Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW M8 Gran Coupé Competition (2020)

Voor velen is de Gran Coupé de mooiste auto uit het hele BMW-aanbod. Deze M8 Competition-variant is alvast een van de strafste. AutoWereld doet de test.

154.650 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Heel simpel eigenlijk, want het gaat om het huwelijk tussen een bekend koetswerk en bekende mechaniek. De elegante en zelfs ronduit schitterend (ja toch?) gelijnde 8 Gran Coupé heeft de mechaniek van de M8. Of dus eigenlijk de M5, laat ons die geweldenaar toch maar als het echte donormodel zien.

Die berline kreeg in elk geval als eerste de van twee turbo’s voorziene 4,4 liter-V8 van 600 pk, een motor die in de Competition-varianten nog verder is opgevoerd tot 625 pk en ook 750 Nm aan koppel ter beschikking heeft. Voor de volledigheid, ook de X5 en X6 worden inmiddels met die geweldige krachtbron aangeboden.

Het vermogen gaat door middel van een door de M-specialisten aangepaste ZF-achttraps via de vier wielen naar het asfalt. Een elektronisch gecontroleerd differentieel zorgt ook nog eens voor een optimale verdeling van de kracht tussen de achterwielen, desgewenst maak je door het uitzetten van de stabiliteitscontrole van de auto een quasi achterwielaandrijver. Wat de puristen wel plezier zal doen, maar in extreme rijomstandigheden wel de nodige stuurmanskunst vraagt. En een stevig budget voor de banden, de M8 weet dan als geen ander hoe hij rubber moet verbranden.

Wat verandert er?

In vergelijkijking met de hier al eerder geteste M8 en M8 Cabrio, heeft de M8 Gran Coupé natuurlijk twee extra deuren. Hij is ook langer en beschikt, wegens toch iets meer het statuut van een… familiewagen, evengoed over een langere wielbasis. Wat er, samen met de behoorlijke comfortabele extra zitruimte achterin, eigenlijk wel dé echte koning van de 8 Reeks van maakt.

Dat is hij, vreemd genoeg, wel niet qua prijs. Je krijgt met de Gran Coupé toch aanzienlijk "meer" auto, maar je moet daar dan wel minder voor betalen. De M8 met coupé-pak kost zelfs zonder de extra 25 Competition-paarden al 157.450 euro en de even krachtige cabrio heeft een nog pittiger prijskaartje van 165.600 euro, maar met de wel 625 pk sterke Gran Coupé mag je al naar huis na het neertellen van "slechts" 154.650 euro. Eventuele opties niet meegerekend, natuurlijk.

De prijs van ons testexemplaar kwam trouwens gevaarlijk dicht in de buurt van de 200.000 euro, nochtans zonder dat er goud of diamanten werden meegeleverd. Hoe dan ook, meer metaal en ander materiaal hoeft bij BMW dus niet altijd meer te kosten. Of hoe de marketing het meestal voor het zeggen heeft, want alles draait natuurlijk om de manier waarop die verschillende varianten van de M8 en van de 8 Reeks in het algemeen in de markt worden gezet. Of van het imago dat ze worden verondersteld uit te stralen.

Of het rijgedrag van de Gran Coupé echt verschilt van dat van de tweedeurs? Wegens die grotere afmetingen en het onvermijdelijke extra gewicht, zou je dat natuurlijk kunnen verwachten. Maar in de praktijk blijkt dat verschil helemaal niet zo groot, bij BMW luidt het trouwens dat de afstelling van de vierdeurs dichter aanleunt bij die van de tweedeurscoupé dan van de cabrio. Zelfs met inbegrip van het negatieve camber van de voorwielen.

En dat betekent dat de Gran Coupé evengoed een bijzonder handelbare en desgewenst uitermate scherp sturende GT met waanzinnig veel grip is. Hoe efficiënt hij wordt en hoe ver je er mee wilt gaan, bepaal je overigens grotendeels zelf. Je kan met verschillende parameters spelen, onze suggestie is trouwens om de meeste in Comfort te laten staan. In Sport wordt het al snel een te ruige en te harde auto voor “normaal” gebruik op onze wegen, om van Sport Plus nog maar te zwijgen. Tenzij je passagier iemand is die je echt niet graag ziet, natuurlijk.

Waarmee we toch weer uitkomen bij een inmiddels welbekende en frustrerende vaststelling. De pk-wedloop in dit segment heeft ondertussen tot zo’n waanzinnig krachtige en dus ook snelle auto’s geleid dat je hun mogelijkheden… onmogelijk nog kan benutten. Tenzij je een circuit in je achtertuin hebt liggen, misschien. En geen buren.

De M8 Gran Coupé schreeuwt natuurlijk ook om een vergelijking met op zijn minst al de Audi RS 7 en de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé, die gaan we dan ook proberen organiseren. Die laatste zal allicht wel de prijs voor de mooiste klank winnen, die van de BMW vinden we net iets minder sexy. Maar qua "negatieve" opmerkingen hebben we het dan ook meteen gehad.

Conclusie

Ferrari’s, Lamborghini’s en de strafste McLarens even niet meegerekend, blijft de M8 een van de meest sensationele auto’s op de markt. Dat verandert niet als hij met het Gran Coupé-koetswerk wat langer wordt, de combinatie van de fraaie looks, de geweldige prestaties én de (extra) gebruiksmogelijkheden maken er zelfs een nog wat aantrekkelijker aanbod van.

Ook al, zo moeten we er toch altijd aan toevoegen, beleef je evengoed heel wat plezier aan de iets minder gekke en zo’n 27.000 euro goedkopere – pardon: minder dure – M850i xDrive met 530 paarden. Maar goed, dat is dus geen “echte” M.

 

In dit artikel : BMW, BMW 8 Reeks

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12