Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW X1 xDrive25e (2020)

De plug-inhybride BMW X1 xDrive25e is best interessant voor fleetrijders en zelfstandigen. Maar hoe rijdt hij? AutoWereld doet de test.

46.150 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De versie van de X1 waar fleetrijders en zelfstandigen – een groot deel van BMW’s klantenbestand – wellicht op zaten te wachten: de xDrive25e kan namelijk een aftrekbaarheid van zo goed als 100 procent voorleggen. Een tijdje geleden onderging BMW’s compactste SUV al een facelift, met de klassieke ingrediënten (lichtjes hertekende neus en kont, nieuwe velgen en kleurtjes), waardoor hij weer wat meer aansluit bij de X3 en X5. In het interieur deed een groter aanraakscherm zijn intrede voor het infotainmentsysteem. Een plug-inhybrideversie stond tot voor kort echter nog niet in de catalogus van de Beierse bestseller.

Nochtans was er al wel zo’n stekkervariant van de 2-Reeks Active Tourer en de Mini Countryman, waarmee de X1 zijn zijn UKL2-platform deelt (respectievelijk 225xe en Cooper SE). Net als in die monovolume en die halve Brit combineert de X1 xDrive25e BMW’s drukgevoede 1.5-driecilinder op benzine van nu 125 pk (dus geen 136 pk meer zoals voordien) die de voorwielen aandrijft via een zestrapsautomaat met een elektromotor (95 pk) op de achtertrein.

Hij kan dus afhankelijk van de omstandigheden een voorwieltrekker zijn, een achterwielaandrijver of een vierwielaandrijver (wanneer beide motoren samenwerken). Het batterijpakket van 9,7 kWh maakt de X1 behoorlijk zwaar, maar verlaagt ook het zwaartepunt, en met een gecombineerd vermogen en koppel van 220 pk en 385 Nm merk je niets van het rijklare gewicht van 1.820 kilo.

Test BMW X1 25e Plug-in Hybrid - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

Ook werken alle elementen van het aandrijfgeheel feilloos samen, met als resultaat een best plezierig rijdende X1 wanneer het op bochtige wegen wat vooruit mag gaan. Optrekken van 0 tot 100 km/u doet hij dan trouwens in 6,9 seconden, waarmee hij perfect tussen de 25i (231 pk) en de 20i (192 pk) in zit. De topsnelheid bedraagt wel ‘maar’ 193 km/u, maar dat is natuurlijk enkel op papier een domper. In volledig elektrische modus is dat trouwens 135 km/u en komt de X1 xDrive25e logischerwijs ook wat minder snel van zijn plek bij stoplichtsprintjes.

In Auto e-Drive laat hij zich ook bij de hernemingen van zijn beste kant zien, dankzij de perfecte samenwerking tussen beide motoren en de alertheid van de zestrapsautomaat, zeker in de Sport-modus. Bovendien hoef je je nooit zorgen te maken over de trekkracht, zelfs niet wanneer je vol gas vertrekt: de intelligente elektronische vierwielaandrijving regelt alles. Op kaarsrechte wegen is het stuur wel wat nerveus.

En het verbruik? Dat is zoals altijd bij een plug-inhybride à la carte en afhankelijk van je oplaaddiscipline en je gebruikspatroon. Het normgemiddelde bedraagt alvast 1,9 l/100 km (43 g CO2/km). De batterij opladen neemt volgens BMW een vijftal uur in beslag aan een gewoon stopcontact of 3,6 uur aan een wallbox. Het zuiver elektrische rijbereik bedraagt 57 kilometer volgens de NEDC-cyclus en 52 kilometer volgens de meer realistische WLTP-cyclus. Wij raakten over een gevarieerd parcours effectief 51 kilometer ver vooraleer de benzinemotor moest bijspringen. Met een volledig lege batterij noteerden we op benzine een maximumverbruik van 8,4 l/100 km en – voor wat het waard is – ons gemiddelde over heel de test (waarbij we zoveel mogelijk vertrokken met een opgeladen batterij) bedroeg 5,3 l/100 km.

Test BMW X1 25e Plug-in Hybrid - AutoWereld 2020

Conclusie?

Een plug-inhybride aandrijflijn en dus fiscaal interessant voor zowel particulieren als zelfstandigen, een SUV-koetswerk én een premiumbadge op de neus: allemaal kwaliteiten die de X1 25e wel eens erg populair zouden kunnen maken, ondanks zijn stevige prijs als je hem wat aankleedt (maar what else is new bij BMW?). Bovendien is hij niet onaangenaam om mee te rijden. En het feit dat BMW’s X-modellen los van hun formaat visueel wel erg dicht naar elkaar toegegroeid zijn, zal voor het beoogde publiek in dezen wellicht juist een voordeel zijn.

Voor de liefhebbers: de nog meer trendy X2 is sinds kort eveneens verkrijgbaar als xDrive25e, voor 1.000 euro meer.

In dit artikel : BMW, BMW X1

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmns