Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW X3 M Competition (2019)

De BMW X4 M Competition toonde zich al explosief op het circuit en de wegen van New York, maar hoe gedraagt broertje X3 M zich op de Belgische wegen? AutoWereld doet de test.

90.800 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De nieuwste generaties van de BMW X3 en X4 mogen voor het eerst rekenen op een heuse M-versie. En het is beslist geen halfbakken oefening geweest, want ze mogen als eerste rekenen op de nieuwe S58-zescilinder die ook in de volgende M3/M4 te vinden zal zijn. Daarnaast is zowel het chassis als het onderstel grondig verstevigd voor een sportiever bochtengedrag. Of, zoals BMW ons meegaf bij het overhandigen van de sleutels: “Alle vooroordelen over SUV’s mogen met deze X3 M de vuilbak in.” Eerst zien, dan geloven, denken we dan.

Maar eerst nog wat cijfertjes: de 3 liter grote zes-in-lijn rekent op twee turbo’s om 510 pk te ontwikkelen (480 pk voor de non-Competition). Dat is voldoende om de  X3 M Competition in slechts 4,1 seconden naar de 100 te doen snellen. De topsnelheid wordt pas bereikt bij 250 km/u, of zelfs 280 km/u met het M Drivers Package. Niet kwaad voor een toch bijna 2 ton zware SUV. Nog een indrukwekkend cijfertje voor ons testmodel: een aanschafprijs van 109.220 euro. Slik.

Qua looks stelt de X3 M niet teleur, zeker in het echt kunnen we zijn design wel waarderen. Hij valt niet zo op tussen alle andere X3’s met een M-sportpakketje, maar voor de kenners springen de 4 dikke uitlaatpijpen en grote remschijven met een M-logo op de klauwen wel in het oog. Binnenin zit je op stevige sportstoelen die gelukkig in elke richting instelbaar zijn, en kijk je op een sportstuur met twee nieuwe, rode knopjes: M1 en M2.

Hoe rijdt het?

Die twee knoppen dienen om de rijmodus snel aan te passen, en zijn volledig naar wens in te stellen. Wij programmeerden M1 als een ‘alles-in-comfortknop’, terwijl M2 mocht dienen als ‘alle-remmen-losknop’. Voor de dagelijkse ritjes volstaan M1 dus, waarbij je het gevoel hebt dat je in niet veel meer op de baan bent dan een doordeweekse SUV met een goede wegligging en een grote krachtreserve.

Maar schakel je over naar M2, dan wordt de BMW X3 M Competition pas echt wakker. De motor wordt hitsig, de transmissie razendsnel (of zelfs volledig manueel via de flippers) en alle displays voor je neus kleuren felrood als het tijd wordt om een nieuw verzet aan te reiken, terwijl je richting horizon wordt gekatapulteerd. De relatief korte bakverhoudingen kunnen het geweld van de motor amper volgen. Wat. Een. Machine.

En de boude uitspraak van BMW blijkt waar te zijn... of toch deels. Het bochtengedrag van de X3 M is indrukwekkend, met tonnen grip en een heel neutrale houding, die zelfs tot overstuur kan worden verleid als je de elektronische teugels laat vieren. Natuurlijk is de zitpositie nog wat te hoog naar je gevoel, en merk je wel dat dit een zware bak is, maar voor een SUV weet de X3 M veel beter dan verwacht door de bocht te gaan.

Die medaille heeft jammer genoeg ook een keerzijde, en het is nogal een grote. Om zo’n bochtengedrag te kunnen realiseren, heeft BMW de ophanging van de X3 M serieus moeten verstevigen. Te veel zelfs, waardoor je in dagelijks gebruik met een stuiterbak van jewelste rondrijdt. Schrapen doet hij niet over een drempel, maar schrik niet als je bagage en/of passagiers een sprongetje maken bij de serieuzere vluchtheuvels op onze wegen. En daarmee verliest de X3 M een groot stuk van zijn dagelijkse inzetbaarheid, want is die snelheid het wel waard als je al dat comfort verliest?

Het AutoWereld-oordeel?

Het is een twijfelgeval, deze BMW X3 M Competition. Aan de ene kant zijn we erg onder de indruk van zijn capaciteiten, zowel in een rechte lijn als in de bochten. Maar aan de andere kant is het genot van een comfortabele SUV voor elke dag een stuk minder geworden door de té stevige ophanging. Rij je vaak op de Autobahn, heb je weinig drempels in de buurt en wil je een ruime wagen met een hoge zitpositie? Koop deze X3 M dan gerust. Wij zouden eerder een X3 30d overwegen, en het wisselgeld gebruiken we dan wel voor een of andere hot hatch of sportieveling.

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW X3

Geschreven door op