Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi SQ8 TDI (2019)

De krachtigste dieselauto ter wereld, dat is de Audi SQ8 TDI. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Audi likt dan wel nog steeds zijn wonden na het dieselschandaal van enkele jaren geleden, het gelooft nog steeds in de zelfontbrander en wil dat tonen. De rapste der Q8’en krijgt dan ook een TDI in de baai, en wel een jaap van een V8 met drie turbo’s, waarvan één elektrische.

Zijn cijfermateriaal maakt indruk: met 900 Nm en 435 pk staat deze meer dan 2,4 ton zware SUV in 4,8 seconden aan 100 km/u. Daarmee is het de krachtigste dieselauto ter wereld, maar niet de rapste, want dat is de BMW M550d. Er komt echter één en ander bij kijken om het geheel ordentelijk van A naar B te krijgen, zoals vierwielsturing, een actief sportdifferentieel, luchtvering, adaptieve rolstangen (op 48 volt) en koolstofkeramische remmen...zowat alles wat er aan chassishulpmiddelen bestaat, kortom.

Je herkent hem aan zijn sportiever pakje, met onder andere matgrijze accenten, stoerdere schorten en velgen van 21 of zelfs 22 duim.

Wat verandert er?

Die monsterlijke 4 liter-V8 is geen onbekende, hij dook al op in de Q7 en even ook in de Bentley Bentayga, maar dat laatste is alweer verleden tijd. Hij zit ook in de Touareg, maar dan met twee gewone turbo’s, geen derde elektrische.

Die laatste maakt hem bijzonder. Hij wordt immers niet aangedreven door uitlaatgassen, maar op stroom van het 48 volt-net aan boord. Dat betekent dat hij al vanaf stationair toerental de inlaatlucht onder druk kan zetten, tot zo’n 1.700 à 1.800 opm, waardoor je een directere gasrespons hebt dan je mogelijk achtte in een diesel. Vervolgens gaan de klassieke turbo’s aan de slag, eerst de kleine en dan de grote, en lost de achtpitter zijn goedgevulde paardenstal.

Het is nooit een spektakelmotor zoals een V8-benzine dat kan zijn, al hoor je in de verte wel de hoeven trappelen. Maar wel een krachtcentrale waarmee je een volwassen sequoia uit de aarde lijkt te kunnen sleuren.

Het knappe is vooral hoe de enorme Q8 niet bezwijkt onder zijn eigen dikdoenerij. Bovenvermelde chassishulpjes helpen hem zijn massa te maskeren, het voelt allemaal heel beheerst, gespeend van enige brutaliteit, en zelfs verrassend beweeglijk. Geen koetswerkrol, een zeer direct stuur, massa’s grip en een zijdezachte transmissie, alsof dit een crossover is van twee maatjes kleiner.

Conclusie?

Dit is een schizofreen, die tegelijk SUV en sportwagen wil zijn, met ook nog eens een zitkamer met limousineproporties. Een verdedigbaar aanbod voor wie zulks zoekt, en uitgevoerd met zéér veel kunde. Wij onthouden echter vooral die machtige V8, het ideale gereedschap voor wie zware lasten van hier naar ginder wil sleuren.

In dit artikel : Audi, Audi Q8

Geschreven door op