Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Korte tests / Ford Puma ST (2020)

'Het is niet omdat het leven een 'redelijkere' auto vraagt dat liefhebbers daarom genoegen moeten nemen met minder.' Ziedaar Fords omschrijving van de Puma ST. Of het SUV-je in praktijk ook het beste van twee werelden biedt? AutoWereld doet de test.

33.800 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De hardcore versie van de Puma. En ook de eerste SUV die Ford bedenkt met dat vermaarde ST-logo. Een boute zet, want er komen wel wat verwachtingen met die ST-badge. Het Blauwe Ovaal is dan ook niet over één nacht ijs gegaan - zegt het zelf - en heeft zijn compacte crossover ondersteboven gekeerd, daarbij zoveel mogelijk vijzen aanpassend als kon. Of toch als het budget toeliet.

Het resultaat zou het midden moeten houden tussen de onverzettelijke sportiviteit van de Fiesta ST - waar de volledige technische set-up werd ontleend - en het dagdagelijkse comfort van de gewone Puma. Het ideale compromis, quoi.

Wat verandert er?

Esthetisch alvast niet zoveel. Uiteraard zijn er grotere 19-duimers (met specifiek Michelin Pilot Sport 4S-rubber), terwijl ook de splitter vooraan (die tot 80 procent meer downforce zorgt) en de diffusor achteraan specifiek zijn voor de sportiefste der Puma's. Idem wat de Mean Green-koetstint betreft. Een bijzonder uitgesproken kleurtje dat we desondanks bijzonder goed vinden passen bij deze ST. Zeker in combinatie met de (standaard) in het zwart gestoken spiegelkappen, dak en kofferspoiler.

Binnenin moet je het hebben van het afgeplatte stuurwiel, de specifieke S-knop op het stuur, de ST-logo's die her en der verspreid zijn en uiteraard die knappe Recaro-kuipen. Bij die laatste komt wel de kanttekening dat ze niet al te ruim zitten. Voor zij die gezegend komen met een wat breder zitvlak - ondergetekend weet waarover hij spreekt - zouden de knellende randen na verloop van tijd dus wel eens kunnen storen. 

Al bij al zijn dat niet meer dan accenten die komen bovenop de ook al best sportief ogende ST-Line X-uitvoering. Om maar te zeggen dat je het voor de looks niet perse hoeft te doen. En, hoe vreemd dat ook mag klinken, daar zijn we eigenlijk wel blij om.

Het geeft immers aan dat Ford zijn inspanningen vooral gespaard heeft voor de mechanische alteraties. Zoals die aan de ophanging. Ten opzichte van de Fiesta ST werd de torsieas bijvoorbeeld 40 procent stijver. Vergeleken met de gewone Puma is dat zelfs 50 procent. In combinatie met de 28 millimeter dikke anitrolstang achteraan (24 millimeter voor de stabilisatorstang vooraan) moet dat het hogere zwaartepunt van deze Puma compenseren.

Opdat het ook naar comfort toe dragelijk zou blijven, combineerde Ford dat met de frequentiegevoelige Hitachi-schokdempers die ook onder de Fiesta ST eninge beschaafdheid door het concept proberen te weven. We hebben beide nieren nog, maar om de Puma dan maar meteen behaaglijk te noemen, nee, dat is ons een brug te ver. Hij geeft wel meer mee dan voorgenoemde Fiesta, al wijten we dat voornamelijk aan het feit dat hij hoger op z'n poten staat.

(Lees verder onder foto)

Nu goed, wie meer sportiveit eist, moet nadien niet komen zaniken dat de rit er harder is op geworden. De stugheid in de veerpoten dient namelijk een hoger doel, eentje dat ook de Puma met verve nastreeft. Net als alle andere leden van de clan lust ook deze ST zijn apexen rauw. Met dank dus aan de herwerkte ophanging, maar evenzeer aan de directere stuurrratio van 11,4:1 en de krachtigere reminstallatie.

Een combine waar de Ford optioneel ook een mechanisch Quaife-sper op de vooras aan toevoegd. Een 1.300 euro kostende optie (die samen met de launch control en de schakelindicator het ST Performance Pack vormen) die elke euro waard is gebleken. 200 pk en 320 Nm is namelijk best wel wat vermogen, kracht waar de voorwielen zich al eens durven in verslikken, zeker bij het uitkomen van een bocht. Niet dus met dat limited slip differentieel. Overigens is de Puma de eerste in zijn soort (we hebben het dan over het segment van de compacte SUV's) die met een dergelijk hulpstuk geleverd kan worden. Het zegt veel over de aspiraties die Ford koestert met deze ST.

Over primeurs gesproken - al blijven we deze keer binnenshuis: de Puma is ook de eerste ST met een Eco-modus. Kwestie dat al die zotheid niet te veel zeer moet doen. Een programmering die de 1,5 liter-driecilinder danig castreert, maar dat verlies in potentie wel compenseert met een iets gematigder verbruik. Met andere woorden, in die setting zou het opgegeven WLTP-gemiddeld van 6,9 liter per 100 kilometer (155 g/km CO2) effectief haalbaar moeten zijn.

In alle andere gevallen mag je toch op minstens een liter meer rekenen. Alweer, wie die sportieve insteek zoekt, hoeft daar ook nu niet moeilijk over te komen doen. Voor die brandstofinvestering krijg je gelukkig wel wat. Een spurt tot 100 km/u in 6,7 seconden bijvoorbeeld, net als een top van 220 km/u. Prestaties waar Ford de eindoverbrening van de manuele zesbak wel wat diende voor in te korten.

Ga je voor de Sport- dan wel Track-afstelling (die laatste muilkorft evenzeer het ESP), dan opent zich ook een klep in de uitlaat waardoor de Puma iets vrijer mag ronken (weliswaar deels met de luidsprekers in steun). Opnieuw met behoudt van ratio, want in vergelijking met de Fiesta ST klinkt de soundtrack een goeie decibel stiller. Mooi zouden we de roffel bijgevolg niet noemen, maar hij werkt wel aanstekelijk genoeg om deze kat telkens opnieuw op de staart te trappen. 

Conclusie?

Deze ST heeft inderdaad meer manieren dan dat het geval is bij de gelijknamige Fiesta of Focus. Terwijl de Puma desondanks toch ook acteert op het scherp van de snee. De jongens bij Ford mogen zich dus op de schouder kloppen, ze hebben zich immers uitstekend van hun taak gekweten.

Rest natuurlijk de vraag wie je hiermee hoopt aan te spreken. Het jonge volkje? Die zien we toch eerder richting Fietsa trekken. Familievaders met een drang naar octaan? Dan lijkt ons de Focus, al dan niet als Clipper, een logischere keuze. 

Kortom, de Puma zal het allicht moeten hebben van het handvol yuppies dat tussen die beide categorieën invalt. Waarmee deze ST zijn naam wel ineens alle eer aandoet. Net als de katachtige lijkt ons ook deze Puma eerder een uitzonderlijke verschijninng te zullen zijn en blijven.

In dit artikel : Ford, Ford Puma

Journalist AutoGids/AutoWereld