Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Citroën Ami (2020)

De Citroën Ami maakt een comeback als een elektrische stadwagentje. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De nieuwe Citroën Ami heeft vier wielen, een koetswerk, een stuur én een elektromotor, maar hij gaat niet sneller dan 45 km/u. Je mag er van de Belgische wetgever al vanaf 16 jaar de weg mee op, in thuisland Frankrijk hoef je zelfs maar 14 te zijn om ermee naar school te kunnen rijden. Je zal de Ami zelden buiten de stad, laat staan op de snelweg zien. Of er moest een overmoedige puber of verstrooide senior aan het stuur zitten. De elektrische Citroën is hoe dan ook voor de stadsjungle bedoeld, waarbij je dan in de eerste plaats aan een metropool als Parijs denkt. Al lijken Antwerpen en Brussel, zelfs studentensteden als Gent en Leuven evengoed geschikt voor dit soort vervoermiddel.

Precies omwille van de categorie waarin Belgische wetgever de Ami onderbrengen, moet deze Citroën niet dezelfde crashtests ondergaan als klassieke auto’s. Er is evenmin een verplichting om airbags of een esp te voorzien, want sneller dan 45 km/u rijdt deze Ami toch niet.

De Citroën Ami wil een soort cocon zijn, knusser en veiliger dan een een scooter. Het voordeel: je zit droog. Het nadeel: je blijft wel veroordeeld tot een plaatsje tussen de echte auto's; met de Ami kan je niet door de files flitsen. Het beoogde publiek blijkt nieuwsgierig naar de kleine Citroën. In Frankrijk kan je hem al een tijdje online bestellen en de constructeur laat weten dat zich de voorbije maanden meer dan 1.000 kopers gemeld hebben. De aankoop van de Ami wordt een digitale aangelegenheid: je kiest de gewenste configuratie op het interne, net zoals je een nieuw hemd of nieuwe schoenen koopt. Vervolgend wordt de Ami geleverd bij de gewenste Citroën-dealer of zelfs meteen voor je deur geparkeerd.

Test Citroën Ami EV - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

Citroën is van een wit blad papier vertrokken. De ingenieurs en de designers hebben geprobeerd het aantal koetswerkonderdelen tot een minimum proberen te beperken: naast de deuren zijn ook de bumpers hetzelfde. De voorzijde van de Ami ziet er dan ook zowat hetzelfde uit als de achterkant. Ook leuk: de naar boven klappende zijrijtjes, zoals destijds op de 2CV.

Zo frivool het koetswerk, zo saai interieur. Het dashboard is die naam nauwelijks waardig en de gebruikte materialen ogen goedkoop. Gelukkig voegen de oranje linten waarmee je de deuren opent of sluit voor een beetje frivoliteit, net zoals het oranje haakje waaraan je een handtas hangen kan. De display afficheert enkel essentiële gegevens, zoals de snelheid en de autonomie. De overige gegevens lees je op je smartphone. Voor een claustrofobische aanval hoef je niet de vrezen, want het interieur biedt meer dan voldoende ruimte aan twee volwassene. Het ruimtegevoel wordt verder versterkt door het transparante panoramdak. Zoek niet naar een koffer, want die heeft de Ami niet. Het interieur heeft wel een vak voor wat bagage, maar een verhuiswagen is dit niet.

De slechts 2,4 meter lange en nauwelijks 500 kilogram zware Ami combineert een 8 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft met een batterijpakket van 5,5 kWh, goed voor een autonomie van ongeveer 75 kilometer. Aan een klassiek stopcontact heeft de Citroën Ami ongeveer 3 uur nodig om zijn lege accu's helemaal op te laden. 

Snel is de Ami allerminst, maar dankzij het onmiddellijke koppel en de piepkleine draaicirkel vlieg je wel door de stad. De elekrische Citroën toont zich ook relatief comfortabel en lijkt zelfs verkeersdrempels kleiner te maken dan ze in werkelijkheid zijn. Nog een positieve verrassing zijn de potente remmen en het heldere, weliswaar onbekrachtigde stuur.

Test Citroën Ami EV - AutoWereld 2020

Conclusie?

Milieuvriendelijke en betaalbare stadsmobiliteit voor privégebruik, dat is wat de Ami wil aanbieden. En waarmee Citroën dus vooral onder jonge mensen een pak nieuwe vrienden wil maken. We zijn benieuwd of het lukt. Voor België zal dat natuurlijk sterk afhangen van de prijs. In Frankrijk valt die met 6.900 euro heel goed mee, maar onze nationale invoerder is nog aan het rekenen...

Verwante testen

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12