Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW 520e PHEV (2021)

De BMW 5 Reeks is er nu ook als plug-inhybride 520e. AutoWereld doet de test van het kleine PHEV-broertje van de 530e en de 545e.

58.200 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Technisch gesproken verandert er weinig: net zoals de 530e valt ook de nieuwe BMW 520e terug op de gekende 2 liter-turbobenzine, standaard gekoppeld aan een in de achttrapsautomaat geïntegreerde synchrone elektromotor. Het gecombineerde vermogen en het maximale systeemkoppel van de BMW 520e zakt wel terug van respectievelijk 292 pk en 420 Nm naar 204 pk en 350 Nm. Een achteruitgang die volledig te wijten valt aan een mechanisch deficit. De vier-in-lijn ziet zich - softwarematig – begrensd bij 163 pk, daar waar de BMW 530e kan beschikken over de volle 184 paarden die het blok normaal in de aanbieding heeft.

Elektrisch houden beide BMW’s het op een status quo met een bijkomende boost van 109 pk en 265 Nm. Voor de CO2-loze oempf wordt er, alweer in beide gevallen, getapt uit een 12 kWh sterke lithium-ionbatterij die netjes onder de achterbank zit verwerkt. De WLTP dicteert dat daar een actieradius van 50 tot 60 kilometer in zou moeten zitten. Over 100 kilometer zou dat dan een gemiddeld verbruik moeten geven van minimum 1,3 liter wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 30 g/km.

Hét grote verschil tussen de BMW 520e en de 530e, naast de prijs, zit hem dan ook in de prestaties. De 0 tot 100 km/u neemt in de BMW 520e met 7,9 seconden exact twee tellen langer in beslag, terwijl die het ook bij 225 km/u al voor bekeken houdt - de 530e stopt pas bij 235 km/u. Oh ja, en de BMW 520e is (voorlopig) enkel met achterwielaandrijving te krijgen, niet met de xDrive-vierwielaandrijving van 530e.

Wat verandert er?

Het lijkt peanuts, maar achter het stuur laat het manco aan paardenkracht zich duidelijk voelen. De BMW 520e mist duidelijk de schwung waar de BMW 530e op trakteert. Pas op, we willen niet gezegd hebben dat de basisplug-in daarom traag zou zijn. Maar gezien er nog altijd minstens 1.910 kilo vooruit te branden valt, dient het aandrijfgeheel wel harder aan het werk te worden zetten om met de BMW 530e eenzelfde tempo te ontwikkelen. Vandaar allicht dat wij na 37,1 kilometer al zonder stroom zaten (wat een indrukwekkend gemiddelde geeft van 34,1 kWh/100 km).

Heel erg hoeft dat niet te zijn. Een tripje richting Ardennen bewees dat een uurtje snelweg voldoende is om de cellen al rijdend terug vol te laden. Moet het energie-efficiënter dan kan dat ook aan de stekker waar 4 uur aan 3,7 kW volstaat om terug over de volle 100 procent te kunnen beschikken. Flink als we zijn, hebben we tijdens de testweek dan ook zoveel mogelijk getracht te teren op dat elektrisch vermogen. Waardoor we, met een combine van korte en lange trips - en dus volle en lege batterijen - finaal zijn gestrand op een gemiddeld verbruik van 5,4 liter/100 kilometer. Lang niet slecht voor een kolos zoals de BMW 520e..

Test 2021 BMW 520e PHEV - Review AutoWereld

Conclusie?

De plug-inhybride BMW 520e is er louter om een nog grotere groep vlootrijders toegang te geven tot de fiscale vrijhaven. Het enige echte verschil met de BMW 530e zijn dan ook de prestaties. En het feit dat die laatste wel te krijgen is met vierwielaandrijving.

 

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld