Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi TT 45 TFSI Quattro (2019)

De ideale mix tussen passie en verstand? AutoWereld doet de test met de TT 45 TFSI Quattro S-Tronic Coupé.

47.550 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Vorig jaar genoot de inmiddels derde generatie van de TT een facelift, een veelal esthetische update waarbij de Coupé en de Cabriolet een scherper gesneden smoel krijgen. Met het nieuwe radiatorrooster van Audi, met een driedimensioneel effect door meer diepte in de overgang van de lichtblokken. Let ook op de grotere koelsleuven in de voorbumper en op de stevige spoiler op de achterpartij, die tot het pakket "S Line Competion" behoort.

Audi zegent de vernieuwde TT ook met een verbeterde standaarduitrusting, want voor zaken zoals het Drive Select of het multifunctionele sportstuur hoef je niet langer op te leggen. Zoek niet naar een centrale multimediadisplay. Net zoals bij de R8 bundelt de Audi TT alle informatie in het digitale instrumentencluster. De Coupé pronkt nog steeds met een 2+2-configuratie, al is de achterbank in de praktijk zo goed als onbruikbaar.

Bij de facelift van de TT schrapte Audi de TDI-dieseloptie, de sportieve S en de supersportieve RS zijn nog wel verkrijgbaar. Wij gingen op pad met de 44 TFSI, aangedreven door de 2 liter-turbobenzine uit de Volkswagen Golf GTI. De drukgevoede vierpitter ontwikkelt een piekvermogen van 245 pk voor een maximumkoppel van 370 Nm en drijft de vier wielen aan via een Quattro-aandrijving met Haldex-koppeling. Schakelen doe je via de S Tronic, een zevenbak met dubbele koppeling.

Audi TT 45 TFSI Quattro - Jeroen Peeters

Wat verandert er?

De TT is nog steeds geen sportwagen à la Alpine A110 of Porsche 718 Cayman. Hij draagt zijn motor niet midscheeps, maar gewoon voorin. En vertrouwt bovendien op het onderstel van een VW Golf. Toch rijdt de Audi bijzonder aangenaam, waarbij het weggedrag een lichte onderstuurneiging bij het insturen combineert met een heleboel tractie bij het uitaccelereren. De ophanging is stug, maar niet oncomfortabel.

De koppelrijke turbomotor die de TT 45 TFSI in het vooronder draagt, blijft een aangename metgezel. Zeker in combinatie met de heerlijke S Tronic, die zachtjes van verzet wisselt als het moet en die bruut schakelt wanneer het mag. De peddels zijn aan de kleine kant, maar de uitstekende gestuurde Sport-modus van de gerobotiseerde zevenbak maakt veel goed. Je kan de 45 ook bestellen met voorwielaandrijving en manuele versnellingsbak, maar de koppeling tussen Quattro en S Tronic blijft superieur.

Als 45 TFSI sprint de Audi TT Coupé in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u. Het testverbruik bedroeg 8,2 liter per 100 kilometer, wat gezien het pittige prestatiepotentieel en het enthousiaste testparcours best knap is.

Audi TT 45 TFSI Quattro - Jeroen Peeters

Conclusie?

De Audi TT is een allemansvriend gebleven. Je kan ermee flaneren en je kan ermee scheuren, want zowel het onderstel als de krachtbron hebben naast een meegaande ook een eerzuchtig kantje. Juist jammer dat deze Coupé zijn huid zo duur verkoopt, want hij kost bijna 10.000 euro duurder dan de zowat even snelle, beduidend praktischere en minstens even coole VW Golf GTI waarmee hij zijn technische basis deelt.

 

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi TT

Geschreven door op

De concurrenten