Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Fiat 500C Hybrid (2020)

In afwachting van een volledig elektrische Cinquecento stelt Fiat deze 500 Hybrid voor. AutoWereld doet de test met de hybride 500C.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Op het Autosalon van Genève begin maart stelt Fiat een 100% elektrische 500 voor, een concurrent voor de Honda e en de Mini electric. Het gaat om een volledig nieuwe generatie, die niets te maken heeft met de 500e die enkele jaren geleden te koop is geweest in de Verenigde Staten. De bestaande 500 en 500C mogen hun succesvolle carrière rustig voortzetten als Hybrid.

De benaming Hybrid is een beetje sterk, want het aandrijfgeheel van deze Fiat 500 is van het mildhybrid type. De elektromotor dient dus enkel om de benzinemotor bij te staan en om energie te recupereren, maar is niet in staat om de auto op zijn eentje aan te drijven. Concreet is de benzinemotor van 999 cc dezelfde als de drukgevoede 1.0 Firefly van 115 pk die we al kennen van de 500X en de Jeep Renegade, maar dan zonder turbo.

Deze atmosferische versie levert 70 pk en 92 Nm. De driecilinder is via een riem verbonden met de elektromotor, een starter-alternator van 12 volt en 3,6 kW. Die laatste wordt enerzijds gebruikt om de motor opnieuw te starten wanneer hij door het stop-startsysteem is uitgeschakeld (wat al kan zodra de snelheid onder de 30 km/u komt), en anderzijds om een duwtje in de rug te geven bij het accelereren. Ook kan hij zoals gezegd energie recupereren tijdens het vertragen, die dan wordt opgeslagen in de lithium-ionbatterij van 11 Ah. Ook de versnellingsbak is nieuw: terwijl de oude 1.2 Fire het nog moest stellen met vijf verhoudingen, telt de manuele bak er hier zes. Een automatische schakeloptie is er niet.

Test: Fiat 500 Hybrid - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

Binnenin geen revolutie: los van de specifieke infomenu’s in de boordcomputer met betrekking tot de hybride werking brengt de 500 Hybrid geen veranderingen met zich mee. Onder het motto ‘alle beetjes helpen’ en om ook hier een ecologische snaar te raken is de stoelbekleding in de Launch Edition wel deels van Seaqual Yarn, een stof die gemaakt is van gerecycleerde plastics, zowel afkomstig uit de oceanen als van op het land.

Een 500 is altijd leuk om mee te rijden en het 45 millimeter lagere zwaartepunt van deze Hybrid-versie (onder andere door de lithium-ionbatterij onder de bestuurdersstoel) maakt het veranderen van richting bij stadssnelheden nog plezieriger. Het stilleggen en opnieuw starten van de benzinemotor gebeurt erg discreet en de 1.0 kan zijn driecilinderarchitectuur uitstekend verbergen. Onder belasting produceert hij zelfs een aangenaam, haast sportief geluid, dat niets te maken heeft met het tweecilindergebrabbel van de met vervroegd pensioen gestuurde TwinAir (hij is enkel nog te krijgen in bepaalde versies van de Panda).

De prestaties hebben daarentegen weinig sportiefs. Voor het optrekken van 0 tot 100 km/u geeft Fiat 13,8 seconden op, wat de 500 Hybrid minder vlot maakt dan de 1.2 die hij vervangt. Gezien de uitgesproken stadsroeping van de 500 is dat allemaal geen ramp, maar weet gewoon dat het duwtje in de rug door de elektromotor niet echt voelbaar is. Die laatste is er dan ook vooral om de dorst te drukken en om de Fiat 500 aan de volwaardige Euro 6d-norm te doen voldoen. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,3 liter, de CO2-uitstoot 119 gram (WLTP).

Test: Fiat 500 Hybrid - AutoWereld 2020

Conclusie?

Op basis van de atmosferische 1.0 Firefly ontwierp Fiat een eenvoudig, maar doeltreffend mildhybride systeem dat de populaire 500 in staat stelt om zijn carrière in schoonheid af te ronden met een kleinere dorst en gunstigere normcijfers. De rijervaring met de 500 Hybrid is niet heel anders dan met de 1.2 die hij vervangt, hoogstens gaat hij nog wat leuker door de bocht als gevolg van het lagere zwaartepunt.

In dit artikel : Fiat, Fiat 500

Geschreven door op