Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Korte tests / Audi E-Tron S Sportback (2020)

De elektrische Audi E-Tron is er nu ook als snellere S, die drie elektromotoren en 500 paarden in stelling brengt. AutoWereld doet de test met de Sportback.

99.120 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Audi E-Tron 55 is op zich al geen slome jongen, met zijn twee elektromotoren (eentje op elke as) die in totaal 408 pk op het wegdek afvuren. Een sprint van 5,7 seconden naar de 100 km/u is ons meer dan snel genoeg, toch kan het altijd sneller. Daarom vervolledigt Audi het gamma met deze E-Tron S.

De Audi E-Tron S brengt 503 pk en 973 Nm in stelling, extra elektropower die ervoor zorgt dat de sprint van 0 naar 100 km/u slechts 4,5 tellen vraagt. De batterij blijft wel hetzelfde tegenover de E-Tron 55. De nettocapaciteit bedraagt 86 kWh (95 kWh bruto), wat zich bij deze E-Tron S Sportback vertaalt in theoretische range van 365 kilometer.

Voor de 40ste verjaardag van het Quattro-systeem heeft Audi een nieuwigheid gelanceer. Deze E-Tron S is de eerste elektrische productiewagen met een vectoriële koppelverdeling via drie elektromotoren. Concreet: de achteras krijgt twee identieke elektromotoren, eentje voor elk wiel. Er is geen fysieke verbinding tussen de twee achterwielen en er moet dus ook geen koppel herverdeeld worden.  De elektromotoren worden via de computer aangestuurd om zo veel mogelijk tractie te verzorgen. Of net niet, want in de Dynamic-modus en met het ESC-systeem in de rijmodus Sport kan deze E-Tron S zelfs gecontroleerd driften.

Het koetswerkdesign van deze eerste elektrische E-Tron S volgt het recept dat Audi toepast op zijn benzine- en dieselbroers, al mist hij natuurlijk wel de vier uitlaatpijpen. Om ook visueel wat sportiever voor de dag te komen, krijg je wel de zilveren spiegelkappen en opzetstukken, een meer opvallende diffusor en verbrede spatborden die voor maar liefst 5 centimeter extra omvang zorgen. Daardoor konden de banden ook wat breder worden gemaakt, met 285 mm en een velgdiameter van 20 tot 22 duim. Binnenin beperken de verschillen zich tot sportzetels, een S-weergave van de Virtual Cockpit en enkele logo's.

Test Audi E-Tron S Sportback - AutoWereld 2020 (Klaas Janssens)

Wat verandert er?

De E-Tron S maakt indruk. Ten eerste met zijn acceleratievermogen, want het kunstje om alle 500 pk's vanuit stilstand direct tevoorschijn te toveren gaat nooit vervelen. Het is nog niet op het niveau van een Tesla Performance of een Porsche Taycan Turbo S, maar je wordt nog steeds geruisloos in je zetel gedrukt terwijl de snelheid pijlsnel omhoog gaat.

Maar dat verwacht je ook wel als je naar de cijfers op papier kijkt. Wat écht verrast, is de ophanging. Die is wat steviger gemaakt, maar dat voel je niet: de luchtvering is nog steeds erg comfortabel, ook met die gigantische velgen. Het is vooral de koetswerkcontrole waar we ons hoedje voor afnemen. Je voelt wel dat je met een 2,7 ton(!) zware mastodont onderweg bent, maar de techniek laat zich nooit overmeesteren door al die massa.

De grootste tekortkoming van de E-Tron S is zijn rijbereik, die nog wat kleiner is geworden door die extra dosis vermogen. Audi spreekt van een WLTP-rijbereik van 365 km voor deze Sportback, in alledaagse omstandigheden haalden wij een gemiddelde van zo'n 28 kWh/100 km, wat overeenkomt met een range van een dikke 300 km. Iets te weinig om die vermaarde range anxiety weg te nemen, zeker omdat die autonomie nog verder afneemt in minder gunstige omstandigheden. Bovendien hadden we liever wat meer kunnen spelen met de regeneratie van de elektromotoren, wat voor nog iets meer efficiëntie zou kunnen zorgen.

Test Audi E-Tron S Sportback - AutoWereld 2020 (Klaas Janssens)

Conclusie?

De Audi E-Tron S is zowat de ultieme alleskunner: krachtig en snel. En als Sportback ook esthetisch geslaagd, zonder echt aan ruimte of comfort in te boeten. Alleen... is de E-Tron 55 ook snel zat en haalt die wat meer kilometers uit zijn batterij.

Wil je écht de snelste en de scherpste Audi E-Tron hebben, ga dan gerust voor deze S Sportback. Maar voor al de rest zeggen we: bespaar je meerprijs van 13.000 euro, de opties zijn al meer dan duur genoeg.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi E-tron

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm