Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW 545e xDrive PHEV (2021)

Sinds zijn facelift in 2020 is de BMW 5 Reeks er ook als plug-inhybride 545e xDrive. AutoWereld doet de test.

75.050 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Het gamma van de in 2020 gefacelifte BMW 5 Reeks telt nu drie plug-inhybride modellen. De 530e (beschikbaar als berlline en als Touring, optioneel met xDrive) krijgt immers het gezelschap van zowel de 520e (berline of Touring, altijd achterwielaandrijving) als deze 545e (enkel als berline, altijd xDrive). Het grootste verschil: zijn benzinemotor. Dat is geen 2 liter-turbobenzine meer, maar een drukgevoede zes-in-lijn. Helemaal nieuw is de hybride aandrijflijn niet, we vinden deze combinatie ook in de BMW X5 45e en in de 745e.

De BMW 545e doet het wel met een kleinere batterij, de capaciteit wordt immers teruggebracht van 24 naar 12 kWh. Dat kan niet verhinderen dat deze 5 Reeks aan koffervolume met inboeten, want de bagageruimte krimpt met 120 liter naar 410 liter. Gelukkig kan de achterbank nog steeds (standaard) in drie delen worden neergeklapt, allleen sluit de neergeklapte rugleuning dan niet meer aan op de vloer. Dat accupakket zorgt er wel voor dat de BMW 545e over een elektrisch rijbereik van 54 kilometer beschikt. In theorie, dan toch.

De zes-in-lijn krijgt de hulp van een synchrone elektromotor van 80 kW die ondergebracht werd in de ZF-achttrapsautomaat. Het gecumuleerde vermogen en koppel van de BMW 545e bedraagt respectievelijk 394 pk en 600 Nm. Dat volstaat ruimschoots op de plug-inhybride berline in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen. Dat is even snel als de BMW Z4 M40i, met dat verschil dat de 545e over vijf zitplaatsen (nu ja, eerder 4+1) en een fiscaal interessante CO2-uitstoot van 42 gram beschikt.

Test 2021 BMW 545e xDrive PHEV - Review AutoWereld

Wat verandert er?

Die twee extra cilinders doen wonderen voor de rijbeleving. Bij een soepele rijstijl past de natuurlijke romigheid van de zescilinder wonderlijk bij het koppel van de elektromotor en verloopt de overgang van de ene naar de andere krachtbron altijd zonder schokken. Bij een meer gespierde rijstijl zorgt de drukgevoede drieliter altijd voor de nodige stuwkracht – waarbij je niet mag vergeten dat deze bolide meer dan twee ton op de weegschaal zet – terwijl de elektromotor dan extra ‘boost’ levert.

Duw het gaspedaal tegen de vloer en de BMW 545e duwt je hoofd tegen de hoofdsteun, terwijl een vrachtwagen inhalen op de snelweg dankzij de ogenblikkelijke hernemingen maar een formaliteit is. Ook de xDrive-vierwielaandrijving verdient een speciale vermelding, want ze garandeert altijd een nauwkeurig weggedrag dat zelfs dynamisch kan zijn als je er graag wat mee speelt. Het verbruik loopt dan ook snel op richting de 10 liter per 100 kilometer.  Om maar te zeggen dat het niet makkelijk zal zijn om de 2,2 l/100 km die BMW opgeeft, te evenaren. Zelfs niet als je de BMW 545e regelmatig aan de stekker hangt.

De prijs van die twee extra cilinders? Bijna 10.000 euro. De standaarduitrusting, de afwerkingsmogelijkheden en de beschikbare opties van de BMW 545e zijn zowat identiek aan die van de 530e, al kan je die laatste ook als praktische Touring bestellen. 

Test 2021 BMW 545e xDrive PHEV - Review AutoWereld

Conclusie?

De BMW 545e is een 5 Reeks die een vermogen van bijna 400 pk combineert met een normverbruik van 2,2 liter en een CO2-uitstoot van 42 gram. Toch maken niet alleen de cijfers indruk, onderweg geniet je vooral van de manier waarop de plug-inhybride 545e zich verplaatst. Soepel, sportief en soeverein, meer moet dat zelden zijn.

Test 2021 BMW 545e xDrive PHEV - Review AutoWereld

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks