Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDi N-Line (2019)

De Hyundai i30 is er nu ook als sportievere N-Line. AutoWereld doet de test met de 140 pk sterke Fastback 1.4 T-GDi.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De verkoop van de Hyundai i30 N draait als een trein. Op amper anderhalf jaar tijd wist de Belgische invoerder liefst 518 exemplaren te slijten. Opmerkelijk: 98% van die verkochte exemplaren werd besteld met het optionele Performance Pack dat het vermogen van de 2 liter-turbobenzine van 250 naar 275 pk stuwt en dat allerlei prestatieverbeterende ingrepen toevoegt. De veel later geïntroduceerde Fastback-versie van de i30 N neemt intussen 10% van de totale verkoop voor zijn rekening.

Hoog tijd om aan dat succes een vervolg te breien, dachten ze bij Hyundai. Geïnspireerd door de R-Line van Volkswagen, de S-Line van Ford, de GT-Line van Peugeot en de RS-Line van Renault introduceren ze deze N-Line. Zie het als een extra uitrustingsniveau, dat naast wat esthetische ook een aantal technische modificaties doorvoert. De i30 N Line ziet er dus niet alleen sneller uit, hij zou ook wat scherper moeten sturen.

Die N-Line is beschikbaar op zowel de vijfdeurs als op de Fastback, maar komt niet in combinatie met de Hyundai i30 Wagon. En enkel met de 1.4 T-GDi, wiens benzinemotor een vermogen van 140 pk paart aan een maximaal koppel van 242 Nm. Je hebt wel de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak of een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling.

Hyundai i30 N-Line Fastback

Wat verandert er?

Aan de motor alvast niets. De 1.4 T-GDi blijft even krachtig en presteert dus ook hetzelfde, al zorgt een aangepaste motormapping wel voor een wat alertere gasrespons. In combine met de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling sprint de i30 N-Line in 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Die DCT7 beschikt over een sportmodus en laat zich ook via flippers op het stuur van verzet wisselen. Echt snel of sportief kan je de versnellingsbak nochtans moeilijk noemen, sportieve rijders moeten de handbak hebben.

De N-Line stuurt wel een stuk strakker. Hyundai nam de ophanging en de stuurinrichting onder handen, monteerde krachtigere remmen (vooraan geventileerd) en betere banden (Michelin Pilot Sport 4). Kleine ingrepen, maar ze leveren wel een prettiger sturende i30 op. De aanpassingen voel je vooral tijdens het aanvallen van een bocht, met een kwieker van richting veranderende en meer grip genererende voortrein.

Natuurlijk wil het oog ook wat. Daarom krijgt de Hyundai i30 N-Line een sportief koetswerkpakket gepast, die de bumpers van de N-versie draagt. Achteraan komt er een dubbele, beter klinkende uitlaat piepen. Binnenin noteren we het sportstuur én de sportstoelen van de echte N, die Hyundai combineert met rode stiksels, een sportieve pedalenset en een andere pook. De ambiance zit goed.

Hyundai i30 N-Line Fastback

Conclusie

De N-Line kost precies 1.000 euro meer dan het Shine-uitrustingsniveau van de i30 Fastback met dezelfde motor. En dat is meer dan correct, gezien de aanpassingen aan het onderstel, aan het koetswerk en aan het interieur. Misschien had die aandrijflijn nog wat extra pit mogen hebben, want die 140 paarden zijn wel wat krap. 

Verwante testen

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30

Geschreven door op