Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi A7 Sportback 55 TFSIe (2019)

Het PHEV-offensief van Audi krijgt steeds meer vorm. AutoWereld doet de test met de plug-inhybride A7 Sportback 55 TFSIe.

81.950 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Audi plant plug-inhybride versies van zowat alle modellen. Dus ook van de A7 Sportback, die vanaf eind oktober 2019 beschikbaar zal zijn als 55 TFSIe. De aandrijflijn is zowat identiek aan die van de Q5 55 TFSIe, maar de verpakking is anders. Onder de motorkap ligt de bekende 2.0 TFSI, een 252 pk en 370 Nm sterke 2 liter-turbobenzine die Audi koppelt aan een in de gerobotiseerde zevenversnellingsbak geïntegreerde elektromotor van 105 kW en aan een lithium-ionbatterij van 14,1 kWh. Voor de aandrijving grijpt Ingolstad naar de Quattro Ultra-vierwielaandrijving (waarbij de achteras enkel aangedreven wordt als de omstandigheden daarom vragen).

Het plug-inhybride aandrijfgeheel paart een systeemvermogen van 367 pk aan een gecombineerd maximumkoppel van 500 Nm, reeds beschikbaar bij nauwelijks 1.250 toeren per minuut. De Audi A7 55 TFSIe sprint in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u, in elektrische modus geraakt deze Sportback meer dan 40 kilometer ver of haalt hij een topsnelheid van 135 km/u. Belangrijker is de CO2-uitstoot, die onder de fiscaal belangrijke 50-gramgrens blijft.

Ondanks de lichtgroene boodschap, positioneert Audi de 55 TFSIe als een sportieveling. Het prestatiepotentieel van het plug-inhybride aandrijgeheel wordt geruggesteund door een sportophanging en door een dynamische koetswerkopsmuk, want deze A7 Sportback komt standaard als strakke S-Line. Mag ook wel, want invoerder D'Ieteren vraagt er net geen 82.000 euro voor.

2019 Audi A7 Sportback 55 TFSIe Quattro

Wat verandert er?

De A7 55 TFSIe krijgt drie PHEV-rijmodi. In de EV-stand rijdt hij enkel op de batterijen en in de Battery Hold-setting enkel op de turbomotor, maar het is de slimme Hybrid-modus waarmee deze Sportback het verschil probeert te maken. Audi noemt het de "Predictive Operation Strategy", waarbij alle systemen het verbruik proberen in te dijken door op de rijomstandigheden te anticiperen.

De radar gebruikt de afstand tot je voorligger om een maximum aan energie te recupereren en om de werking van het stopt-startsysteem te optimaliseren, het gps-navigatiesysteem interpreteert de route zodat je elektrisch door de binnenstad geraakt en houdt daarbij rekening met zowel de topologie, het parcours als de verkeerssituatie. Intussen zorgen specifieke PHEV-menu's dat je niet alleen de werking van het aandrijfgeheel kan volgen, maar communiceert ook over de staat en het rijbereik van de batterijen. Haptische feedback in het gaspedaal zorgt ervoor dat je weet wanneer je de EV-modus verlaat en wanneer je de maximumsnelheid overschrijdt.

De Audi A7 55 TFSIe Sportback toont zich verrassend snel en best zuinig, want zowel het brandstof- als en stroomverbruik vallen best mee. Maar ondanks een volgeladen batterijpakket en ondanks een ecologisch verantwoord rijgedrag, geraakten we op een testrit van 100 kilometer niet in de buurt van het normverbruik. Met een 4,6 liter per 100 kilometer klokten we af op meer dan het dubbele. Of hoe de kracht van een moderne PHEV ook zijn achilleshiel is. Weet ook dat die accu's flink wat kilo's toevoegen, kilo's die de rijdynamiek enigzins compromitteren. 

2019 Audi A7 Sportback 55 TFSIe PHEV

Conclusie?

Audi doet niets nieuws, maar doet het wel bijzonder goed. Het plug-inhybride aandrijfgeheel wisselt naadloos tussen de elektromotor en de benzinekrachtbron, genereert stroom waar het kan en presteert pittig wanneer het mag. Dat neemt niet weg dat het PHEV-concept zijn limieten kent. Het normverbruik is een hypotetisch gegeven, want enkel haalbaar wanneer je regelmatig aan de stekker hangt en je trajecten beperkt blijven in afstand. En die CO2-uitstoot blijft een fiscaal snoepje, want niemand zegt dat je die batterijen daadwerkelijk moet bijladen.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi A7

Geschreven door op