Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Ferrari Portofino M - met de M van meer

Geschreven door Laurent Blairon op

De Ferrari Portofino zoekt op technisch vlak toenadering tot de Roma. De unieke 2+2-spider van Maranello wil meer sensaties bieden aan de bestuurder en tegelijk beter dagelijks bruikbaar worden.

Prijs
NB

Concept

Bij Ferrari staat de letter ‘M’ (voor Modificata) voor faceliftversies. In het geval van de Portofino betekent die update dat deze roadster de evoluties overneemt van de recentere – en dus modernere – Roma. Niet meer dan logisch, want beide modellen zijn sterk verwant: de Roma ging voor zijn architectuur met overlangs voorin gemonteerde V8 rechtstreeks inspiratie opdoen bij de in 2017 gelanceerde Portofino.

Om de echte bestaansreden van de facelift te doorgronden moeten we een kijkje nemen onder de motorkap van de Ferrari Portofino M. De drukgevoede V8 met codenaam ‘F154 BH’ – dezelfde als in de Roma – is in theorie 20 pk krachtiger dan de ‘F154 BE’ van de ‘oude’ Portofino, maar de nettowinst is eigenlijk nog groter. Door het gebruik van partikelfilters in de uitlaat raakte de 3,9-litermotor namelijk aanvankelijk eerst nog 22 pk kwijt; om uit te komen op 620 pk werd de motor dus in werkelijkheid 42 pk krachtiger. Het maximumkoppel van 760 Nm bleef ongewijzigd, maar is voortaan beschikbaar van 3.000 tot 5.750 o/m, wat 500 toeren langer is dan voorheen.

De meest opvallende evolutie is de vervanging van de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling door het exemplaar met acht verhoudingen, zoals op de Roma – of de SF90. Ook het uitlaatsysteem werd grondig herzien, met naast de bovengenoemde partikelfilters kleinere en efficiëntere katalysatoren. Net voor de einduitlaat kreeg het systeem nieuwe, ovaalvormige kleppen, die de klassieke geluiddempers vervangen om meer koppel en, vooral, een mooiere motorsound te genereren. Het tegenvallende motorgeluid bij Ferrari’s GT-roadster was een punt van kritiek sinds de California T, maar daar heeft deze Portofino M nu op briljante wijze komaf mee gemaakt, tenminste in de rijmodi Sport en Race.

Test 2021 Ferrari Portofino M - Review AutoGids

Rijgedrag

De Ferrari Portofino M mag dan wel een instapmodel zijn, maar zelfs op deze smalle wegen biedt hij al zeldzame sensaties. De ultraprecieze dosering van het gaspedaal, het heerlijk snedige stuur met elektrische bekrachtiging, het alerte en speelse onderstel, het sperdifferentieel van de zesde generatie, de opwindend speelse en zelfs acrobatische achterwielaandrijving, de turbo zonder ook maar de minste inertie en de rijhulpsystemen die allesbehalve opdringerig zijn.

De Portofino M nodigt meer uit om de grenzen op te zoeken zonder dat je je al te veel zorgen hoeft te maken. En komt die bocht toch wat sneller dichtbij dan verwacht, dan kun je altijd rekenen op de zuivere stopkracht van de koolstofceramische Brembo-remmen, temeer omdat de pedaalslag 10 procent korter werd dan in de ‘oude’ Portofino, zodat de remmen kordater aangrijpen. Ook de versnellingsbak werkt nagenoeg perfect. Hoewel de Ferrari Portofino M messcherp uit de hoek komt, wisten de adaptieve (magnetorheologische) schokdempers ons op hobbelige wegen en bij het overschrijden over verkeersdrempels echt van onze sokken te blazen met hun absorptievermogen.

De kofferruimte van de Ferrari Portofino M werd een ietsje groter, maar er passen nog altijd maar twee handbagagekoffers in wanneer de kap opengeklapt is, en nauwelijks meer in gesloten toestand. De ontwerpers hebben wel een skiluik toegevoegd, wat enigszins kan helpen. De ergonomie vergt enige gewenning, vooral wat de bediening van richtingaanwijzers, ruitenwissers en ruitensproeiers betreft (allemaal met knoppen op het stuurwiel), maar het voordeel is wel dat je altijd je handen aan het stuur hebt. Over de opbergruimte is goed nagedacht: er is een speciaal plekje voor je smartphone, terwijl je je sleutels of een blikje kwijt kunt in een specifieke uitsparing (met klep). Ook in de armsteun is een bergvak geïntegreerd, om nog maar te zwijgen van de ruime deurvakken en het klassieke handschoenkastje. 

Test 2021 Ferrari Portofino M - Review AutoGids

Verdict

In Maranello kennen ze hun vak: deze roadster sluit nog beter aan bij het erfgoed van het Italiaanse sportwagenmerk. In het dagelijkse leven biedt de Ferrari Portofino M niet alleen meer sensaties, maar ook meer gebruiksgemak. Zijn (relatieve) veelzijdigheid en zijn aandacht voor la dolce vita zorgen ervoor dat je langer en vaker van het Ferrari-gevoel kunt genieten dan in de strikte tweezitters die dichter aanleunen bij de racespirit die het merk zo dierbaar is.

De Ferrari Portofino M is een droom voor liefhebbers van exclusiviteit en sensatie die niet geobsedeerd zijn door die laatste tienden van seconden op het circuit.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Laurent Blairon (@laurent.blairon)

  • Sensaties
  • Verbazingwekkend comfortabel
  • Opnieuw een toffe klank
  • Nut nieuwe Race-rijmodus?
  • Kwetsbaar koetswerk (in de stad)
  • Achterste zitplaatsen eerder symbolisch

Verwante testen

In dit artikel : Ferrari, Ferrari Portofino

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker