Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi A3 Sportback 30 G-Tron (2021)

De Audi A3 Sportback krijgt opnieuw een CNG-versie op aardgas. AutoWereld doet de test met de 30 G-Tron.

32.740 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Ingolstadt blijft aardgas trouw met de vernieuwde Audi A3 G-Tron. De bestaande CNG-technologie wordt gecombineerd met de aangepaste 1.5 TFSI-motor, die 131 pk en 200 Nm levert. De installatie af fabriek maakt een perfecte integratie van de drie tanks mogelijk, waarbij de gasdruk aan de achterzijde op 200 bar wordt gehouden.

Vóór de (kleine) benzinetank bevindt zich een stalen reservoir van 4 kg en onder de vloer van de bagageruimte bevinden zich nog twee reservoirs van composietmateriaal met een capaciteit van 7 kg elk. Dit geeft een totale capaciteit van 18 kg aan veilig opgeslagen gas. Er is ook een brandstofreserve van 9 liter voor die zeldzame keren dat de motor benzine nodig heeft. Er is geen reservewiel vanwege de gasflessen, maar de kofferbak van de Audi A3 G-Tron heeft een goede inhoud van 280 liter onder de hoedenplank.

Wat verandert er?

Het weggedrag van de Audi A3 Sportback 30 G-Tron is sterk vergelijkbaar met dat van de A3 35 TFSI met benzinemotor, behalve dat de motor iets zachter draait wanneer hij bijna 99 procent van de tijd op gas rijdt. De gerobotiseerde S Tronic met dubbele koppeling en zeven versnellingen heeft totaal geen last van de doses methaan. Het start-stopsysteem is een ander verhaal, want soms vergat het de motor te herstarten. Vervelend als je op een rotonde moet opdraaien of een kruispunt moet oversteken bij druk verkeer. Een dikke buis op een verder uitstekend rapport.

De overschakeling van aardgas naar benzine gebeurt automatisch, zonder dat je daar iets van merk. Extra menu's op het digitale instrumentarium tonen hoeveel CNG en hoeveel benzine je nog aan boord hebt, zodat je altijd perfect op de hoogte bent van het rijbereik van de Audi A3 G-Tron. Het brandstofverbruik tijdens deze test lag tussen 3,8 kg/100 km en 5,3 kg/100 km aardag. Het benzineverbruik bedroeg gemiddeld 6,1 liter per 100 kilometer. Dat vertaalt zich in een totale actieradius van meer dan 450 kilometer, waarvan een 100-tal op benzine. Bovendien stoot je minder CO2 uit en je groener, toch als je over de mogelijkheid beschikt om bio-CNG te tanken.

Conclusie?

Aardgas als brandtof is een beetje onder de radar verdwenen, ten nadele van hybride en elektrische motorisaties. En dat is jammer, zoals deze Audi A3 G-Tron bewijst. Het aandrijfgeheel dat zowel CNG als benzine lust, getuigt immers van een heleboel knowhow. De motor draait zacht, verbruikt weinig en presteeert degelijk, alleen het stop-startsysteem moet echt beter.

In dit artikel : Audi, Audi A3

Web Editor - Specialist Advice