Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Korte tests / Audi RS Q8 (2019)

De RS Q8 is de Lamborghini Urus volgens Audi Sport. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De RS Q8 draagt de V8-biturbo van de Lamborghini Urus in de neus, een 600 pk en 800 Nm sterke 4 liter-krachbron die we ook terugvinden tussen de voorwielen van de Audi RS 6 Avant en de RS 7 Sportback. Deze motor katapulteert de RS Q8 in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en in 13,7 seconden van 0 naar 200 km/u. Met het optionele Dynamic-pack haalt hij een topsnelheid van 305 km/u.

Voor zijn onderstel gebruikt de Audi RS Q8 dezelfde basis als de SQ8. Hij beschikt dus zowel voor- als achteraan over een vijfarmige wielophanging, die ruimschoots gebruikmaakt van aluminium en waarvan de silentblocs werden vervangen met het oog op een betere verbinding met de weg. De Quattro-transmissie, met een mechanisch centraal differentieel van het Torsen-type, stuurt tot 85 procent van het vermogen naar de achterwielen, en tot 70 procent naar de voorwielen, terwijl de standaardverdeling 40-60 bedraagt. Het optionele sportdifferentieel verdeelt het koppel ongelijk over de achterwielen, om elke vorm van onderstuur tegen te gaan.

Eveneens optioneel zijn de actieve antirolstangen, die op elke as uit twee helften bestaan en gestuurd worden door een kleine elektromotor. Die wordt gevoed door het 48-voltcircuit, dat deel uitmaakt van een microhybridesysteem, bestaande uit een lithium-ionbatterij en een starter-alternator met riemaandrijving. In rechte lijn werkt het systeem onafhankelijk op elk wiel om de trillingen in de opgehangen massa te beperken, terwijl het in de bochten de positie van het koetswerk stabiliseert door een torsiekracht uit te oefenen die tegengesteld is aan de stangen waarmee ze in dat geval wel verbonden zijn. Een laatste snufje is de achterwielsturing, met een maximale stuurhoek van 5 graden om de wendbaarheid te vergroten. De stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding kreeg een specifieke instelling, met in de rechtuitstand een verhouding van 13,3:1 (tegenover 14,6:1 in de SQ8).

Test: Audi RS Q8 - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

Op esthetisch vlak onderscheidt de Audi RS Q8 zich vooraan door een radiatorrooster met nieuwe zijdelingse luchtinlaten, voor- én achteraan door respectievelijk 20 en 10 millimeter bredere sporen, en achteraan door een diffusor in combinatie met een grotere spoiler. Deze vermindert de lift van het voertuig, waarvan de luchtweerstandscoëfficiënt evolueert van 0,34 naar 0,36. Je kunt ook kiezen voor velgen van 23 duim, een primeur in de geschiedenis van het merk. Deze verminderen het comfort niet significant, dankzij de uitstekende werking van de luchtvering in combinatie met gestuurde schokdempers. De RS Q8 kan zijn rijhoogte naargelang van de rijmodi met 90 millimeter laten variëren, maar ontziet altijd uw onderrug, behalve op een slecht wegdek in zijn meest sportieve configuratie.

Bij een dynamische rijstijl is de verzorgde afstelling van het chassis onmiddellijk merkbaar. Het is mooi neutraal onder belasting, met de mogelijkheid om de rijlijn aan te scherpen door gas terug te nemen en – nog verrassender – om de achterkant te doen uitbreken bij het wegaccelereren, op voorwaarde dat het wegdek vettig of nat is. Ook de voortrein weet te verleiden, met zeer weinig onderstuur bij het aansnijden van de bocht. De bochtsnelheden die gehaald kunnen worden, zijn gewoonweg verbluffend, en het gemak waarmee de RS Q8 zich laat mennen, dwingt respect af, zonder echter hartstocht op te wekken.

Van de minder aangename punten willen we wijzen op het te lichte en weinig communicatieve stuurgevoel onder belasting. De Tiptronic-achttrapsautomaat geeft blijk van meer viriliteit en vrolijkt het opschakelen op met lichte koppelonderbrekingen. Omdat hij in Drive wat slapjes reageert, mag je niet aarzelen om de Sport-modus in te schakelen en zo wat meer reactievermogen los te weken. Gele kaart ook voor het gevoel van de koolstofkeramische remmen, waarvan de initiële bijtkracht wat tegenviel, met bovendien een gebrek aan geleidelijkheid en consistentie. Misschien is dat te wijten aan het microhybridesysteem, dat bij het remmen tot 12 kW recupereert?

Test: Audi RS Q8 - AutoWereld 2020

Conclusie?

Sinds de Audi RS Q8 het Ringrecord voor SUV's verpulverde, bestaat er weinig twijfel over zijn dynamische potentieel. Bijzonder indrukwekkend voor een voertuig dat hoog op zijn poten staat, al zou het zwaartepunt slechts 4 centimeter hoger liggen dan dat van de Audi RS 6. Toch zouden we altijd voor de Avant gaan.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi Q8