Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi Q5 55 TFSI e (2019)

De Q5 maakt deel uit van een hernieuwd hybride-offensief van Audi, dat ook de A6, A7 en A8 omvat. AutoWereld doet de test.

61.500 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Ook de tweede Q5-generatie komt als hybride, ditmaal met stopcontact, als onderdeel van een reeks: ook de A6 en A7 zijn vanaf nu met deze duale aandrijflijn verkrijgbaar, net als de A8, al doet die het met een V6. De Q5 en de andere broers combineren een viercilinderturbo van 2 liter van 252 pk met een elektromotor van 105 kW, wat samen goed is voor 367 pk. Daarmee is dit de krachtigste versie van dit model.

De hybrides heten niet langer E-tron, een label dat vanaf nu gereserveerd is voor de elektrische modellen, wel 'TFSI e'. Je moet al goed kijken om hem te herkennen, behalve dat luttele e'tje zijn het vooral de twee tankkleppen, met die van het stopcontact aan bestuurderszijde, die de aard van het beestje onthullen.

Cruciaal is dat deze Q5 in het lijstje belandt van stekkerhybrides die ook na januari 2020 nog volledig fiscaal aftrekbaar zijn, met zijn accucapaciteit van 14,1 kWh en een CO2-uitstoot van 46 g/km (al kan het oplopen tot 53, naargelang de opties). Vitaal voor Audi is ook dat een stekkerhybride met minder dan 50 g/km vanaf volgend jaar dubbel telt in het vlootgemiddelde, dat tegen dan streng in de gaten gehouden, en desnoods stevig beboet, wordt door de EU.

Wat verandert er?

De elektromotor zit geïntegreerd in de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en kan een aanzienlijk deel van het werk op zich nemen. Gedurende meer dan 40 kilometer wanneer je de accu volledig hebt opgeladen, met een maximumsnelheid van 135 km/u. In normale omstandigheden drijft die de voorwielen aan, indien nodig wordt via een meerplatenkoppeling de achteras aangesproken. Tot zover niets opzienbarends.

Waarmee hij zich echter onderscheidt van vele hybrides is het vooruitzien. Zonder dat je enig rijhulpsysteem geactiveerd hebt, houdt de radar de afstand met de voorligger al in de gaten, en laat die de auto uitbollen en dus energie recupereren wanneer het gat verkleint. Daarmee vermijdt-ie dat je de remmen moet aanspreken, want dat is zuiver energieverlies. Dat klinkt bemoeizuchtig, maar in de realiteit bleek het voldoende fijnzinnig afgesteld om ook daadwerkelijk aan te voelen als een hulp, en niet als een wijsneus. Het resultaat zie je ook aan de batterijmeter: zelfs wanneer je de accu geledigd hebt, verschijnen er even later toch weer een paar extra blokjes. Meer dan in de meeste stekkerhybrides, want eens die hun stroom opgesoupeerd hebben, blijft het metertje vaak permanent in het rood staan.

De sturing is ook gekoppeld aan de navigatie, waarbij de Q5 dus op voorhand berekent wanneer hij welke energie het best ontplooit. Hij gebruikt ook artificiële intelligentie om je gedrag te leren kennen, na minder dan een week testrijden had hij al in de smiezen hoe ons woon-werkverkeer verliep en stelde hij vervolgens bij vertrek zelf voor om de navigatie in te schakelen.

Niettemin is ook deze stekkerhybride enkel effectief wanneer je die stekker ook werkelijk hanteert. Op lange snelwegtrajecten - met lege batterij dus - kijk je aan tegen een gemiddeld verbruik van zo'n 8 l/100 km en is een diesel geschikter. De TFSI e is op zijn best bij grootstedelijk gebruik, vooral op de accu dus.

Zoals gebruikelijk is hij ook een stuk duurder, met 61.500 euro bijna 20.000 euro duurder dan de - weliswaar veel slomere - instapversies.

Conclusie?

Stekkerhybrides zijn er met de WLTP-overgang even uit geweest, tegen de start van 2020 is er een nieuw en vanuit de EU gestuurd offensief. Audi's inzending is alvast meer dan verdienstelijk, geïnspireerd op de jongste generatie elektrische auto's wendt die de energie van zijn batterij optimaal aan, wat resulteert in een grotere elektrische autonomie. De integratie is bovendien naadloos, je merkt nauwelijks het gegoochel tussen de verschillende aandrijflijnen dat achter de schermen plaatsgrijpt.

Het neemt niet weg dat een stekkerhybride niet voor iedereen de goede oplossing is. Wie weinig mogelijkheden heeft om op te laden of vaak lange trajecten aflegt, is beter af met een diesel.

In dit artikel : Audi, Audi Q5

Geschreven door op