Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW X5 xDrive30d (2019)

De nieuwste BMW X5 hebben we enkel nog als extravagante M50d getest. Wat blijft er over van BMW’s luxe-SUV met de basisdiesel onder de motorkap?

68.950 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De vierde generatie BMW X5, maar dan als meer betaalbare xDrive30d in plaats van de 400 pk sterke M50d van onze eerste test. Ondanks het verlies van een drietal turbo’s weet de drieliter zes-in-lijn nog altijd 265 pk op te wekken. Genoeg voor een sprintje in een vlotte 6,5 seconden en een top van 230 km/u.

BMW heeft zich met de ontwikkeling van deze X5 vooral gefocust op extra terreinvaardigheid en meer comfort. Dat uit zich in extra elektronica om alles in goede banen te leiden en luchtvering die het koetswerk hoger krijgt in het terrein en op de weg een wollige sfeer creëert.

Designtechnisch is BMW hier braaf gebleven. Het doet vooral denken aan de kleinere X3, afgezien van de grote nieren, omdat de X5 zijn forse afmetingen (4,92 m op 2,00 m op 1,75 m) goed weet te verbergen. Binnenin is het een digitaal feestje, met de nieuwe virtuele tellers en de nieuwste versie van iDrive.

Wat is er nieuw?

Vooral die motor dus. Het is een oude bekende, maar daarom geen minder fijn blok. 265 pk is voldoende om de toch 2,3 ton zware BMW X5 aan een vlot tempo voort te stuwen. Toch merk je niet veel van de acceleratiekrachten aan boord, het blijft comfortabel. De soepele zescilinder kan moeiteloos in de lage toeren hangen en levert zo ook een verbruik dat zelfs lager uitvalt dan de WLTP-norm (7,8 liter testverbruik tegenover 8,2 liter WLTP).

Aan boord zit je in comfortabele zetels, maar het is vooral de luchtvering die de drempels en putten erg goed platstrijkt. De X5 is ook een van de eerste BMW’s die gebruik maakt van de nieuwe digitale tellers. Een heel grote meerwaarde vinden we het niet, maar verder hebben we ook geen klachten erover. Wél een pijnpunt is de sensor bovenin de tellerbak. Die houdt de bestuurder in het oog en detecteert wanneer hij niet aan het opletten is of slaperig wordt. Het systeem werkt te ijverig, waardoor de radio vaak luider of net stiller begint te spelen om de aandacht van de bestuurder te trekken. Uitzetten bood vreemd genoeg geen soelaas.

Wat nog opvalt aan de X5 is zijn imposante breedte (2 meter zonder spiegels!). Samen met het verhoogde comfort heb je continu de indruk dat je met een slagschip van formaat onderweg bent, waardoor zelfs een Lexus RX 450h L compact lijkt al rijdend. Het went wel, maar in parkeervakken blijft het krap.

Conclusie

Heb je een M50d nodig met vier turbo’s en 400 pk om je fatsoenlijk te kunnen voortbewegen in de nieuwe BMW X5? Neen. De xDrive30d is voldoende voor zowat elk scenario. Zo hou je nog wat geld over voor de talrijke opties. Sommige opties ben je dan weer beter kwijt dan rijk, zoals de Display Key (€300) of de kristalafwerking voor de versnellingspook (€680). Reken hoe dan ook op een stevig prijskaartje voor deze stevige SUV.

In dit artikel : BMW, BMW X5

Geschreven door op

De concurrenten