Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Ford Mondeo Clipper Hybrid (2019)

Sinds begin dit jaar kan je in Europa de heel licht geüpdatete Ford Mondeo Hybrid ook als extra ruime Clipper krijgen. Is dit het beste van twee werelden? AutoWereld doet de test.

42.875 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Ford Mondeo Clipper zoals we hem al een tijdje kennen, maar dan iets opgefrist en met een batterij in de koffer. Eentje van 1,4 kWh groot, welteverstaan, die hem de Hybrid-badge doet opgespeld krijgen op de zijschermen. De batterij en elektromotor ondersteunen een 2 liter-benzinemotor die draait volgens de Atkinsoncyclus, een truukje dat Toyota ook toepast om een hogere efficiëntie te verkrijgen. Het lagere koppel ten opzichte van een Ottomotor wordt dan gecompenseerd door het elektrische koppel.

Die batterij neemt ook wel wat ruimte in, de koffer slinkt van 525 naar 403 liter. Gelukkig heeft Ford wel nog gezorgd voor een vlakke, doch hogere, laadvloer met dubbele bodem. Zo zit je niet met een onhandige bobbel, zoals bij sommige andere modellen. Anderzijds is het vreemd dat er zo veel plaats nodig is om zo’n kleine batterij te herbergen. Dat weet bijvoorbeeld Toyota beter op te lossen.

Hoe rijdt het?

Minder als een hybride dan je zou denken. De Ford Mondeo Hybrid teert vooral op zijn benzinemotor voor de voorwaartse kracht, al kan je ook een heel klein beetje volledig elektrisch rijden aan lage snelheden. Het 187 pk sterke geheel zorgt wel voor vlotte acceleraties (de 0-tot-100 duurt 9,4 seconden) én hernemingen, dankzij de snel reagerende CVT-bak. Bij het (af)remmen sla je de kinetische energie weer op in de batterij, waarbij de Brake Coach je meegeeft hoe efficiënt je hebt vertraagd. Zo wordt het telkens een spelletje om het getal naar de 100% te krijgen voor een stoplicht.

Een groot en onderschat pluspunt van de Mondeo Clipper Hybrid is wel zijn zitcomfort. De bij ons testexemplaar lichtbeige lederen zetels waren erg aangenaam zacht qua vulling, zonder daarbij de nodige steun uit het oog te verliezen. En dat comfort zet zich verder in de ophanging, dat ietwat Amerikaans aanvoelt qua afstelling, wat in dit geval zeker niet verkeerd is. Het is immers een ruime break. Het directe stuur staat daar een beetje haaks op, maar storen doet het niet. Ook Amerikaans is de interieurafwerking, die met veel harde plastics een beetje goedkoop oogt vergeleken met de Duitse (VW Passat) en Japanse (Mazda 6) concurrentie.

Een hybride koop je voor zijn lagere verbruik en eventueel de daaraan gekoppelde fiscale voordelen – Ford geeft dan ook aan dat dit model de fleetmarkt moet bekoren. Op papier zit dat alvast goed, met een normverbruik van 5 liter en een daarbij horende CO2-uitstoot van 113 gram. Dit zijn echter NEDC-cijfers, volgens de WLTP zit je al aan 6 liter en in de praktijk haalden wij 6,7 liter, nochtans met een lichte voet. Heel veel zal je dus niet besparen op je brandstoffactuur.

Conclusie?

De Ford Mondeo Clipper Hybrid moet je niet als milieuliefhebber in huis halen, daar is hij in de praktijk niet zuinig genoeg voor. Maar zoek je een ruime, comfortabele wagen op benzine die en passant zijn verbruik nog binnen de perken weet te houden, dan mag deze wel op de shortlist staan. Staar je niet blind op het achterhaalde interieur, de uiterst comfortabele zetels maken heel veel goed.

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Mondeo

Geschreven door op