Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Audi A7 Sportback 55 TFSIe Quattro (2020) - PHEV getest

Geschreven door Steven Appelmans op

De Audi A7 Sportback is er nu ook als plug-inhybride. AutoGids doet de test met de 55 TFSIe Quattro.

Concept

Net zoals de Q5 hem dat voordeed, is de plug-inhybride Audi A7 Sportback verkrijgbaar in twee versies. Of je nu kiest voor de 50 TFSIe of voor de sportievere 55 TFSIe, in beide gevallen ontwikkelt de tweeliter-turbobenzine een vermogen van 185 kW/252 pk en een maximaal koppel van 370 Nm. Het verschil zit hem in de synchrone elektromotor. In de door ons geteste topversie ontwikkelt die piekvermogens tot 105 kW/143 pk en een continu vermogen van 55 kW/75 pk. Het koppel bedraagt 350 Nm en tot 135 km/u rijd je elektrisch. De sprint van 0 naar 100 km/u is geklaard in 5,7 seconden. In zijn totaliteit ontwikkelt de aandrijflijn van de Audi A7 55 TFSIe 270 kW/367 pk en 500 Nm. Niet slecht voor een viercilinder. 

In vergelijking met de Audi A8 60 TFSIe, die een drieliter-V6 onder hoogspanning zet, boet de plug-inhybride A7 nauwelijks aan snelheid in. Maar hij verbruikt wel beduidend minder, voornamelijk omdat de 14,1 kWh sterke lithium-ionbatterij volstaat om een elektrisch rijbereik van 30 kilometer te halen. En dat is zowat de afstand van onze woonst tot de AutoGids-redactie. Audi belooft een elektrische WLTP-range van 50 kilometer, maar die afstand bleek in de praktijk onhaalbaar.

Zodra je de binnenstad verlaat en de Hybrid-modus activeert voor de snelweg, schiet het verbruik pijlsnel de hoogte in. Niet onlogisch, daar de Aud A7 Sportback als 55 TFSIe vlot 2 ton op de weegschaal zet. Overigens geldt hetzelfde voor het benzineniveau als er gereden wordt met lege batterijen. Het gemiddelde verbruik van 1,4 l/100 km dat we klokten van onze oprit tot de redactie, steeg tot een aanzienlijke 8,7 liter wanneer we datzelfde traject aflegden met een lege batterij. Bij een stevig tempo steeg dat cijfer zelfs naar 12,5 liter, waardoor deze A7 ineens een heel stuk minder ecologisch verantwoord is. Ons gemiddelde na een testweek? Ongeveer 6 liter. Daarvoor hebben we de Audi aan de stekker gelegd waar mogelijk.

Audi A7 Sportback PHEV

Rijgedrag

Hoewel de Sportback aardig presteert, ligt een bedeesdere tred deze Audi het best. Dan loopt het verbruik niet uit de hand en profiteer je optimaal van het comfort in de emissievrije rijmodus. Probeer te vermijden dat het motormanagement moet schakelen tussen de elektro- en de benzinemotor, want die overgangen willen nogal bruut verlopen. Zeker bij kickdown, want dan wordt je getrakteerd op een plotse elektroduw en een stevige brom van de vierpitter. En die ratelende klank past een luxewagen zoals deze A7 Sportback eigenlijk niet.

Waarmee niet gezegd is dat deze 55 TFSIe geen dynamische ambities mag koesteren. De adaptieve schokdempers houden in de Dynamic-stand van de Audi Drive Select de koetswerkbewegingen afdoende in de hand om er stevig de pees op te kunnen leggen. In die modus zal de Quattro Ultra-vierwielaandrijving, die in normale omstandigheden louter de voorwielen aandrijft, ook de achterkant meer in het spel betrekken. 

Bovendien betekent meer snelheid ook harder remmen, waardoor je meer energie kunt recupereren – tot 80 kW, uitsluitend dankzij de elektromotor. Al geldt ook daar dat er meer te winnen valt als het opnieuw 'piano' gaat. Wanneer je het gaspedaal lost, laat het hybridesysteem – afhankelijk van de situatie – ofwel de auto freewheelen, ofwel de elektromotor tot 25 kW vermogen recupereren om een lichte vertraging van 0,1 g te garanderen. 

Audi A7 Sportback PHEV

Verdict

We staan in dubio wat deze A7 betreft. Enerzijds wist de Audi ons danig te bekoren met zijn hybride werking, omdat de elektrische combinatie daadwerkelijk volstaat om zonder al te veel aanpassingen in rijgedrag het gemiddelde verbruik toch drastisch terug te dringen. Met uiteraard de bijbehorende opmerking dat de batterijen daarbij zoveel mogelijk dienen geladen te zijn. Een voorbehoud dat eigenlijk opgaat voor elke plug-inhybride.

Alleen verwachten we van een coupé ook een zekere dadendrang, grinta die wat haaks staat op de ecologische missie van deze Audi. Niet alleen omdat een vlotter tempo de dorst opnieuw doet toenemen, maar eveneens omdat de A7 dan een aantal valse noten ten berde brengt (viercilindergeratel, brute elektrische interventies, enzovoort) die zijn standing oneer aandoen.

 

Verwante testen

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars