Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Ferrari SF90 Stradale Assetto Fiorano (2021)

De plug-inhybride Ferrari SF90 Stradale is er nu ook als Assetto Fiorano. AutoWereld doet de test.

424.913 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Het is duidelijk dat de klanten van het merk van het steigerende paard niet snel tevreden zijn. Tenzij het hier de ingenieurs zijn die de lat nog wat hoger wilden leggen. In ieder geval krijgt de nieuwe Ferrari SF90 Stradale nu al een Assetto Fiorano Pack aangeboden op zowel de coupé- als de spiderversie van deze Italiaanse supercar, met kleine verbeteringen die meer circuitvaardigheid moeten bieden.

>>> Lees ook: test 2021 Ferrari SF90 Stradale - Review AutoWereld

De Ferrari SF90 Stradale is de eerste plug-in hybride Ferrari, met een 4.0 biturbo-V8 van 780 pk die samenwerkt met drie elektromotoren van 220 pk. Waarmee je dus in totaal 1.000 pk tot je beschikking hebt die naar alle vier de wielen worden gestuurd, afhankelijk van de omstandigheden. Zo kan de SF90 volledig elektrisch rijden (zo'n 25 km lang) op enkel de vooras en met een topsnelheid van 135 km/u. De V8 is afgeleid van die van de F8 Tributo maar krijgt boxer-achtige afmetingen dankzij de turbo's die naar de flanken zijn verhuist, waarmee hij heel laag kan worden ingebouwd. Daarnaast is de motor nog eens 25 kilo lichter.

Maar ook al het aerodynamische werk maakt indruk, een werk dat werd uitgevoerd zonder dat je de effecten duidelijk kan zien langs de buitenkant. Geen giga-achterspoiler die uitklapt zoals bij de concurrenten, geen grote splitters die de lijnen van de neus verpesten. Alles is netjes en verzorgd. En toch... Toch lijkt het dat de achtervleugel van de Ferrari SF90 Stradale te subtiel is, als we de helft van de kopers mogen geloven, doe voor het Assetto Fiorano Pack kozen. Voor de prijs van 49.610 euro krijg je een grotere achtervleugel van carbon (20% meer downforce dan standaard, nu 390 kilo bij 250 km/u), aluminium schokdempers en titanium veren die de actieve ophanging van het basismodel vervangen, carbon inzetstukjes in het interieur (deurpanelen enzovoort), een doorzichtig motordeksel van Lexan met louvres die doen denken aan de F40 en tenslotte de striping die het meest opvalt vooraan de auto.

De achtervleugel uit carbon voegt 10 kilo toe aan de totale massa, maar je kan nog de optielijst doorlopen om wat gewicht te winnen, zoals met de velgen uit carbon of door enkele comfortopties te schrappen om in totaal 40 kilo te besparen (op een gewicht van 1.570 kilo voor de SF90 Stradale). Voor we achter het stuur kruipen van deze Assetto Fiorano, geven we nog even mee dat de SF90 Stradale 2,5 seconden sneller ging rond het circuit dan de 488 Pista, waarmee hij zelfs een seconde voor de LaFerrari komt. De optionele modificaties zouden deze tijd niet significant moeten verbeteren, maar moeten de wagen wel meer vertrouwen geven aan zijn bestuurder eenmaal op het circuit.

test ferrari sf90 stradale assetto fiorano 2021

Wat verandert er?

Hiermee komen we eindelijk aan de echte test van deze Ferrari SF90 Stradale Assetto Fiorano. We zetten snel onze helm op om de uitlaatpijpen van Fabrizio Toschi te volgen, de ontwikkelingspiloot die ons het hele evenement gidst. De eerst eronde dient om ons kennis te laten maken met dit vrij compacte circuit, dat snelle bochten opvolgt met tragere om de kwaliteiten en gebreken van de testmodellen extra in de verf te zetten. Jammer genoeg moeten we steeds vertragen aan het begin van het rechte stuk, officieel om geluidsnormen, al verdenken we Ferrari ervan dit excuus te gebruiken om onze topsnelheid te beperken net voor het zwaarste rempunt van het circuit.

