Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Korte tests / Honda Jazz 1.5 Hybrid Crosstar (2020)

De nieuwe Honda Jazz is enkel verkrijgbaar als Hybrid. AutoWereld doet de test met de avontuurlijk uitgedoste Crosstar.

26.900 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De vierde generatie van de Honda Jazz weet niet wat hij eigenlijk wil zijn. Met een lengte van 4,1 meter blijft het een stadswagen, maar de hoge bouw is die van een monovolume. Behalve als je voor deze avontuurlijk uitgedoste en 3 centimeter hoger op zijn pootjes staande Crosstar opteert, want die positioneert zich het liefst als SUV. Die twijfel besmeurt het lijnenspel, dat vanalles is zonder het ook echt te zijn. 

Dan vinden we het interieur beter geslaagd. De materiaalkeuze oogt niet overal even strak, maar de eenvoudige lay-out maakt veel goed met zijn overzichtelijke tellerpartij en handige opbergvakken (waaronder die zijdelingse bekerhouder, zoals je dat vaker zit bij bestelwagens). Het infotainmentsysteem is bij de les, maar een haantje de voorste kan je de multimediamodule moeilijk noemen. De zogeheten Magic Seat met hun naar boven, tegen de rugleuning opklappende zittingen blijven wel een troef. Achterin beschikt de Honda Jazz of over een heleboel bewegingsruimte of over een heleboel stouwvolume. De koffer schommelt tussen minimum 298 en maximum 1.199 liter, ondanks de aanwezigheid van een accupakket. Daarom is de laadvloer niet volledig vlak.

Test Honda Jazz Hybrid Crosstar - AutoWereld 2020 (Klaas Janssens)

Wat verandert er?

De nieuwe Honda Jazz wordt enkel aangeboden als Hybrid, eentje die een 1,5 liter-motor (Atkinson) op benzine combineert met twee elektromotoren. In de hybride modus drijft de benzinekrachtbron de generator aan, die op zijn beurt de lithium-ionbatterijen van energie voorziet. De Jazz kon ook volledig elektrisch rijden, al beperkt het emissieloze rijbereik zich tot een kilometer of twee, maximum drie.

Er is ook nog een derde rijmodus: de Engine Drive. Die kan je niet manueel opzetten, maar activeert zich automatisch wanneer je het gaspedaal stevig intrapt. Dan bedient het 1,5 liter-blokje de voorwielen rechtstreeks, via een koppeling die de twee elektrische motoren negeert. Dan verlies je natuurlijk wel alle voordelen van het hybride systeem, waaronder de stille werking. Van een versnellingsbak is overigens geen sprake meer: er is één vaste verhouding, de rest is een slim samenspel tussen koppelingen en motoren. Er is wel een versnellingspook, met een B-functie die de remenergierecuperatie optimaliseert.

Een sprinter is de 109 pk en 253 Nm sterke Honda Jazz niet. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt bijna 10 seconden en eens boven de 120 km/u is de pret er echt af. Maar daar staat wel een milde dorst tegenover, want we besloten onze testweek met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,2 liter per 100 kilometer. De Japanners hebben zelf oog gehad voor het rijplezier. Ondanks de eenvoudige onderstelset-up met een MacPherson voor- en een torsieas achteraan, stuurt de Jazz verrassend precies en verandert de Honda enthousiast van richting. Maar noem het niet sportief.

Test Honda Jazz Hybrid Crosstar - AutoWereld 2020 (Klaas Janssens)

Conclusie?

De Honda Jazz vergeet te swingen, zowel esthetisch als dynamisch. Verder toont deze Japanner zich verrassend meegaand. Het compacte en overzichtelijke koetswerk past uitstekend bij het kwieke onderstel (met een lekker kleine draaicirckel) en het slimme aandrijfgeheel (dat weinig brandstof vraagt). Hip is het monovolumeconcept niet meer, maar Honda toont dat het ook in 2020 zijn merites blijft houden. Een fijne familiewagen, toch als je het avontuurlijke Crosstar-pakket laat vallen. Dat maakt de Jazz nodeloos duur en ziet er niet uit.

In dit artikel : Honda, Honda Jazz

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas