Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

nu inschrijven

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW i3 42 kWh (2019)

BMW heeft de batterijen van zijn i3 nog maar eens voorzien van extra jus. Of dat dan volstaat om eindelijk een volwaardig elektrisch alternatief aan te kunnen bieden? AutoWereld doet de test met de 42 kWh.

40.650 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

BMW's elektrische stadshopper die praktisch vernuft wil koppelen aan de typische Freude van het merk zonder daarom te verzaken aan de ecologische verantwoordelijkheid. Kortom, de perfecte symbiose.

Life en Drive heten de respectievelijke bruid en bruidegom van dit huwelijk, de eerste zijnde een uit CFRP opgetrokken koets (Life), de tweede (Drive) het in aluminium uitgevoerde rijwielgedeelte (met MacPhersons voor- en een multilink achteraan). Twee ingenieuze entiteiten die zich ondersteund zien door een 170 pk en 250 Nm sterke elektromotor op de achterwielen. 

Gezien de i3 amper 1.345 kilo weegt (zonder opties) is dat ruim voldoende om vlot vooruit te komen (0 tot 100 km/u in 7,3 seconden). Alleen, en dat is altijd het grote probleem geweest van dit concept, is snelheid en rijvaardigheid ondergeschikt in het hele elektroverhaal. Wat telt is rijbereik, een onderdeel waar de BMW tot op heden ondermaats op scoorde. 

Wat verandert er?

Vandaar dus dat de inspanningen zich vooral toespitsen op het vergroten van de batterijcapaciteit. Die gaat nu van 33 naar 42,2 kWh, vermogen waar uiteindelijk 38 kWh effectief ook gebruikt wordt om de i3 vooruit te krijgen. Volgens de WLTP-procedures zou je met die nieuwe cijfers nu 285 tot 310 kilometer ver moeten raken (wat neerkomt op een gemiddelde van 13,1 kWh/100 km).

Buitenaardse waarden zijn dat, voornamelijk dan omdat ze op deze aardkloot amper te klokken vallen. Vergeet dus die 310, als je 250 kilometer weet te puren uit één lading, dan getuige je van een fluwelen rechtervoet, engelengeduld en een bijzonder lege agenda. Want snel, hetgeen BMW dus net ambieert, zal het dan in geen geval gaan.

Heb je bovendien de fout gemaakt het 1 centimeter lager liggende, optionele sportonderstel bij te bestellen - voorheen voorbehouden aan de s-uitvoering - dan verzaak je tijdens die kilometers ook nog eens aan dempingscomfort.

Conclusie?

Zelfs na de batterijboost blijft de i3 hinken op één been. Logisch, de insteek zit volledig verkeerd en dat trek je niet recht door de lithium ions wat krachtiger te maken (niet groter, de omvang van het batterijpakket blijft namelijk ongewijzigd). Bovendien willen de Duitsers er nog eens onbetamelijk veel geld voor ook, wat, gezien de vaak goedkopere en betere (lees: verder rijdende) concurrentie, de positie van het karretje er niet meteen gunstiger op maakt.

Best jammer, want er zit wel wat potentieel in deze BMW. Er is die slim uitgedachte habitat (die door de nieuwe bekledingsmogelijkheden qua look & feel eindelijk ook een premiumniveau haalt), de coole suicide doors en dat originele design. Met de Life zit het dus wel snor. Misschien dus toch eens een scheiding overwegen?

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW i3

Geschreven door op