Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi Q2 35 TFSI S Tronic (2021)

Audi houdt de Q2 bij de tijd middels een vooral esthetische opfrisbeurt. AutoWereld doet de test met de 35 TFSI met S Tronic.

32.280 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Audi Q2, dames en heren, is als de tot het middenrif opgetrokken jeans in combo met witte sportsokken en een verjaard hemd met schreeuwerige print. Hip dus. Het probleem met dergelijke trends echter, is dat ze aan de lopende band worden ingehaald. Wie dus mee wil zijn en blijven - en daar heeft Audi alle intentie toe - moet bijgevolg op tijd reageren. Dat hebben ze in Ingolstadt nu ook gedaan, middels een (bijzonder milde) facelift. 

Geen opmerkingen naar rijvaardigheid toe. De 1,5 liter van de Audi Q2 35 TFSI is met 150 pk en 250 Nm meer dan potent genoeg om de S-Line-looks ook van dezelfde prestaties te voorzien. Bovendien stuurt de Q2 nog bovengemiddeld ook (met dank dus aan de progressieve besturing), dynamische kunnen dat evenmin afstraft wordt middels een grotdroge ophanging.

Al gebiedt de eerlijkheid wel de toevoeging dat onze testwagen was voorzien van de adaptieve dempers. Die trouwens samen met het Audi Drive Select en de rode remklauwen voor de schijven deel uitmaakt van het Dynamic Package Plus.

Wat verandert er?

Kenners zullen allicht de nieuwe bumpers en het al even verse lichtdesign ontwaren. Audi speelde ook wat meer met polygone accenten waardoor het geheel er nog iets hoekiger is gaan uitzien. Voor alle duidelijkheid: we vinden dat allerminst erg.

Omdat de Audi Q2 er nog altijd staat. Het was al een bijzonder prettige verschijning en dat is er bij de herwerking alleen maar op verbeterd. Helemaal als je durft te kiezen voor het Appelgroen van onze testwagen. Hoewel bijzonder gewaagd qua kleurstelling past het dit SUV-je als gegoten.

Naar volledigheid toe dienen we nog mee te geven dat de Audi Q2 17 millimeter langer werd (het andere maatwerk bleef onveranderd), dat hij het progressive steering standaard meekrijgt en dat hij de nieuwe optiepolitiek van Audi mag inluiden. Nu ja, nieuw. De Duitsers zijn van plan meer opties te bundelen in packages, wat concreet betekent dat je meer zal moeten dokken voor de luxe die je wil omdat die onlosmakelijk verbonden zal zijn met nog tig andere gadgets die ongetwijfeld leuk zijn, maar daarom niet noodzakelijk.

Veel verder gaat de 'modelupgrade' dus niet, waardoor je binnenin nog altijd kijkt op min of meer dezelfde boordplank als voorheen. Wij vonden dat allerminst een straf, het interieur van de vorige A3 waamee de Q2 zijn genen deelt, hebben we altijd één van de meer ergonomische buiken gevonden van de compacte middenklasse. Alleen ontbreekt het de Q2 dus wel aan de digitale bling waar de nieuwe A3 ondertussen sier mee maakt. En gezien het in deze voornamelijk om the show draait...

Conclusie?

Anders dan een A3 of A4 liggen de straten niet geplavied met de Q2. We hebben ons altijd al afgevraagd hoe dat kwam, een bedenking die we nogmaals hebben herhaald na het testen van de facelift. Het SUV-je rijdt immers bijzonder prettig, is praktisch en ziet er op de koop nog prettig uit ook. 

Tot we ook de prijs van de Audi Q2 onder ogen kregen. Het hier getoond exemplaar moest meer dan 55.000 euro kosten! Hey Audi, we willen woke zijn, niet broke!

In dit artikel : Audi, Audi Q2

Journalist AutoGids/AutoWereld