Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Korte tests / Audi S3 Sportback (2020)

De Audi A3 Sportback is er opnieuw als sportieve S3, aangedreven door een nu 310 pk sterke 2.0 TFSI. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Audi S3 is een A3 Sportback met een sportieve missie. En dat zie je meteen. Net zoals bij zovele Audi-modellen knipogen de drie sleuven tussen de motorkap en het radiatorrooster naar de Audi Sport Quattro uit 1984, maar het is de achterzijde waarmee de S3 het verschil maakt. Onderaan de hertekende bumper met geïntegreerd diffusorelement steken twee dubbele, verchroomde uitlaatpijpen. Het profiel van de Audi S3 profiteert dan weer van de donkergrijze 18-duimsvelgen en de contrasterend spiegelkappen.

Binnenin is het verschil tussen de A3 en de S3 wat minder groot. Neem de wat lager gemonteerde sportstoelen en het het met een S3-logo getooide sportstuur weg en je vergeet dat je met de sportversie te maken hebt. Audi had de versnellingshendel mogen vervangen, want die kleine schakelaar vinden we maar niets. En ook de schakelpeddels op het stuur mochten ons iets groter. Maar verder oogt het interieur bijzonder strak en stijlvol, zoals we dat van Audi gewoon zijn.

Onder de motorkap van de Audi S3 ligt de bekende 2.0 TFSI, een turbobenzine die een vermogen van 310 pk combineert met een maximaal koppel van 400 Nm. De vierpitter wordt standaard gekoppeld aan de dubbel gekoppelde S Tronic met zeven verhoudingen en aan de Quattro-vierwielaandrijving met centraal differentieel. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 4,8 seconden en de elektronisch beperkte topsnelheid bedraagt 250 km/u. Het gaat vooruit, jawel.

Test Audi S3 Sportback - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

De Audi S3 weet wat hoge bochtensnelheden zijn. De aandrijflijn bulkt van de souplesse en de kracht, terwijl het met 15 millimeter verlaagde sportonderstel geen enkele moeite heeft om die TFSI-krachtcentrale in bedwang te houden. Die dynamische efficiëntie gaat hand in hand met een hoog comfortniveau, dat verder versterkt wordt door de adaptieve demping (een optie van 910 euro). Tot zover het goede nieuws. Want we hebben geen hartslag gevoeld, hoe snel we ook gingen en hoe hard we ook probeerden.

Omdat de nochtans potige turbobenzine teleurstellend klinkt. Omdat de nochtans soepel schakelende S Tronic te klinisch van verzet wisselt. Omdat de nochtans precieze besturing te weinig gevoel genereert. Maar vooral omdat de nieuwe Audi S3 Sportback wel snel, maar niet langer echt sportief is. Begrijp ons niet verkeerd: het is géén straf om deze jongen van hot naar her te jagen. Alleen zitten er zoveel filters tussen man en machine, dat de beleving uitblijft. En dat is jammer wanneer je de specificaties van zowel de aandrijflijn als het onderstel bekijkt.

Test Audi S3 Sportback - AutoWereld 2020

Conclusie?

In 1999 verving Audi de A van A3 door een S. Het resultaat was om van te smullen: hoewel de S3 resoluut op heftige motorprestaties en een dynamisch weggedrag mikte, behield hij zijn manieren. En dat recept blijft overeind, nu twee decennia en drie generaties later. Maar de smaak is wel wat afgevlakt geraakt. Omdat de S3 al een tijdje in de schaduw van de heftigere RS 3 speelt, die aangedreven wordt door een charismatische vijfpitter. Maar ook omdat de jongste generatie vergeten lijkt waarvoor die S eigenlijk staat. Door het gebrek aan emoties had Audi deze variant ook gewoon de A3 50 TFSI kunnen dopen...

In dit artikel : Audi, Audi A3