A1 citycarver 30 TFSI (2020)

Sinds kort kan je voor twee varianten kiezen van de Audi A1: de klassieke Sportback en deze stoerdere citycarver. Wat de verschillen juist zijn? AutoWereld doet de test met de 30 TFSI.

25.510 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De verhoogde en ver-SUV-de versie van de Audi A1 Sportback. Bij de A4 en A6 heet die versie dan 'Allroad quattro', maar gezien het gebrek aan vierwielaandrijving is die benaming bij de A1 niet mogelijk. Vandaar de nieuwe naam voor dit nichemodel. 

De citycarver (met kleine 'c') staat 4 centimeter hoger op zijn pootjes. Het gros daarvan komt van een aangepaste ophanging, de rest wordt aangevuld door de standaard grotere wielen van minstens 16 duim. Maar naast het cijferwerk valt de citycarver vooral wat meer op dan de Sportback. De grille is achthoekig in navolging van de Q-modellen, krijgt erboven twee valse koelroosters in plaats van drie en heeft een beschermplaat op de kin. De kont heeft eenzelfde look en natuurlijk mogen de wielkastbeschermers in zwart plastic niet ontbreken. Binnenin is er geen enkel verschil te bemerken met de Sportback.

De A1 citycarver tankt enkel aan de benzinepomp en biedt daarbij de keuze tussen een 25, 30 of 35 TFSI. Dat is Audi-taal voor motoren van respectievelijk 95, 116 en 150 pk. Wij mochten met de middenmoot op pad, een 1.0 driecilindertje met turbo. 

Wat verandert er?

Het molentje doet zeer stil zijn werk, aan kruissnelheid hoor je hem niet boven het geruis van de banden en de wind, maar onder acceleratie hoor je hem duidelijk brommen. Het is niet het aangenaamste of volste geluid, maar de 30 TFSI heeft voldoende pit om de lichte A1 citycarver vlot op de gewenste snelheid te krijgen, waarna de zeventraps S-Tronic vliegensvlug opschakelt naar de hoogst mogelijke versnelling om de rust te doen terugkeren. En om het verbruik te doen zakken: wij wisten een gemiddelde van 6,6 liter per 100 kilometer te halen, pal op het WLTP-normverbruik.

Onderweg laat de citycarver zich vlot aan lage en hoge snelheden manoeuvreren. We zouden het bijna sportief kunnen noemen, maar de gevoelloze besturing gooit roet in het eten. Jammer, want het wiel ligt wel lekker in de hand en ziet er strak uit met de typisch compacte airbag van Audi. Ons testmodel was daarnaast uitgerust met het Dynamic-pakket met adaptieve dempers en grotere remmen. Zet je de drive select in ‘Dynamic’, dan zorgt de geluidsactuator ook voor extra motorgeluid door de speakers. Een bekende maar nooit echt nuttige toevoeging, en in het geval van deze bescheiden krachtbron bovendien ook wat onzinnig. Laat de modus maar in ‘Auto’ staan, dan heb je meer genot van het beetje extra comfort van de hogere ophanging.

Je hebt al een Audi A1 25 TFSI citycarver vanaf 22.690 euro, maar ons testmodel kwam met opties uit boven de 40.000 euro. En dat terwijl nog lang niet elke optie was aangevinkt. Serieuze prijzen voor een kleine stadswagen zonder een erg hoogwaardige afwerking.

Conclusie?

Wat de Audi A1 Sportback goed doet, doet de citycarver ook, terwijl hij iets meer comfort levert en er leuker uitziet. Maar begin je de optielijst te spekken, dan kom je al snel op het niveau van twee segmenten hoger uit. En dat valt niet te rechtvaardigen voor een compact stadswagentje.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi A1

Geschreven door op