Voor deze eerste kennismaking besluiten we de CT-OFF-modus te activeren in de Performance-stand, die minder scherp is dan Qualifying. We beginnen aan de eerste snelle ronde en het wiebelen van de auto bij het uitrijden van de bocht doet ons veel plezier, al is het niet zo efficiënt. De stabiliteitscontrole staat nog niet volledig uit, een geruststellende gedachte gezien de prijs van de SF90 Stradale, al hebben we er nooit aan gedacht tijdens het rijden. De elektrisch bekrachtigde besturing is perfect gecalibreerd en het brake-by-wire-systeem zorgt voor een lineair remgevoel, ook met het regeneratief remsysteem. Maar het is moeilijk om een volledige indruk te krijgen, aangezien het alweer tijd is om een afkoelingsronde te doen alvorens de pitlane in te rijden.

Om de naam van dit pakket te rechtvaardigen, koos Ferrari ervoor om ons heel de dag binnen Fiorano te houden om de gebruikelijke rit langs de omliggende wegen te vermijden. De auto's hadden uitgerust moeten zijn met Michelon Sport Cup2 R-semislicks, maar vanwege leveringsproblemen van de bandenfabrikant moesten we ons tevreden stellen met de versie zonder R. We vertrekken weer voor drie rondjes, waarvan één snelle. Deze keer gaan we voor de meest extreme Qualifying-modus (via de aanraaktoetsen links op het stuurwiel), maar we kiezen nog voor de gemiddelde modus van de rijhulpsystemen via de manettino rechts. Zo willen we de tractie en de efficiëntie van de SF90 Stradale AF maximaliseren.

En zo schiet deze Ferrari echt als een pijl uit een boog. Het is moeilijk te zeggen of je voortgeduwd wordt door 800 of 1.000 pk, maar het staat vast dat de eerste bocht wel héél snel komt en tijdens het harde remmen komt er wat beweging in het stuurwiel. Het is niet dat de auto begint te slingeren van het minste, maar je voelt enige activiteit in het chassis. Zodra je de apex bereikt gaat je rechtervoet weer richting de vloer tot aan de volgende bocht, een lange en snelle rechtse voor een sequentie waarin de auto loskomt. Wat een plezier! De G-krachten verklappen de efficiëntie van dit Italiaanse stukje mechaniek en we komen al snel aan de brug boven de grandstands. Een 'momentje' in volle versnelling net voor een verborgen rechtse maakt ons wat voorzichtiger. De rest van het rondje gaat aan hetzelfde tempo en we proberen de limieten niet teveel op te zoeken door onze lijn te verzorgen.

Om deze mooie dag af te sluiten, hebben we nog twee snelle ronden waar we de capaciteiten van deze unieke auto ten volle kunnen benutten. De remkracht maakt indruk op ons en we vergeten het gewicht en het hybride deel van de SF90. Het geluid van de V8 met dubbele turbo is misschien ook niet hetzelfde als de oude atmosferische motoren, maar het koppel is gigantisch en de turbokleppen doen denken aan een Groep B-wagen, wat ook voor een geweldig geluidsspektakel zorgt.

Het AutoWereld-oordeel

Voor de prijs van een Audi S3 maakt Ferrari je SF90 Stradale nog wat exclusiever. Is dat nodig? Misschien niet. Maar het werkt duidelijk wel, want 50% van de bestelde modellen zijn uitgerust met het Assetto Fiorano-pakket. En na het te hebben getest op de legendarische piste van het Modenese merk, keuren we het goed! Maar wij moeten de rekening dan ook niet betalen...

Verwante testen

In dit artikel : Ferrari, Ferrari Sf90