Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi A6 Avant 40 TDI (2019)

De nieuwe Audi A6 is er ook met een 2 liter-dieselmotor. AutoWereld doet de test met de 40 TDI Avant.

Audi A6 Avant 40 TDI (2019) #1
54.470 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De nieuwe Audi A6 debuteerde in 2018 met een nog strakker koetswerktontwerp, een nog strakkere interieurlay-out en nog meer veiligheidssystemen. Enkele maanden later volgde deze breakversie. Hij ziet er net zo uit als de vorige, zo denk je bij elke nieuwe auto die Audi op de wereld loslaat. Toch, zet de nieuwe naast de oude Avant en hoe voelt meteen een stuk moderner aan. Pas dan merk je de kleinigheden die er een stilist van maken.

Zoals de karakterlijnen boven de wielkasten, die een nog krachtigere pose suggereren. Of de lagere snuit met breed radiatorrooster of de chromen strook tussen de achterlichten. Mooi werk van designer Mark Lichte, sinds 2014 hoofdontwerper in Ingolstadt. Bij breaks is de hellingsgraad van de achterklep een punt van discussie: hoe rechter, hoe minder elegant en hoe schuiner, hoe minder laadruimte. Lichte ging voor de tweede optie. Een knipoog naar de Audi 100 Avant uit de jaren 80?

Die schuine achterruit ziet er wel elegant uit, het knabbelt wel aan de kofferruimte. Nu is de nieuwe Audi A6 Avant zowat even ruim als zijn voorganger, met een maximaal laadvolume van 1.680 liter komt je zelden tekort. Maar met andere ontwerpkeuzes had de koffer nog groter kunnen zijn. De Avant is zo'n 2.300 euro duurder dan een verder indentieke A6 berline. Daarvoor krijg je wel een elektrisch openende achterlep en een rangeersysteem met rails en haken voor in de plaats.

Wat verandert er?

Het blijft zoeken naar de motorisatie achter de nieuwe nomenclatuur. De A6 40 TDI draagt een 2 liter-dieselkrachtbron in de neus, op onze testwagen goed voor een vermogen van 204 pk en voor een maximaal koppel van 400 Nm. Die zelfontbrander drijft de voorwielen aan via de S Tronic, een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven verhoudingen en een dubbele koppeling. De vierwielaangedreven Quattro combineert Audi met een klassieke Tiptronic-achttrapsautomaat. Weldra komt de A6 Avant ook met minder krachtige varianten van de 2.0 TDI, 136 of 163 pk sterk. Maar die houden het sowieso bij voorwielaandrijving.

De A6 Avant weegt een 65-tal kilogram meer dan de berline, waardoor de viercilinder iets harder aan de bak moet.  Al scheelt dat nauwelijks in de prestaties. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt nu 8,8 seconden, nauwelijks twee tienden trager dan de vierdeurs. De topsnelheid bedraagt 241 km/u. Onderweg viel ons vooral de enorme verfijning van de aandrijflijn op, zelfs boven de 4.000 toeren per minuut reutelt hij niet.

Veel hangt af van de configuratie waarin je de A6 zet, want Audi biedt allerhande mechanische hulpmiddelen aan. Denk aan vierwielwsturing en luchtvering, wat wonderen doet voor het reeds hoge comfortniveau. Onderweg genoten we vooral van de algemene verfijning, van de geluidsdemping en de finesse waarmee zowel de aandrijflijn als het onderstel hun werk doen. En dan hebben we het geeneens over dat alweer piekfijne interieur.

Conclusie?

De evolutie lijkt klein, want ook de vorige A6 Avant was een dijk van een auto. Maar dankzij de opmerkelijke finesse en de slimme technologie zet deze Audi gigantische stappen vooruit. Ook in combinatie met de kleine 2 liter-turbodiesel.

Audi A6 Avant 40 TDI

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi A6

Geschreven door op