Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi RS Q3 Sportback (2020)

We konden hem reeds proberen in de Zweedse sneeuw, maar wat is de nieuwe Audi RS Q3 Sportback waard op asfalt? AutoWereld doet de test.

64.400 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De RS-versie van de Audi Q3 Sportback, aangedreven door de drukgevoede vijfpitter uit de RS 3. In zijn laatste specificatie is deze 2,5 liter-krachtbron goed voor een piekvermogen van 400 pk voor een maximumkoppel van 480 Nm. En dat volstaat om de RS Q3 in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen en om hem een - weliswaar optionele - topsnelheid van 280 km/u te geven. Schakelen doe je als vanouds met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, voor de aandrijving rekent deze Audi op het automatisch inschakelende Quattro-systeem met centrale Haldex-koppeling. Deze op gripoptimalisatie gerichte 4x4-aandrijving valt dus niet te combineren met het actieve sportdifferentieel dat Audi Sport aanbiedt op bijvoorbeeld de RS 4 en RS 6 Avant.

Je herkent de sportiefste Q3 aan zijn aangepaste koetswerk met extra koeling voor zowel de motor als de remmen. Binnen valt je oog op het langs onderen afgeplatte sportstuur met gloednieuwe RS-sneltoets, waarmee je persoonlijke rijmodi activeert. De RennSport-behandeling impliceert ook aanpassingen aan het onderstel; de Audi RS Q3 Sportback combineert een verlaagde en verbrede sportophanging met een directere stuuroverbrenging en grotere remmen (diameter van 375 mm voor- en 310 achteraan). Koolstofkeramische voorremmen behoren tot de mogelijkheden, ook de adaptieve DCC-ophanging en de 21-duimsvelgen blijven optioneel. Net zoals de sportuitlaat, overigens. En de RS-sportzetels. En het digitale instrumentarium. En...

Test: Audi RS Q3 Sportback - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

In de Zweedse sneeuw toonde de Audi RS Q3 Sportback zich een bekwame ballerina, die zich even sierlijk als dwars door de bochten liet glijden. Op het asfalt toont het onderstel zich evenwel onwrikbaar. En dat is uitstekend als je er een hoog tempo op nahoudt, want het stuur is precies en de voortrein nauwkeurig. Aangevuurd door de vijfpitter behoren hoge bochtensnelheden tot de mogelijkheden. Maar die laatste paar procenten die een snelle in een leuke wagen veranderen, ontbreken. Push iets te hard en de RS Q3 gaat geleidelijk over zijn voorwielen schuiven. 

Het sportonderstel met de adaptieve demping vindt een mooi evenwicht tussen een sportieve stugheid en een speelse koetswerkrol, maar dat dynamische potentieel wordt gesmoord door de preventieve reacties van de Quattro-aandrijving en de overijverige rijhulpsystemen, waardoor je de Audi RS Q3 Sportback niet zomaar kan gooien en smijten. Toch zonde voor een wagen die graag knipoogt naar de Groep B-exploten van de zowat altijd en overal driftende Ur-Quattro. Een gemiste kans, want de motor is en blijft een hooligan.

Test: Audi RS Q3 Sportback - AutoWereld 2020

Conclusie?

Audi Sport betuttelt de RS Q3 een beetje. Waar de andere RennSport-modellen steeds meer finesse en sportiviteit tanken, houdt deze SUV het opvallend braaf en netjes. Zijn voorganger kon niet beter, dat bleef een geweldige motor met het verkeerde koetswerk errond. Maar deze Audi RS Q3 Sportback heeft wel talent, maar mag niet buiten de lijntjes kleuren. Komen de limieten in zicht, dan schieten alle veiligheidssystemen in paniek. En dat vloekt met het uitbundige karakter van de viriele vijfcilindermotor, die trekt en sleurt als een bezetene.

 

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi Q3

Geschreven door op