Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Bentley Bentayga Hybrid (2020)

De Bentley Bentayga Diesel maakt plaats voor deze Hybrid. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Onder druk van de Europese CO2-regelgeving brengt het oerconservatieve Bentley een plug-inhybride Bentayga in stelling, een model dat een kruis maakt over de diesel en een driejarig offensief inzet waarbij uiteindelijk élk model uit Crewe een elektrisch ondersteunde variant zal hebben. Nu goed, hoog zijn de commerciële verwachtingen niet. Voor de verkoop voorspelt de Britse luxeconstructeur een aandeel dat niet hoger dan 20% van de modellenkoek zal beslaan.

Geen V8, laat staan een W12. De Hybrid grijpt naar een zescilinder. En het is lang geen onbekende. De plug-inhybride aandrijflijn van deze Bentayga kennen we al van onder meer de Porsche Cayenne e-Hybrid en de Audi A8 60 TFSIe. Het stroompakket is wel lichtjes anders dan bij voornoemde familiemodellen. De batterijen van Samsung hebben meer capaciteit, al blijven we 17,3 kWh wat aan de magere kant vinden voor een kolos die meer dan vijf meter meet.  Hou er bovendien rekening mee dat het batterijenpakket, dat netjes onder de koffervloer zit weggewerkt en niet aan de bagageruimte knaagt, 210 kilogram toevoegt, waardoor deze Bentley liefst 2.626 kilogram op de bascule zet.

Tussen de verbrandingsmotor en de achttrapsautomaat zit een elektromotor van 126 pk, net iets minder krachtig dan in de Cayenne (136 pk). Stootte de Bentayga Diesel nog 210 gram uit, dan legt zijn hybride vervanger een hoogst voorbeeldige 75 g/km voor. Tijdens onze testrit zagen we in de Hybrid-modus een verbruiksgemiddelde van ongeveer 12 liter op de boordcomputer verschijnen. In EV Drive rijdt je 100% elektrisch en dat gedurende een afstand van maximum 39 kilometer.

Test Bentley Bentayga Hybrid - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

Het moet gezegd, voortzoeven op stroom ligt een Bentley uitstekend. De stilte, het comfort en het welbehagen die eruit voortvloeien passen binnen de waarden die het merk zo na aan het hart liggen en doen het beste verhopen voor hun volelektrische auto die in 2025 volgt. De zachtheid en de verfijning waarmee we in EV Mode van dorp naar dorp drentelen is van een ongezien niveau, al gaat het op enkel de elektromotor veel trager dan je van een Bentley zou verwachten. Deden we flink ons best, dan konden we zo’n 125 km/u snel rijden op de batterijen. Energie recupereren via de remmen neemt helaas veel tijd in beslag.

Nu heeft ook het rijgedrag een dubbel gezicht. Want moet de zescilinder aan het werk, dan valt de Bentayga wat uit zijn rol. Niet dat het de motor aan pit ontbreekt. Zo is hij in staat om deze mastodont toch in 5,5 seconden aan 100 km/u af te zetten, wat ronduit een applausje verdient als we nog eens naar zijn sumogewicht verwijzen. Alleen klinkt de zescilinder gewoon oké. Schriel in de hoge toeren en allesbehalve speciaal, al scheelt het wel dat zijn stem goed is weggemoffeld. Echter, hij mist de wollige souplesse van zijn groter bedeelde benzinebroers. Tja, we zijn nu eenmaal gewoon van Bentleys dat ze ons met gedonder en baldadigheid vooruit slingeren.

De rijervaring staat gelukkig pal. Door hun weloverwogen plaatsing oefenen de batterijen weinig invloed uit op de wegligging. Aan de omvang van deze imposante SUV is het in het begin steeds wennen, maar snel groeit het vertrouwen en beleef je een zonderling plezier aan de vorstelijkheid waarmee deze Bentayga zich het asfalt toeëigent. Een scherprechter, zoals een Cayenne, wordt het natuurlijk nooit maar door de actieve rolcontrole en de nauwkeurige afstelling kan je het tempo zorgeloos opdrijven en weet de Bentayga je toch te verrassen. De vierwielaandrijving zorgt er ook voor dat het gecombineerde vermogen van 449 pk en 700 Nm altijd en overal zijn weg naar de straat vindt.

Test Bentley Bentayga Hybrid - AutoWereld 2020

Conclusie?

We hebben geen idee of de rijke klanten van Bentley het ecochic of eerder vervelend vinden een kabel in hun Bentayga te proppen. Het is sowieso van moeten, anders is deze plug-inhybride weinig zinvol. Een nog grotere batterij was welkom geweest, niet in het minst omdat elektrisch rijden een gevoel opwekt dat prima binnen de traditionele Bentley-waarden past. Van de zescilinder in de snuit kunnen we dat veel moeilijker beweren.

Verwante testen

In dit artikel : Bentley, Bentley Bentayga

Geschreven door op