Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Bentley Flying Spur V8 (2021)

De Bentley Flying Spur is nu ook beschikbaar als wat minder krachtige, maar sportiever ingestelde V8. AutoWereld doet de test.

196.383 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De V8-versie van de Bentley Flying Spur. De biturbobenzine kennen we uit onder meer de Audi RS 6 Avant en de Lamborghini Urus, hier is de 4 liter-blok krachtbron goed voor een vermogen van 550 pk en een maximum koppel van 770 Nm. Net zoals bij de Bentley Continental GT is het blok gekoppeld aan een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling die al die power permanent naar de vier wielen stuurt. De sprint van 0 naar 100 km/u hoeft slecht 4,1 seconden te duren, de topsnelheid bedraagt 318 km/u. Zoveel trager dan de W12-versie is deze V8 dus niet.

Om zijn dorst wat te temperen kan de 4 liter-krachtbron van de Bentley Flying Spur rekenen op een systeem dat de helft van de cilinders op non-actief zet onder lage belasting. Op voorwaarde dat de bestuurder onder 3.000 o/m blijft en niet meer dan 235 Nm aan koppel vraagt, wordt de ontsteking stilgelegd in vier van de acht verbrandingskamers – zonder dat je daar in het interieur ook maar iets van merkt. Een stop-startsysteem helpt om nog wat extra druppels benzine te besparen. Uit onze test blijkt dat de achtcilinder inderdaad minder dorstig is dan de W12: wij kwamen gemiddeld uit op 12,2 l/100 km, gemeten met een normale rijstijl.

Bentley presenteert de Flying Spur V8 als de sportievere variant van de W12, vooral omdat hij een stuk lichtvoetiger van richting verandert. En dat effect wordt verder verstrekt als je ook voor de actief meesturende achteras (All-Wheel Steering) en de actieve stabilisatorstangen op 48 volt zou opteren (Dynamic Ride). Om die extra rijdynamiek in de verf te zetten, zegent Bentley de Flying Spur V8 met sportieve koetswerkaccenten, sportievere velgen en dubbele uitlaatpijpen.

Test 2021 Bentley Flying Spur V8 - Review AutoWereld

Wat verandert er?

Terwijl eigenaars van de eerste Continental Flying Spurs zich nog voornamelijk lieten rijden door een chauffeur, is uit studies van Bentley gebleken dat die trend de voorbije tien jaar helemaal omgekeerd is: vandaag rijden de eigenaars van een Flying Spur zélf met hun auto. Vandaar dat ze in Crewe tegenwoordig net zoveel aandacht willen besteden aan de sensaties achter het stuur als aan het welzijn van de passagiers. De rijhouding in deze limousine is in elk geval perfect, terwijl de bestuurderscockpit niet alleen uiterst gesofisticeerd is, maar ook getuigt van een verzorgde ergonomie. Maar de grootste verrassing komt allicht van de bedieningsorganen, die een verbluffend goede feedback bieden voor een auto van 2,3 ton zwaar en meer dan vijf meter lang.

Akkoord, het stuur mist wat terugkeerneiging in bochten en het rempedaal voelt initieel wat sponzig aan, maar tenzij je deze Flying Spur op een onredelijke manier mismeestert, blijft zijn onderstel altijd gezond en relatief nauwkeurig reageren. Des te beter, want de achtcilinder is nog altijd in staat om je met je rug tegen de stoel te plakken zoals alleen de beste GT’s dat kunnen. De luchtophanging verteert intussen wegoneffenheden alsof het allemaal niets is, zoals een cruiseschip de golven op zee trotseert. Hoogstens gaat het koetswerk op de limiet lichtjes duiken en steigeren, maar de inzittenden door elkaar schudden, dat doet deze Bentley nooit.

De basisprijs voor een Bentley Flying Spur V8 bedraagt ongeveer 196.500 euro, of zowat 26.000 euro minder dan wat je betaalt voor dezelfde limousine maar dan met de W12 in het vooronder. Gaan we even bij grote concurrent Rolls-Royce kijken, dan is deze Flying Spur het koopje van de eeuw. Want voor de kleinste Rolls, de Ghost, ben je bijna 400.000 euro kwijt. Natuurlijk zijn dat basisprijzen, de uiteindelijke prijs hangt af van alle opties en wensen van de klant. En dan lopen de bedragen snel op: aan onze testauto kleefde een prijskaartje van 287.502 euro.

Test 2021 Bentley Flying Spur V8 - Review AutoWereld

Conclusie?

Zelf rijden of toch gereden worden? De V8-versie van de Bentley Flying Spur doet zijn eigenaar voortdurend twijfelen.

Verwante testen

In dit artikel : Bentley, Bentley Flying Spur