Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi A4 Avant 35 TFSI S-Tronic (2019)

De Audi A4 heeft een modeljaarupdate voor 2019 gekregen, met enkele lichte esthetische nieuwigheden. AutoWereld doet de test met de instapmotor op benzine, de 35 TFSI.

38.350 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De huidige Audi A4 kwam alweer uit in 2015, maar voor de échte facelift ergens dit jaar heeft Audi zijn D-segmenter al een beetje bijgepunt op esthetisch vlak. Onderhuids is dit dus exact hetzelfde model, met een heuse 2.0 TFSI in het vooronder (hier 35 TFSI gedoopt, dus met 150 pk) en ook nog altijd een zeventraps S-Tronic.

Ook binnenin is het een bekend, rustig sfeertje. Ons testexemplaar had een zwart interieur met aluminium inlegpanelen. Ook de Virtual Cockpit en geavanceerde MMI-navigatie (met Google Maps-satellietbeelden) tekenden present. De prijs van dit exemplaar gaat dan ook over de 50.000 euro. Niet van de poes, en dan zijn nog lang niet alle opties aangevinkt. Al heb je niet per se meer luxe nodig.

Wat is er nieuw?

Nieuw zijn de bumpers, zowel voor- als achteraan, die iets scherper zijn gesneden en de A4 frisser en sportiever doen ogen. De hoekige elementen in de voorbumper passen dan weer bij de rest van het gamma. Achteraan mogen de ronde uitlaatpijpjes van weleer plaatsmaken voor dubbele trapeziumvormige exemplaren, à la A6 of A7 van de vorige generatie. Opnieuw een toets dat de A4 nét iets sportiever doet ogen. Al bij al subtiele aanpassingen, natuurlijk, het echte werk is voor de facelift die volgt.

Als laatste extraatje is het nu mogelijk om een S line competition-pakket aan te vinken in de configurator, met een dakspoiler voor de Avant, sportzetels en inzetstukken in koolstofvezel. Bovendien kan je jouw A4 dan ook in… Turboblauw krijgen. Ons exemplaar was een ‘gewone’ Sport in Tangorood.

 

Dat sportieve maakt deze Audi A4 niet helemaal waar, het is dan ook geen S- of RS-versie. De A4 blinkt vooral uit als aangename reisgezel. Een rit van een paar uur lijkt in een mum van tijd voorbij, terwijl de 150 pk sterke 2.0 TFSI stil én zuinig zijn werk doet. Over lange afstanden wisten we tot de 5,8 l/100 km te zakken, gemiddeld klokten we na een week af op 6,8 liter. Zelfs lager dan het WLTP-normverbruik van 7,2 liter, alsjeblieft.

Het bochtenwerk kan de A4 ook zonder verpinken aan, al mankeert er wel wat stuurgevoel. Bij lage snelheden moet je ook veel omwentelingen maken om de Avant van richting te doen veranderen. De S-Tronic DSG-bak doet zijn werk goed, maar voor snelle hernemingen verslikt hij zich weleens in zijn zeven verzetten. Om dan uiteindelijk net een te lage versnelling te kiezen. Krijg je wel de goede versnelling te pakken, dan weet deze 35 TFSI in 9,2 seconden naar de 100 km/u te snellen. De topsnelheid ligt op 220 km/u, mede dankzij de goede stroomlijn.

Conclusie?

Ook na 3,5 jaar dienst weet de Audi A4 Avant nog te overtuigen, terwijl de looks met deze modeljaarupdate nu ook aantrekkelijker zijn geworden. Als comfortabele reiswagen komt hij nergens tekort, en ook de 35 TFSI weet te overtuigen. Ja, meer vermogen is misschien leuker, maar 150 pk is voldoende én het verbruik valt heel goed mee. Audi zal moeten zwoegen aan de facelift om de rustgevende kwaliteiten van de A4 niet onderuit te halen.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi A4

Geschreven door op