Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Citroën C5 Aircross 1.6 Puretech 180 (2019)

We konden deze versie reeds testrijden in Marokko, grotendeels op onverhard. Nu gidsen we de aan een achttrapsautomaat gekoppelde 1.6 Puretech 180 ook over Belgische wegen. AutoWereld doet de test met de Citroën C5 Aircross.

36.700 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

Wat is dit?

Deze C5 Aircross is de grote SUV van Citroën en dus familie van de Peugeot 3008/5008, de DS7 én de Opel Grandland X.  Toch herken je hem duidelijk als Citroën, dankzij zijn typische neuspartij en de kenmerkende Airbumps op de flanken.

Deze 1.6 Puretech is gekoppeld aan een klassieke achttrapsautomaat die je bedient via een mooi ontworpen en goed werkende pook. De 1,6 liter-benzinemotor levert 181 pk en 250 Nm (vanaf 1.650 toeren) en dat zorgt ervoor dat je er vlotter mee wegkomt dan met de 1,2 liter-driecilinder. Van 0 naar 100 km/u in 8,2 seconden blijkt snel genoeg.  Voor wie een automaat wil, is deze 1.6 trouwens ook de enige optie onder de benzinemotoren, de 1.2 Puretech is immers enkel handgeschakeld beschikbaar.

Onze testversie is de Shine-uitvoering, dat is de meest rijkelijk uitgeruste variant binnen het gamma.  Reken op een vanafprijs net onder de 35.000 euro, die je nog wat kan aandikken met opties als het panoramisch open dak en stoelverwarming.

Wat verandert er?

Ten opzichte van de kleinere driepitter beschik je niet alleen over een extra cilinder, maar vooral over 50 additionele paardenkrachten.  En dat voel je, dit 1.6-blok heeft het duidelijk makkelijker met het grote koetswerk dan de instapversie.  Toch blijft het gemiddeld verbruik rond de 8 liter en dus nog wat aan de hoge kant.

Wat nog opvalt, is de stilte van deze Shine-versie. Enerzijds omdat de 1.6 een minder typerend motorgeluid maakt dan de driecilinder, maar ook omdat de je in de Shine-uitvoering beschikt over gelaagde zijruiten die voor extra geluidsisolatie zorgen. Ook de achttrapsautomaat op onze testwagen doet zijn werk meer dan voortreffelijk.

Wat de uitrusting betreft, kan je bij de C5 Aircross niet hoger mikken dan deze Shine.  Bovenop de al rijkelijk uitgeruste Feel-versie krijg je hier nog de handsfree achterklep, het Drive Assist Pack met Highway Driver Assist (een adaptieve snelheidsregelaar die de auto ook op het juiste baanvak houdt), full LED-koplampen en een draadloze smartphone-lader. En niet onbelangrijk: de heerlijke comfortzetels in Metropolitan Grey-sfeer.

Conclusie?

De Citroën C5 Aircross mag er dan wel wat plomp uitzien, hij doet zijn job meer dan behoorlijk als voorbeeldige familiewagen voor gezinnen die van comfort houden.  De combinatie van de 1.6 met de EAT8-automaat maakt het leven van papa of mama er alleen maar makkelijker op. Het hoge comfortniveau op alle zitplaatsen zorgt dat de hele familie zich verwend voelt in de C5 Aircross. Chauffeurs met sportieve ambities kunnen nog steeds bij de Peugeot-neven terecht, die wat scherper zullen sturen.

Citroën C5 Aircross

Verwante testen

In dit artikel : Citroën, Citroën C5 aircross

Geschreven door op