Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW 745e (2019)

De BMW 7 Reeks krijgt een grotere muil en een zescilinder in de hybride versie. AutoWereld doet de test.

103.750 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De vernieuwde BMW 7 Reeks. Naast die twee reusachtige konijnentanden tussen de kleiner geworden koplampen kan je alvast niet kijken. Er is al uitgebreid mee gelachen en we merkten onderweg ook dat we ongewoon veel bekijks hadden met deze dikke Duitser. In onze contreien valt het niet in de smaak, maar dat zal die van München vette worst wezen; de belangrijkste markten voor dit model zijn China en de VS en daar houden ze wel van wat uiterlijk vertoon.

Bij deze facelift komen nog wat andere kleinigheden, zoals een betere geluidsisolatie, een herwerkt multimediasysteem, volledig digitale tellers en een opgefriste aankleding.

In het geval van de hybride is er meer veranderd. Voorheen heette die 740e en had-ie een viercilinder, vanaf is het 745e voor mijnheer, met een zes-in-lijn. Meer vermogen dus (van 258 naar 286 pk), plus ook een krachtigere batterij (van 9,2 naar 12 kWh). Het systeemvermogen stijgt van 326 naar 394 pk.

Hij rijdt het?

Vreemd genoeg is de 745e echter amper rapper dan de afzwaaiende 740e, al is een 0-100 km/u-spurt van 5,2 seconden absoluut adequaat. Wel merk je dat de batterij het duidelijk langer uithoudt. Da's niet alleen een kwestie van meer kilowattuur, maar ook van een betere sturing. Het brein houdt bijvoorbeeld rekening met geplande traject en kan daardoor preciezer uitstippelen welke krachtbron op welk moment het efficiëntst is.

Maar zoals altijd bij stekkerhybrides is het eindresultaat heel zwaar afhankelijk van welk soort traject je aflegt. Na 30 à 40 kilometer is het gedaan met de elektrische modus en schakel je over op de hybride stand, waarin je zonder veel omzien een gemiddelde scoort van zo'n 8 l/100 km, zeker niet onaardig voor een rijdend salon als deze 7 Reeks. Beperk je je tot grootstedelijk verkeer en laad je consequent op, dan kan je quasi benzinevrij rijden.

Van de werking zelf merk je weinig, de aandrijflijn is zodanig goed gedempt en zo subtiel afgeregeld dat je geeneens merkt of de zes-in-lijn nu draait of niet. Wat dat betreft heeft de 7 de S-Klasse, nog steeds de koning der verfijning, een stuk dichter benaderd.

Het AutoWereld-oordeel?

BMW wacht nog enkele jaren met volelektrische berlines, zoals Tesla en binnenkort Mercedes en Porsche er hebben. Deze stekkerhybride is in afwachting een goed uitgewerkt exemplaar voor ministers en ceo's die zich vooral in en rond de stad dienen te bewegen (als de chauffeur tenminste niet vergeet hem tijdig op te laden). Qua verfijning zit hij nu zeer dicht op de S-Klasse. Alleen: die konijnentanden...

(Het exemplaar op de foto's is de verlengde 745Le, van de 745e hadden we helaas geen beeldmateriaal beschikbaar.)

In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks

Geschreven door op